| کد خبر: 12683 |

تثبیت عضویت هما در یاتا؛ دو روز قبل از اخراج

تین نیوز |  مدیرعامل هما با اعلام خبر پیروزی هما در ممیزی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی گفت:« به دلیل شرایط تحریم، دولت کانادا اجازه نمی‌داد ممیزی هما انجام شود و اگر این ممیزی انجام نمی‌شد، عضویت هما در یاتا معلق می‌شد، اما دو روز قبل از انقضای تاریخ عضویت، مجدده عضو یاتا شدیم.»
 
فرهاد پرورش اظهارداشت:« انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اتحادیه بین‌المللی شرکت‌های هوایی است که دفاتر آن در مونترال کانادا و ژنو سوئیس قرار دارد؛ رسالت یاتا، راهبری صنعت هواپیمایی و کمک به رشد و توسعه‌ آن در سطح بین‌المللی است و بیش از 240 شرکت هواپیمایی عضو این اتحادیه هستند. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نيز از حدود 50 سال پیش به عضویت یاتا در آمده است.»
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اوضيح داد: یاتا هر دو سال یک‌بار ممیزی از شرکت‌های هواپیمایی عضو انجام می‌دهد که به اصطلاح IOSA نامیده می‌شود IOSA یک سیستم ارزیابی مورد تأیید و قابل اعتماد بین‌المللی است که برای ارزیابی مدیریت ایمنی و کنترل سیستم‌های ایمنی شرکت‌های هواپیمای عضو ‌یاتا‌ توسط این انجمن بین‌المللی طراحی شده است. در واقع تمام شرکت‌های هواپیمایی عضو ‌یاتا‌ برای ادامه عضویت در این انجمن هر دو سال یک بار این ممیزی را که حدود 960 مورد در حوزه‌های عملیاتی شامل مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی، عملیات پرواز، ایمنی، حراست و آموزش است، باید انجام دهند.»
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصريح كرد این ممیزی جهت افزایش ضریب ایمنی هواپیماها و کاهش بازرسی‌های بی مورد توسط سازمان‌های مختلف طراحی شده است.
 
وی ادامه داد:« اصل موضوع IOSA از حدود 10 سال پیش در یاتا طراحی شده است به طوری که بر اساس اطلاع؛ تاکنون 1690 ممیزی توسط یاتا‌ انجام شده است. با اين حال، از سال 2013 موضوع مدیریت ایمنی (SMS) که در ايكائو منظور شده نیز در این مقوله گنجانیده شده است.
 
تلاش کانادا برای تعلیق پروژه ممیزی ایران‌ایر
 پرورش اظهار داشت:« به دنبال شدت یافتن تحریم‌ها، ‌یاتا‌ از تعلیق پروژه ممیزی ‌ایران‌ایر که قرار بود در تاریخ 26 مرداد 1392 انجام شود خبر داد، اما با این حال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های گسترده و همه‌جانبه‌ای را جهت متقاعد کردن یاتا به منظور تفکیک موضوع، برای انجام ممیزی انجام داد.»
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ظاهرا این تصمیم از طرف دولت کانادا و وزارت خزانه‌داری این کشور اتخاذ شده بود، افزود:« آنها مدعی بودند تحریم‌های علیه ایران‌ایر را باید رعایت ‌کنند؛ در همین راستا برخی مزیت‌ها را از اين ایرلاین گرفتند. به عنوان مثال، از سه سال پیش سیستم بین‌المللی فروش بلیت را برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قطع کردند، همچنین‌ در سیستم فروش بار، ‌یاتا تسهیلاتی‌ برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر می‌گرفت‌ که ‌ایران‌ایر‌‌ را از این تسهیلات محروم کرد و یا ‌اتاق تهاتری که بین ایرلاین‌ها وجود داشت برای ‌هما‌ ممنوع شد.»
 
پرورش افرود:« به هر حال در اقدامی غیرمنتظره، یاتا به ما اعلام کرد که نمی‌تواند ایران‌ایر را از نظر ایمنی بازرسی کند؛ در صورتی که هما به 12 نقطه در اروپا و 30 نقطه در کل دنیا پرواز دارد و همین مورد باید اهمیت موضوع‌ را برای آنها چند برابر کند.»
 
آنچه بر ممیزی ایران‌ایر در پایان 92 گذشت
 مدیرعامل ایران‌ایر گفت:« هما تا 12 دسامبر 2013 (پنج‌شنبه 21 آذرماه 92) مهلت داشت که ممیزی شود، بنابراین سه ماه زودتر ‌آمادگی خود را به یاتا برای ممیزی اعلام کردیم.»
 
وی افزود:« اگر یاتا در ممیزی‌های خود ایراداتی را از خط هوایی بگیرد (حتي ایراد جزئی)، آن شرکت هواپیمایی 45 روز مهلت دارد که ایراد را رفع کند و سپس گزارش داده و اعلام کند که این ایرادات رفع شده است تا کارشناسان یاتا مجددا آن موضوع‌ها را بررسی کنند. اگر این ایرادات رفع شود و کارشناسان یاتا بپذیرند، عضویت خط هوایی در یاتا‌ تمدید می‌شود و اگر نپذیرند طبیعتا ایرلاین از عضویت معلق می‌شود.»
 
