| کد خبر: 2187 |

◄ حمل‌ و‌ نقل دریایی ایران در سالی که گذشت…

تین نیوز | خروج تایدواتر از بندر شهیدرجایی، بازگشت خطوط کشتیرانی خارجی به ایران در پی کاهش تحریم ها و افتتاح ترمینال ریلی کانتینری بندر رجایی برخی از مهم ترین رویدادهای دریایی ایران در سال 92 بودند.

به گزارش تین نیوز، افتتاح بندر آستارا در روزهای پایانی فروردین 92 از اتفاقات مهم دریایی کشورمان در سال 92 بود.

بندر آستارا، در روزهای پایانی فرودین 92 افتتاح شد، پیش از این قرار بود این پروژه در چند نوبت از جمله آذر و اسفندماه سال 91 افتتاح شود اما هر بار به دلایلی این افتتاح، به تعویق افتاد اما در نهایت، بندر چندمنظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور، توسط محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور وقت و با حضور جمعی از مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد.

پروژه بندر آستارا که نخستین بندرخصوصی و پنجمین بندر شمالی کشور است، در شهریور ماه سال 91 به اتمام رسیده و آماده بهره برداری بود که به دلیل عدم صدور مجوز مرز دریایی و نیز بدقولی مسئولان ارشد دولتی، به ویژه وزارت راه و شهرسازی برای حضور در مراسم بهره برداری، افتتاح آن با چندین ماه تاخیر صورت گرفت. پیش از این قرار بود این پروژه در چند نوبت از جمله آذر و اسفندماه سال گذشته افتتاح شود و علیرغم تدارک چندین مراسم بهره برداری که صدها میلیون تومان خسارت متوجه سرمایه گذار خصوصی این پروژه کرد به علت عدم هماهنگی بخش های مرتبط دولتی در چند نوبت تعیین شده مراسم افتتاح لغو گردد .

جنجال حقوق و عوارض بندری شناورها
ماجرای نحوه اخذ حقوق و عوارض بندری از نمایندگان کشتی های خارجی در ایران، در سال گذشته رسانه ای شد، به زمستان سال 90 برمی گردد و ماجرا این بود که سازمان بنادر، بعد از نوسانات نرخ ارز، تصمیم گرفت حقوق و عوارض بندری شناورهای خارجی را به صورت دلاری اخذ کند.

از نظر بندری ها این مساله تبعات بدی به دنبال داشت، از جمله تشدید بازار سیاه ارز، تاخیر زیاد و معطلی کالا به خاطر تهیه ارز، خسارت به صاحبان کالا و... در این میان و با وجود اعتراضات فراوان دریایی ها به این موضوع، صدر، مدیرعامل وقت سازمان بنادر، همواره مساله اخذ عوارض بندری و دریایی به دلار را از وظایف قانونی سازمان بنادر اعلام می کرد و معتقد بود کسانی که اعتراض دارند، سود خودشان را می خواهند.

وی در این باره در مصاحبه ای اعلام کرد: در تمام دنیا کشتی‌هایی که وارد بنادر می‌شوند هزینه خود را به صورت ارز معتبر بین‌المللی به کشور مربوطه می‌پردازند در کشور ما نیز به همین صورت است و کشتی‌هایی که به بنادرمان وارد می‌شوند هزینه‌ی خود را به نمایندگی‌های خود پرداخت می‌کنند که این نمایندگی‌ها هزینه‌ مربوطه را به حساب سازمان بنادر واریز می‌کنند.

صدر گفت: تا زمانی که نرخ ارز رسمی و بازار آزاد تفاوتی نداشت مشکلی نداشتیم اما از زمانیکه این تفاوت بین نرخ آزاد و رسمی افزایش یافته با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی توضیح داد: کشتیرانی‌های خارجی هزینه‌ خود را به صورت ارز به کارگزاری‌های خود پرداخت کرده و می‌کنند اما برخی نمایندگی‌ها این ارز‌ها را تبدیل کرده و با نرخ ارز مرجع یعنی 1226 تومان می‌پردازند.

وی با تاکید بر این‌که این هزینه درآمد اصلی کشور محسوب می‌شود و در واقع کار این نمایندگی‌ها به نوعی تصرف غیرقانونی در عوامل عمومی کشور است، گفت: کارگزاری‌ها موظفند هزینه‌ای که از کشتیرانی‌ها دریافت می‌کنند را به سازمان بنادر بپردازند اما برخی نمایندگی‌ها از  چند نرخی  ارزسوء‌استفاده کرده و ارز را به نرخ آزاد می‌فروشند و هزینه‌ بنادر را به قیمت ارز مرجع پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگی‌هایی که سوء‌استفاده کردند جنجال زیادی به راه انداخته و قصد آشوب داشتند، افزود: این نمایندگی‌ها همچنان بدهکار هستند و باید این بدهی را وصول کنیم.

این ماجرا تا مدت ها ادامه اشت تا این که نهایتا بعد از نامه نگاری های فراوان دریایی ها و به ویژه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به مقامات کشوری و نهایتا رئیس جمهور، سرانجام سازمان بنادر رضایت داد این عوارض به صورت ریالی اخذ شود، البته نه به نرخ مصوب، بلکه به نرخی که به طور هفتگی توسط سازمان بنادر به شرکت ها اعلام می شد. 

توقیف کشتی هندی آلاینده درآب های ایران
مرداد ماه سال 92 بود که یک فروند نفتکش هندی با نام Desh Shanti  به علت آلودگی آب های ایران درخلیج فارس و تخلیه عمدی پساب های نفتی توقیف شد.

