| کد خبر: 112503 |

هزینه تعویض پلاک ۲۰ هزار تومان گران و البته یکسان شد

تین‌نیوز| دولت در لایحه بودجه سال 96 قیمت جدیدی برای هزینه تعویض پلاک در نظر گرفت و به مجلس پیشنهاد داد.

 
دولت در لایحه بودجه سال 96 و در جدول شماره 16 هزینه تعویض پلاک خودرو را به مجلس پیشنهاد داد.
در این بخش هزینه صدور پلاک خودرو برای انواع خودرو، 70 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

این هزینه در سال گذشته 100 هزار تومان برای خودروهای بالای 50 میلیون تومان و 50 هزار تومان برای خودروهای زیر 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

اکنون دولت با یکسان سازی این قیمت، برخی اشکالات در محاسبه قیمت خودرو را بر طرف کرده ، هزینه تعویض پلاک را تک نرخی کرده است.

احمد باقری کارشناس بازار خودرو در این ارتباط می گوید: این اقدام دولت را از 3 جنبه می توان مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: اول اینکه این کار مشکل محاسبه قیمت خودرو را از بین برد، به طور مثال در سال جاری خودرویی که قیمت آم 49 میلیون تومان بوده، در برخی موارد باید مبلغ 100 هزار تومان پرداخت می کرده، چرا که برآورد قیمت خودرو توسط کارشناسان صورت می گرفت.

باقری ادامه داد: این برآورد قیمت ها نیز بسیار سخت انجام می شد، چرا که مشخص نبود مبنا قیمت خودروی صفر است یا قیمت خودروی کارکرده، حتی در برخی موارد مشاهده می شد که در سند تنظیمی دفترخانه قیمت خودروها را چند میلیون کمتر ذکر می کردند.

وی تأکید کرد: با این حساب این مشکل برطرف شده و همه خودروها به یک میزان برای تعویض پلاک هزینه پرداخت می کنند.

این کارشناس بازار خودرو اما در مورد دیگر جنبه این تصمیم دولت گفت: افزایش هزینه 50 هزار تومان به 70 و کاهش 100 هزار تومان به 70 هزار تومان بیشتر به ضرر قشر متوسط و رو به پایین تمام می شود.

وی ادامه داد: این تصمیم سبب خواهد شد که اغنیا پول کمتری بابت تعویض پلاک پرداخت کنند، در این میان هزینه تعویض پلاک بنز و پراید یکسان خواهد بود و این به عقیده من ظلم به قشر متوسط و فقیر جامعه خواهد بود.

باقری در مورد جنبه دیگر این تصمیم نیز افزود: از دیگر سو ما در این تصمیم نگاه حمایتی دولت به تولید داخل را نمی بینیم، چرا که در شرایط فعلی بیشتر خودروهای زیر 50 میلیون تومان را خودروهای داخلی تشکیل می دهند.

هزینه نقل و انتقال افزایش ندارد
با وجود اینکه دولت در لایحه بودجه 96 هزینه تعویض پلاک خودرو را 30 هزار تومان کاهش و در خودروهای زیر 50 میلیون تومان 20 هزار تومان افزایش داده است، اما خبر خوش برای خریداران و فروشندگان خودرو این است که هزینه نقل و انتقال دفترخانه ای خودرو ثابت می ماند.

هزینه نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی هر 5 سال تغییر کرده و آخرین تغییرات آن مربوط به سال 95 می شود و تا 5 سال دیگر شاهد افزایش قیمت در این زمینه نخواهیم بود.

گران شدن 8 هزار تومانی تعویض پلاک موتورسیکلت
البته در همین لایحه بودجه سال 96، هزینه تعویض پلاک موتورسیکلت نیز افزایش یافته و به 20 هزار تومان رسیده است.
این مبلغ در سال گذشته 12 هزار تومان بود و پیشنهاد دولت افزایش 8 هزار تومانی آن است.

همچنین در موضوع شماره گذاری موتورسیکلت اکنون مباحث مختلفی به وجود آمده از جمله اینکه بعد از تذکر حقانی، عضو شورای شهر تهران مبنی بر نادیده گرفته شدن مصوبه هیأت دولت مبنی بر عدم شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، امروز رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از توقف شماره گذاری این موتورها خبر داده است.

سردار تقی مهری در جریان اجرای مانور طرح زمستانه امداد جاده ای به خبرنگاران گفته که این توقف از ابتدای مهر بوده و نامه ای از دولت برای ادامه شماره گذاری به دست آن‌ها نرسیده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.