پرورش بیان کرد:« پس از امتناع یاتا از حضور در ایران برای ممیزی ایران‌ایر، بارها با مسوولان یاتا مذاکره و اعلام کردیم که این کار آنها غیرعادلانه است، در حالی که هما آماده انجام‌ ممیزی است.»
 
مدیرعامل ایران‌ایر اظهار داشت:« با توجه به انجام نشدن ممیزی هما در زمان مقرر یعنی 12 دسامبر 2013، طبق مقررات یاتا، ایران‌ایر سه ماه بعد یعنی حدود 12 مارس 2014 (چهارشنبه 21 اسفند 92) از عضویت یاتا خارج می‌شد.»
 
پرورش اظهار داشت:« به موازات مذاکرات 1+5 و اثر بخشی آن درحوزه هوایی از یک طرف و اثربخشی مکاتبات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ‌یاتا، پس از مدتی کوتاه موضوع رفع تعلیق ممیزی IOSA به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و در نتیجه این ممیزی در تاریخ 21/12/92 توسط یک تیم فرانسوی مورد تایید یاتا و براساس آخرین استانداردهای ممیزی یاتا (ISM-7) انجام گرفت. این تیم فرانسوی با پرواز ایران‌ایر به تهران آمدند و مدت 5 روز در هما 960 آیتم را در چند حوزه عملیاتی خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات، خدمات زمینی، خدمات فرودگاهی، دو پرواز بین‌المللی ایران‌ایر، حراست و امنیت پرواز، آموزش، ایمنی و منابع انسانی و مقررات دستورالعمل‌های درون سازمانی،‌ ممیزی کردند.»
 
وی اظهارداشت:« نکته قابل توجه این بود که در این پنج روز، کارشناسان یاتا هیچ اشکالی از ایران‌ایر نگرفتند، زیرا اگر کوچک‌ترین اشکالی گرفته می‌شد، باید ظرف 45 روز آن را رفع می‌کردیم، در حالی که زمان نداشتیم و اگر چند روز می‌گذشت از عضویت یاتا خارج می‌شدیم و بنابراین این موضوع برای ‌هما‌ اهمیت بسیاری داشت.»
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود:« هفته‌های پایانی اسفندماه 92 دوران پرالتهابی برای نیروهای داخلی و کارمندان ایران‌ایر بود. به هر حال، در روز 6 مارس‌ کار ممیزی ایران‌ایر انجام شد و نداشتن اشکال در ممیزی، موجب شد که بلافاصله گزارش ممیزی به یاتا ارسال شود.»
 
پرورش ادامه داد: گزارش کارشناسان یاتا 2 روز قبل از آنکه ایران‌ایر از یاتا اخراج شود، در یاتا تصویب و عضویت هما در این انجمن بین‌المللی تثبیت شد و خوشبختانه نام "ایران‌ایر" مجددا به عنوان شرکت هواپیمایی مورد تأیید انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی از نظر ایمنی(IOSA REGISTERY)  در سایت یاتا تا تاریخ دوم آگوست سال 2016 میلادی ثبت شده است.
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:« در صورت اخراج هما از یاتا پس از 50 سال عضویت، عضویت مجدد در این انجمن مقررات سنگین و سخت‌گیرانه‌ای دارد؛ ضمن آنکه در شرایط فعلی تحریم و مخالفت کشورهای مختلف، عضویت دوباره هما در یاتا بسیار مشکل بود، زیرا عضویت یک ایرلاین در یاتا نیازمند تائید کشورهای مختلف است.»
 
وی اظهار داشت:« تفاوت ممیزی امسال یاتا نسبت به دو سال قبل این بود که موضوع SMS (سامانه مدیریت ایمنی) به طور دقیق در ایران‌ایر بررسی شد و مورد تائید کارشناسان یاتا قرار گرفت.»
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در عين حال اذعان داشت:« یاتا از سال 2015 میلادی تعریف جدیدی برای حوزه ایمنی آیوسا دارد که آیوسای پیشرفته نام دارد و کمی سختگیرانه‌تر عمل خواهد کرد، بنابراین در سال 2016 با ممیزی سخت‌‌تری روبه‌رو خواهیم بود. بنابراين تلاش می‌کنیم با آمادگی کامل در آن ممیزی حاضر شویم.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افشاگر 0 0

    انشأ الله تا ممیزی بعدی با دستان توانمند یک مدیر عامل خوب از نسل سرداران سازندگی به جایگاهی در خور هما دست پیدا کنیم. البته بدون حضور جنابعالی و مدیرانتان که نمی دانم چرا همیشه ١ یا ٢ روز مانده به پایان مهلت یک کاری را انجام می دهید. که صد البته باز این هم کار شما نبود و پرسنل زحمت کش هما با حداقل دستمزد این کارها را سر و سامان می دهند. امیدوارم هر چه زودتر شاهد خدا حافظی ضعیف کنندگان ایر لاین ملی باشیم.

  • کارشناس حمل و نقل هوایی 0 0

    با برداشته شدن تحریم ها هم مشکلات این ایرلاین ورشکسته حل نخواهد شد. مشکل هما سو مدیریت شدید از سوی مدیران این شرکت و فساد گسترده مالی می باشد که ربطی به تحریم ندارد.

  • امیرحسین 0 0

    واقعا زحمت کشیدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!صنعت هوایی دنیا داره به کدوم سمت میره بعد دوستان دلشون خوشه از عضویت یاتا معلق نشدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!