| کد خبر: 27321 |

افزایش روزهای پاک پایتخت

تین نیوز |  معصومه ابتکار می‌گوید باید به جای تولید بنزین بنزن دار، بنزین استاندارد وارد کنیم. او خبر می‌دهد از روزی که دوباره با اتاق هشت سال پیش برگشته روزهای هوای پاک در تهران هشت روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم تهران به 153 روز در سال رسیده است. طبق اظهارات رئیس سازمان محیط زیست بنزین موجود در بنزن های وارداتی یورو 4، زیر یک درصد است و همین امر در افزایش روزهای هوای پاک در تهران و شهرهای صنعتی تاثیرگذار بوده است.
معصومه ابتکار چند روز قبل با پرونده بنزین های پالایشگاهی رفت کمیسیون اصل نود و برای نمایندگان سخت گیر مجلس نهم با ارائه گزارشی مستند توضیح داد که آلودگی های ترسناک دو سال پیش در تهران و دیگر شهر های بزرگ به خاطر بنزین های ساخته شده در پالایشگاه بوده و مردم چه تاوانی به خاطر تنفس هوای آلوده به این بنزین پرداخت کرده اند.این جلسه با حضور رئیس سازمان استاندارد، مدیران سازمان پتروشیمی، سازمان بازرسی، سازمان کنترل کیفیت هوا و نمایندگان کمیسیون های بهداشت و انرژی برگزارشد. دلاور محمدی عضو کمیسیون درباره این نشست و بحث های صورت گرفته توضیح داد: طبق گفته رئیس سازمان استاندارد نباید پایش و آنالیز بنزین های وارداتی و تولیدی پتروشیمی ها را به وزارت نفت بسپاریم چون وزارت نفت در این خصوص ذینفع است باید سازمان استاندارد مسئول پایش و آنالیز کیفیت بنزین های وارداتی و تولیدی پتروشیمی ها باشد. بنزین های تولیدی پتروشیمی ها را خود وزارت نفت آنالیز می‌کند بنابراین اطلاعات درستی در این زمینه در اختیار نداریم. محمدی از گزارش دیگری یاد می‌کند که اعضای کمیسیون های بهداشت و انرژی در این مورد تهیه کرده اند.به گفته وی پس از پایان گزارش خانم ابتکار، نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و انرژی انتقاداتی را نسبت به این گزارش وارد کردند. آنها معتقد بودند آلودگی هوا فقط مربوط به بنزن موجود در بنزین‌های تولیدی پتروشیمی ها نیست و عوامل متعددی در آلودگی هوا موثر است. بعد از این جلسه و هشدارهایی که درباره شبه افکنان درباره بنزین های پالایشگاهی مطرح شد. خانم ابتکار در یک کنفرانس خبری درباره فعالیت های سازمان محیط زیست در چند بخش پر سرو صدا از جمله شکار، دریاچه ارومیه و بنزین های مشهور گزارشی ارائه کرد. او می‌گوید حال دریاچه ارومیه خوب نیست اما بهتر شده و تعداد روزهای هوای سالم در تهران به نزدیک نصف 365 روز رسیده است و درخصوص نتایج نشست با کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: جلسات برگزار شد و نتیجه آن بعدا اعلام خواهد شد. معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه نتایج آخرین اندازه‌گیری در مراکز کنترل کیفیت هوای پایتخت نشان می‌دهد میزان بنزن موجود در هوا به شدت کاهش یافته است، گفت: این نتایج نشان‌دهنده گام درست ما برای واردات بنزین بوده است.وی در پاسخ به اینکه شایعات پشت سر بنزین های پالایشگاهی مستند نیست و فاقد مدرک است پاسخ داد: از نظر ما اندازه‌گیری بنزین‌های عرضه شده در جایگاه‌ها ملاک است و به واردات و صادرات بنزین کاری نداریم. آنچه برای ما مهم است، بنزینی است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد و بنزینی که در هوا آثار احتراق آن مشاهده می‌شود.ما بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنیم و آخرین اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که بنزین با استاندارد یورو4 در حال حاضر مطابقت می‌کند، البته این اندازه‌گیری‌ها باید مستمر انجام شود.