بر اساس گزارش سازمان بنادر، کشتی هندی، دارای نقص فنی مربوط به تجهیزات جداکننده مواد نفتی از آب بود که از زمان حرکت کشتی از مبداء وجود داشته  است. بعد از گذشت یک ماه، این کشتی با سپردن ضمانت نامه رفع توقیف وآزاد گردید

نصب و راه اندازی اولین رادار شناوری ساخت متخصصان ایرانی
سال 92 اولین رادار شناوری ساخت متخصصان داخلی با عنوان «سهند» روی شناور میانکاله بندر امیرآباد نصب و راه اندازی شد.

این رادار 4 کیلوواتی بوده و در فاصله بیش از 7 مایلی از ساحل بندر امیرآباد توسط تیم ممیزی فنی و عملیاتی تست شده که نتایج حاصل از آن در مقایسه با رادار مشابه خارجی (رادار 4 کیلو واتی مدل 1832، Furuno ژاپن) برابری می کند.

تغییر مدیر سازمان بنادر و دریانوردی
آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در آبان ماه، محمد سعیدنژاد را به مدیرعاملی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب کرد.

بهره برداری از ترمینال ریلی- کانتینری بندر شهید رجایی
فاز اول ترمینال ریلی کانتینری بندر شهید رجایی، در شهریور 92 و در زمان ریاست صدر بر سازمان بنادر به بهر برداری رسید. همچنین فاز بعدی این ترمینال، در اسفندماه و در زمان ریاست محمد سعیدنژاد، با حضور آخوندی راه اندازی شد.

ترمینال ریلی کانتینری بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری 350 هزار کانتینر در سال را داراست و حمل و نقل ترکیبی کانتینر را از این بندر به بنادر شمالی کشور سرعت خواهد بخشید.

زمزمه های لغو تحریم کشتیرانی ایران
پاییز 92 بود که اخباری مبنی بر لغو تحریم کشتیرانی ایران در رسانه ها منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که یک دادگاه اروپایی، رای به لغو تحریم کشتیرانی ایران داده بود اما کارشناسان معتقد بودند تنها صدور این حکم برای لغو تحریم کافی نیست.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در چند مصاحبه اعلام کرد که اگرچه فرصت اعتراض به این حکم وجود داشته اما هیچ اعتراضی به حکم نشد.

به هر حال بعد از این خبر و نیز بعد از توافق ژنو، اخباری مبنی بر افزیش تمایل کشورها به مبادله دریایی با ایران منتشر شد و برخی کشتیرانی های بزرگ به سمت کشورمان بازگشتند.

وزیر راه نیز در اسفندماه و در زمان افتتاح فاز دوم ترمینال ریلی کانتینری بندر شهید رجایی، با تاکید بر مشارکت بیشتر خطوط کشتیرانی بین المللی در بندر شهید رجائی گفت: تاکنون 5 خط کشتیرانی بین المللی برای حضور در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی کرده اند.

خروج تایدواتر از بندرشهید رجایی و فعالیت شرکت سینا به عنوان اپراتور موقت بندر
در اواخر دوران مدیریت صدر بر سازمان بنادر و دریانوردی بود که دعوا میان تایدواتر به عنوان اپراتور اول و باسابقه بندر شهیدرجایی با سازمان بنادر بالا گرفت، تایدواتر اعلام کرد که چدین سال است بدون قرارداد در حال فعالیت است و بعد از واگذاری به بخش خصوصی، سازمان بنادر حمایت لازم را از این شرکت انجام نداده است. در آن سوی ماجرا نیز صدر در مصاحبه ای گفت که تایدواتر تمامیت خواه بوده و به خاطر انحصارگرایی خود مانع از حضور شرکت های دیگر در بندر می شده و به همین دلیل است که قرارداد او تمدید نشده و در حقیقت حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی است.

با بالاگرفتن این دعوا و تنها مدت کوتاهی بعد از تغییر مدیر سازمان بنادر، خبر خروج تایدواتر از بندر شهید رجایی منتشر شد.

در همان زمان، سعیدنژاد اعلام کرد که به طور موقت سه شرکت جدید به مدت 6ماه در بندر شهید رجایی کار می‌کنند تا عملیات جذب اپراتور بر اساس مطالعه، بررسی و انتخاب مشاوره برای ارائه یک سیستم واگذاری انجام شود

وی همچنین درباره کارگران و کارمندان شرکت قبلی که در بندر شهید رجایی فعال بود، توضیح داد: هم به موجب قانون و هم بر اساس سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی ، نیروهای فعال در این مجموعه  به پیمانکار جدید منتقل می شود.

وی گفت:‌در واقع تمام کارگران و کارکنان پیمانکار قبلی پس از جذب پیمانکار جدید در شرکت جدید فعال خواهند بود.

سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان و بازدید از بندر شهیدرجایی
اوایل اسفندماه 92، روحانی رئیس جمهور کشورمان، در سفر به استان هرمزگان، با حضور در بندر شهید رجایی، از امکانات و قابلیت های این بندر، کشتی های داخلی و خارجی پهلو گرفته در اسکله ها و عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این مجتمع بندری بازدید کرد.

روحانی در این دیدار گفت: دولت یازدهم تکمیل فاز دوم و سوم شهید رجایی را در دستور کار قرار خواهد داد و بعد از برنامه ریزی، مدتی بعد برای فازهای 4 و 5 این بندر نیز تصمیم خواهد گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.