| کد خبر: 74399 |

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش مطرح کرد

تعریف ٨٥ فعالیت در ٣٥ سازمان برای بسته شدن پرونده آلودگی هوا

تین نیوز | براساس مطالعات صورت گرفته در یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی برای کاهش آلودگی هوا حدود ٨٥ فعالیت برای ٣٥ سازمان مختلف تعریف شده که یکی از آنها بهبود کیفیت سوخت است!، اما متاسفانه هم اکنون در جامعه برخی افراد عامل اصلی آلودگی هوا را سوخت می دانند.

 شهاب الدین متاجی با بیان این که سوخت خودروها در بحث آلودگی هوا بخشی از دهها عامل تاثیر گذار در این پدیده به شمار می آید گفت: تاکنون بیشترین اقدامها از سوی وزارت نفت در این حوزه انجام شده است، اما  اگر در این بحث تنها به سوخت فکر کنیم هیچ وقت به راه حل چالش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور نخواهیم رسید.

وی افزود: هم اکنون کیفیت بنزین توزیع شده نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته؛ با این وجود با توجه به سرد شدن هوا میزان آلودگی در هوا گرچه تفاوت زیادی با گذشته کرده اما رضایتبخش نیست و به  اعتقاد من دلیل این امر آن است که سهم سوخت در آلودگی هوای این شهر ها نسبت به مجموع دیگر عوامل کمتر است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که امروزه فقط به سهم سوخت در آلودگی هوای شهرها که  نسبت به دیگر عوامل نقش کمتری دارد، توجه شده و نقش دیگر عوامل نادیده گرفته شده است، گفت: تا این مهم به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد نمی توان به حل مشکل امیدوار بود.

متاجی با تاکید بر این که رفع کامل موضوع آلودگی هوا نیاز به برنامه ریزیهای بلند مدت و تغییرات بنیادین در نحوه نگرش به این مشکل و توجه و تاکید به امر  توسعه پایدار دارد، گفت: برای حل چالش آلودگی هوا باید یک برنامه جامع تهیه شود که قسمت زیادی از این برنامه باید به بحث بازده انرژی در صنایع بویژه خودروها، نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، رعایت حد مجاز تردد خودرو در کلانشهرها و ... پرداخته شود.

  تعریف ٨٥ فعالیت در ٣٥ سازمان برای کاهش آلودگی هوا
متاجی با بیان این که براساس مطالعات صورت گرفته در یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی برای کاهش آلودگی هوا حدود ٨٥ فعالیت برای ٣٥ سازمان مختلف تعریف شده که یکی از آنها بهبود کیفیت سوخت است!، گفت: متاسفانه هم اکنون در جامعه برخی افراد عامل اصلی  آلودگی هوا را سوخت می دانند، در حالی که طی سالهای گذشته تنها سازمانی که به صورت پایدار در زمینه کاهش آلودگی هوا فعالیت داشته وزارت نفت بوده است، شاهد این موضوع افزایش تولید و توزیع سوخت با کیفیت مناسب در کلانشهرها است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: بخش عمده بنزین تولیدی کشور، کیفیتی به مراتب بالاتر از نظر کاهشِ مواد تاثیر گذار در آلایندگی دارد و بررسیهای انجام شده بر مولفه های موجود در بنزین تولیدی از جمله درصد گوگرد و دیگر مولفه ها نشانگر کیفیت مناسب و فراتر از استاندارد یورو ٤ است.

وی افزود: بقیه حجم  تولید نیز فاصله اندکی با استاندارد یورو ٤ دارد که با پایان پروژه ها در یک سال آینده کیفیتی بالاتر از یورو ٤ خواهند داشت. این کیفیت بالا ، ثمره برنامه ریزیها و سرمایه گذاریهای  انجام شده است و تاکنون میلیارد ها  دلار صرف طرحهای کیفی سازی در پالایشگاهها شده است و این روند ادامه دارد.

متاجی یکی از عوامل تاثیرگذار در فرآیند آلودگی هوا را در کلانشهرها بازده پایین و مصرف متوسط و رو به بالای خودروهای سبک و سنگین در کشور دانست  و گفت: عوامل متعدی بر مصرف سوخت تاثیر دارند که از جمله می توان به طراحی موتور، وزن، طراحی بدنه، نحوه رانندگی و کیفیت نگهداری و تعمیرات اشاره کرد؛همه این موارد باید در طرح جامع مد نظر قرارگیرند.

وی گفت: یکی دیگر از عوامل مهم آلاینده، هیدروکربنهای نسوخته و سموم تولیدی موتور خودروهاست که متاسفانه به آن کمتر توجه شده است؛ در حقیقت محصول احتراق تنها گاز کربنیک نیست، بلکه درصدی هیدرو کربنهای نسوخته و مولکولهای جدید و دوده نیز در موتور تولید می شود که بستگی به طراحی موتور و نحوه تعمیر و نگهداری و رانندگی  دارد.

مبدلهای کاتالیستی، ضرورت از یاد رفته
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: برای حذف این مواد که در حقیقت محصول اجباری احتراق هستند مبدلهای کاتالیستی در مسیر دود خروجی باید نصب شود، این امر به قدری اهمیت دارد که با مصرف تمیزترین سوختها و بهترین طراحی موتور نیز در کشورهای مختلف نصب آن اجباری است.

وی تصریح کرد: یعنی حتی هیدروکربنهای مناسب از نظر محیط زیست و احتراق، در موتور مقداری مواد آلاینده ناخواسته مانند دوده و اکسیدهای ازت تولید می کنند که باید به وسیله مبدل کاتالیزری از بین بروند، هیدروکربنهای نسوخته و دوده مهمترین نقش را در ایجاد ریز گردهای شهری دارند.

متاجی گفت: در کنار این اقدامات، باید اقدامهای محدودکننده نیز صورت پذیرد و نسبت خودرو و فضای مورد تردد رعایت شود؛ اقداماتی مانند محدودیتهای بیشتر  ترافیکی، محدودیت پارکینگ در مراکز آلوده، ایجاد مسیرهای خاص خوروهای پرمسافر، ایجاد پارکینگ در ایستگاههای مترو حوالی محدوده های ترافیکی و پایانه های اتوبوس، محدودیت سرعت در بزرگراههای شهری و استفاده از سیستمهای مکانیزه و هوشمند در تعیین محدودیتهای ترافیکی، حذف منظم خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده و توجه بیشتر به معاینات فنی اثر بخش و کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین در شهرها نیز ضروری است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: اقدامات یاد شده باید با توجه به نتیجه نهایی که رسیدن به هوای پاک است انجام شود، بدین ترتیب که وسعت و کیفیت اقدامات تا رسیدن به هدف نهایی افزایش یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون میزان توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل و عمومی در کشور آنقدر مناسب نیست که مردم را مجاب به استفاده نکردن از خوردهای شخصی خود کند.

متاجی با تاکید بر این که هم اکنون فرهنگسازی در زمینه استفاده نکردن از خودروهای  شخصی و توجه به وسایل نقلیه عمومی در کشور کم است، گفت: آلودگی هوا و کاهش آن باید به یکی از دغدغه های  اصلی مسئولان و مردم بدل شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.