| کد خبر: 105334 |

◄ آنچه باید مسافران هوایی از حقوق خود بدانند

تین‌نیوز| کنوانسیون مربوط به یکنواخت کردن پاره‌ای از مقررات حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی در سال ۱۹۲۹ در ورشو لهستان در خصوص مسئولیت مؤسسه حمل‌ونقل هوایی در خطوط بین‌المللی کشورهای عضو پیمان منعقد شد. ایران هم به عنوان یکی از اعضای جامعه بین‌المللی بر اساس مصوبه سال 1354 مجلس شورای ملی به این پیمان پیوست.

به گزارش تین‌نیوز، یکی از این قوانین در رابطه با تاخیرهاست، برخی از مسافران که نسبت به این قوانین آگاهی ندارند همواره حق و حقوق‌شان توسط ایرلاین‌ها پایمال می‌شود.

رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای کلیه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است.

عدم تبعیض: تمامی مسافرین به صورت یکسان از خدمات شرکت‌های هواپیمایی بهره‌مند هستند.

ممانعت از سفر: در صورتی که به رغم داشتن بلیت تائید شده شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت‌های شرکت حمل‌کننده اعم از بازرگانی، فنی و یا حقیقی امتناع کنند، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده: اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است.

اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل‌‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر خواهد بود.

اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد. هم‌چنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه تفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

مسافران باید آگاه باشند اگر اقدام به پیش‌ خرید بلیت کرده باشید و تایید آن نیز صورت گرفته باشد، حتی اگر سوابق خرید شما از سیستم رایانه‌ای شرکت هواپیمایی ناپدید شود، مجاز به پرواز هستید. اگر نسخه اصلی بلیت یا پرینتی از آن داشته باشید، تا زمانی که پرواز خود را لغو نکرده باشید، اپراتورهای شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند مانع پرواز شما شوند. با این حال، اگر از پرواز خود جا مانده و موفق به کنسل کردن پرواز خود نشده باشید، مسافر غایب محسوب می‌شود و ایرلاین می‌تواند بلیت را کنسل کند و در صورت تمایل، تمام یا بخشی از وجه آن را به حساب بازگرداند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.