| کد خبر: 18021 |

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران به تین نیوز خبر داد:

◄ اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده ترانزیت در سال آینده

تین نیوز | رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در بخش ترانزیت در سال آینده خبر داد.

مسعود خوانساری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده ترانزیت در سال آینده خبر داد و گفت: طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده از بخش ترانزیت نباید اخذ شود، اما به دلیل اشتباه در تفسیر قانون و برخی ممیزی ها موجب اخذ آن می شود.

وی افزود: به دلیل دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بخش ترانزیت،طی پیش نویسی که در دست تهیه است، پیش بینی شده تا در زمان اصلاح قوانین در سال آینده این مسئله نیز مورد اصلاح و رفع ابهام قرار گیرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران تصریح کرد: زمانی که یک کالا به یک کشور خارجی ترانزیت می شود چطور می توان از فرد و یا شرکت خارجی مالیات دریافت کرد؟

خوانساری در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل امکان پذیر نبودن اخذ مالیات از فرد یا شرکت های خارجی، این روش تنها هزینه ترانزیت را بالا می برد و دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

گفتنی است خدمات حمل و نقل كالاهاي صادراتي و ترانزيت در صورت رعايت شرايط مصرح ذيل (موضوع بخشنامه شماره 656 مورخ 14/1/87 رئيس كل سازمان امور مالياتي) مشمول ماليات و عوارض اين قانون نخواهد بود.

الف ـ درآمدهای ارزی تحصيلی دارای منشا خارجي كه توسط اشخاص حقيقی و حقوقی و از طريق سيستم بانكی از خارج از كشور به حساب شركت حمل و نقل صاحب درآمد واريز گردد و براي آن قرارداد يا صورتحساب صادر شده باشد.

ب ـ پروانه ترانزيت خارجی در چارچوب قانون حمل و نقل و عبور كالاهای خارجي از قلمرو جمهوری اسلامی ايران برای آن صادر و عمليات ترانزيت انجام و تسويه صورت پذيرفته باشد.

ج ـ درآمد ارزی حاصل از حمل كالاهاي صادراتی در صورتي كه مسئوليت حمل كالاها از مبدا جمهوری اسلامی ايران تا مقاصد خارجی از كشور به عهده شركت حمل و نقل بين‌المللي ايران واگذار شده باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    به نظرم اخذ مالیات بر ترانزیت کار صحیحی است البته باعثافزایش هزینه ترانزیت می شود علت اخذ هزینه ترانزیت را باید در هزینه هایی که ترانزیت برای کشور ایجاد می کند جستجو نمود. هزینه هایی نظیر استهلاک جاده - افزایش مخاطرات ایمنی در جاده ها - افزایش آلایندگی محیط زیست - افزایش تراکم جاده های موجود و کاهش سطح سرویس در ترددها - افزایش نیاز به جاده های جدید و … در واقع اگر بارهای جاده ای برای مصارف داخلی باشند ممکن است این هزینه ها را از مصرف کننده نگیریم تا هزینه ای حمل داخلی و تولید داخلی کاهش یابد و اقتصاد رونق داشته باشد ولی اگر از حمل ترانزیتی مالیات نگیریم و به هزینه های فوق بی توجه باشیم یعنی آنکه اقتصاد کشورهای دیگر را با هزینه های خودمان رونق می دهیم.

  • فعال حمل و نقل 0 0

    جناب آقاى مرتضى ناصریان آیا میدانید دولت براى بار هاى ترانزیتى معادل هر تن و کیلومتر هزینه میگیرد؟ آیا میدانید گیتهاى اتوبانها کامیونهاى ترانزیت را از عوارض معاف نکرده اند؟ آیا میدانید هنگام عبور کامیونها با پلاک سایر کشورها سوخت مصرفى آنها بر حسب قیمت هاى جهانى محاسبه شده و توسط پایانه هاى مرزى اخذ میگردد؟؟ آیا میدانید عبور ترانزیت با وسیله حمل ایرانى و اخذ کرایه حمل بر درآمد سرانه ملى تأثیر به سزایی دارد؟؟ و …

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    جناب فعال حمل و نقل - آنچه توضیح دادید را می دانم و با پیشنهاد آقای خوانساری مبنی بر معافیت مالیاتی ترانزیت مخالفم.

  • فعال حمل و نقل 0 0

    جناب آقاى مرتضى ناصریان: این مخالفت شما با پیشنهاد جناب خوانسارى به منزله مخالفت با قانون اخذ مالیات بر ترانزیت میباشد که در قانون ترانزیت از هر نوع مالیات معاف هست بهترین راه توسعه هر کشور اجراى دقیق قوانین آن کشور میباشد نه سلایق فردى و سلایق گروهى

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    جناب فعال حمل و نقل - اگر موضوعی قانونی شده باشد که باید طبق قانون عمل شود مگر انکه اصلاح قانون صورت گیرد. بنده استدلالی داشتم که منطقا اخذ مالیات یا عوارضی از عبور کالای ترانزیتی منطقی به نظر می رسد ممکن است به دلیل فواید سیاسی و امنیتی و اجتماعی ترانزیت با استدلال بنده مقابله شود با ملاحظه قانون حمل ونقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل معافیت حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به نظر می رسد اخذ مالیات و عوارض قانونا مقدور نیست و لذا اصراری ندارم و از راهنمایی شما متشکرم