شکار
ابتکار درخصوص بازبینی پروانه‌های شکار گفت: پروانه‌های شکار زمان معینی دارد و پروانه‌هایی که در گذشته صادر شده است، در حال حاضر اعتبار ندارد. ابتکار گفت محیط زیست سیاست‌های شکار را کاملا بازنگری کرده و به زودی این سیاست‌ها را کامل و دقیق اعلام خواهیم کرد.وی با اشاره به تهدیداتی که متوجه تنوع زیستی است اشاره کرد و خبر داد: برنامه‌های حفاظتی ویژه‌ای برای گونه‌های مختلفی داریم که در دست تدوین است تا همانند یوزپلنگ آسیایی برای بقیه گونه‌ها نیز برنامه‌های حفاظتی داشته باشیم.

دریاچه ها ی خزر و ارومیه
ابتکار همچنین درباره عملکرد این سازمان در مقابله با تهدیداتی که حیات دریاچه ارومیه و سلامت محیط زیست خزر را تهدید می‌کند اشاره کرد. وی درخصوص آلودگی دریای خزر گفت: آلودگی‌ها می‌توانند منشاء خاکی یا دریایی داشته باشند که باید برای شناسایی آن پایش‌های مستمری انجام دهیم. در سازمان حفاظت محیط زیست، اندازه‌گیری وضعیت شاخص‌های میکروبی در دریای خزر به طور مستمر انجام می‌شود و نتایج آن به مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی می‌شود.وی با بیان اینکه هنوز تخلیه فاضلاب خام در محدوده دریای خزر انجام می‌شود، عنوان کرد: در برخی مناطق هنوز چنین چیزی وجود دارد که امیدواریم با جبران دوره اخیر که توجهی به محیط زیست نبوده است، بتوانیم طرح‌های شبکه فاضلاب و شهرک‌های صنعتی را پیش ببریم.وی با اشاره به همکاری سازمان آب و فاضلاب استان مازندران و گیلان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست تذکرات لازم را داده است و برنامه زمانبندی برای جبران خسارت به محیط زیست را با جدیت پیگیری می‌کنیم.رئیس سازمان محیط زیست از بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: بارندگی خوبی نسبت به متوسط چند ساله و سال گذشته داشتیم و علاوه بر افزایش سطح، در ارتفاع آب پارک ملی دریاچه ارومیه نیز تاثیر آن مشاهده می‌شود؛ البته این به معنی رفع مشکل نیست چراکه هنوز با طراز واقعی دریاچه خیلی فاصله داریم. به گفته وی اجرای برنامه‌های مربوط به نجات پارک ملی دریاچه ارومیه در دست اقدام است و دوره‌های آموزشی برای همکاری با کشاورزان در راستای اجرای الگوی کشت و آبیاری را آغاز کردیم. آخر این هفته نیز سفری به ارومیه خواهم داشت تا با روستاییان گفت‌وگویی داشته باشم.

تلاش برای برقی کردن وسایل نقلیه
ابتکار درخصوص واردات خودروها و موتورسیکلت‌های برقی گفت: حمایت‌های مختلفی از جمله کاهش تعرفه‌ها برای واردات اعمال می‌شود تا در مصرف بنزین صرفه جویی و کاهش آلودگی را داشته باشیم.وی همچنین به حمایت‌های صندوق توسعه ملی با ارائه تسهیلاتی در حوزه طرح‌های محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این زمینه برخی از طرح‌ها را معرفی کردیم که حمایت شوند تا شاهد توسعه خودروهای برقی و همین‌طور موتورسیکلت‌های برقی باشیم، در داخل کشور نیز در حوزه تولید اقداماتی انجام شده است و بروی باتری‌های لیتیومی کار شده که می‌تواند دستاورد بزرگی برای کشور باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.