| کد خبر: 113305 |

متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه

تین‌نیوز| متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.


 حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم در ذیل این گزارش ۱۴۴ ماده‌ای و ۲۰ بخشی آورده است:
«لایحه برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران) ۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۰ ( به شماره چاپ ۱۱۵ که جهت رسیدگی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، طی ده‌ها جلسه مختلف در کمیته‌ها و کارگروه‌ها و چهل و پنج جلسه رسمی کمیسیون از تاریخ ۱۳۹۵/۵/۲۶  لغایت ۱۳۹۵/۹/۲۳  با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مختلف اجرائی با محوریت سازمان برنامه و بودجه، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و اتاق‌های ایران، تعاون و اصناف و با أخذ نظر صاحب نظران مراکز علمی و پژوهشی کشور، مورد رسیدگی قرار گرفت و در ۱۴۴ ماده و ۱۷ جدول بدین شرح تدوین و تصویب گردید.

اینک گزارش آن در اجرای ماده (۱۸۴) قانون آیین نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد«.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسه صبح امروز فراکسیون امید که به ریاست دکتر عارف و با حضور دکتر نوبخت،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برگزار شد بحث و تبادل نظر درباره برنامه ششم صورت گرفت و عنوان شد که مواردی در کمیسیون تلفیق به لایحه اضافه شده که نیاز به اصلاح دارد. از جمله اینکه در کمیسیون تلفیق ۵۸۵ هزار میلیارد تومان بودجه جاری به برنامه توسعه ششم اضافه شده که مغایر اصل سیاست اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: همچنین به جای موضوعات آب، محیط زیست و گردشگری که پیش از این در اولویت برنامه ششم بوده موارد زیاد دیگری به عنوان اولویت اصلی برنامه عنوان شده در حالی که نمی‌شود همه مشکلات را در اولویت قرار داد و آن را حل کرد.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی امروز مجلس گفت: ۳۵ ماده دولت به ۱۸۱ ماده توسط کمیسیون تلفیق افزایش یافته است. تا این حد تغییر؟ این لایحه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد و فرهنگیان ۵۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده اما این پول از کجا تامین می شود؟ با بهبود مستمر فضای کسب و کار، تقویت ساختار رقابتی، جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور نیز مغایرت دارد. آیا روند عملیاتی شدن آن فراهم است؟ آیا روند اجرای درست قانون هدفمندسازی فراهم است؟

سلیمی ادامه داد: تدبیر لایحه برای آب، رکود، بیکاری جوانان، ورشکستگی صندوق‌ها چیست؟ هیچ راهکاری برای حل این مشکلات ندارد. رقم لایحه ۲۱۴ هزار میلیارد تومان است اما پیش‌بینی لایحه ۳۷۴ هزار میلیارد تومان است اما سالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به این رقم افزوده خواهد شد و شاید به ۵۷۵ هزار میلیارد تومان هم برسد. ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی سال اول برنامه برای پروژه‌های عمرانی است، آیا فرصت برای اجرای آن وجود دارد؟

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تذکرات و صحبت‌های مشابه نمایندگان در خصوص اشکال در روال بررسی برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: پیشنهاد جدید برای برنامه ششم در صحن امکان طرح ندارد و تنها امکان درخواست حذف وجود دارد.

همچنین کلیات این لایحه اگر مورد موافقت قرار نگیرد مانند بودجه به کمیسیون ارجاع نمی شود و هر آنچه که تا امروز آمده به بایگانی می رود و دولت باید مجددا برنامه جدید تقدیم مجلس کند و فقط برخی از جزئیات در کمیسیون ها قابل طرح است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.