| کد خبر: 12650 |

ترانزیت ۴.۳ درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه عقب است

تین نیوز |  بیست و یکمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران با تحلیلی بر آمار ترانزیت آغاز شد و با بررسی موانع و تنگناهای این بخش به آخر رسید. این نشست با حضور"علیرضا دشتانی" مدیر کل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران و "مهرداد جمال ارونقی" مدیر کل گمرک بندرشهید رجائی برگزار شد. "غلامحسین امیری" کارشناس کمیسیون حمل و نقل، در ابتدا این خبر را اعلام کرد که بخشنامه های گمرک پیرامون چگونگی نحوه تضمین تزانزیت داخلی و خارجی از شرکت های حمل ونقل بین المللی در نشستی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در بخشنامه ای با شماره 46454/93 تجمیع و اصلاح شده و جایگزین 9 بخشنامه قبلی شد.
اوسپس گفت:«اصلاح قانون امورگمرکی ازسوی رییس گمرک به نظرخواهی گذاشته شده که متن پیشنهادی کمیسیون دراختیاراعضا قرار گرفته است. بنابراین چنانچه دیدگاه های خود را بیان کنید در جلسه آتی جمع بندی می شود و در اختیار گمرک قرار می گیرد.»
 
امیری درادامه با اشاره به آمار ترانزیت گفت:«آمارترانزیت از سال 1386 تا دوماهه سال 93 طبق جدول ذیل است، نشان می دهد که در سال 1390 که سال نخست برنامه پنجم بوده است نسبت به سال قبل 1389 که میزان ترانزیت271/492/9 تن بوده است6/7 درصد افزایش یافته که به رقم 009/130/10 تن رسیده است و در سال 91 با افزایش 7/14درصدی و در سال 92 نیز به رشد 4 درصدی نسبت به سال 1389 رسیده است.»
 
اوافزود:«اگرهر سال10 درصد به حجم ترانزیت اضافه شود در سال 92 می بایست 211/634/12 تن کالا ترانزیت می شد که از لحاظ وزنی360/549 تن و از لحاظ درصدی3/4 درصد نسبت به برنامه عقب است.» او ادامه داد:« از این رو لازم است برای دستیابی به اهداف مندرج در برنامه پنجم که 395/287/15 تن برآورد شده موانع ترانزیت که متاسفانه بی شمار نیز هستند برطرف شود.»
این کارشناس کمیسیون حمل نقل در ادامه به وضعیت ترانزیت در بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت:«آمار ترانزیت در راه آهن حاکی ازآن است که سال 86 سهم راه آهن از کل ترانزیت 22درصد بوده و به ترتیب در سال های بعدی 20درصد، 14درصد،9 درصد، 7 درصد و در نهایت در سال 92 به 4 درصدکاهش یافته است.»
اوادامه داد:«عمده کالاهای ترانزیتی در سال92 مواد نفتی، لوازم خانگی، انواع کالاهای ساختمانی، انواع پنبه، مواد غذائی به ترتیب 44درصد، 4درصد،4درصد ،4درصد و 3درصد بوده است.»
او گفت:«مرزپرویز خان با 2/30 درصد بندرعباس با 5/27 درصد بازرگان با 8/9 درصد باشماق 9/8 درصد، سرخس با5 درصد و لطف آباد با 3/4 درصد فعال ترین مرزهای کشوردرترانزیت ورودی بوده¬اند که ضرورت دارد ترانزیت ازبنادرچاه بهار، بوشهر، بندرامام که دارای ظرفیت کافی و لازم هستند، افزایش یابد.»
 
درادامه این نشست، دشتانی،مدیرکل دفتر نظارت برترانزیت اعلام کرد که از این پس مدیران گمرکات دراستان های مختلف را به این کمیسیون دعوت خواهد کرد تا آنان خود پاسخگوی مشکلات فعالان اقتصادی در مواجهه با گمرکات تحت مدیریت خود باشند. دراین نشست نیزارونقی، رییس گمرک بندرعباس پاسخگوی فعالان عضو این کمیسیون بود.
 
درابتدا "جواد سمساریلر" رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خواستار اعطای اختیار بیشتر به مدیران گمرکات استان ها شد و گفت:«آقای ارونقی یکی از مدیران لایق گمرک است؛ اما اختیارات کافی به او و سایرمدیران استانی داده نشده است و آنها برای هر تصمیم گیری باید از گمرک تهران اجازه کسب کنند.» او ادامه داد:«درماده 5 این بخشنامه آمده است، هر کالاای برای عبور داخلی باید ارزیابی شده وسپس ترانزیت شود. در حالی که ما می گوییم، دو نوع کالا وجود دارد که یکی به مقصد بندرعباس است و گمرک هر نوع بازرسی که می خواهد روی آن انجام دهد. اما کالایی بارنامه آن ازمبدا برای نقاط دیگری از کشور مانند تهران صادر شده است، ضرورتی ندارد در بندرعباس تحت عملیات بازرسی قرار گیرد. چرا که وقتی پلمپ آن باز می شود، تمام مسئولیت های آن متوجه راننده و شرکت حمل و نقل خواهد بود. » اوگفت:«این بند که درخواست فعالان صنعت بود، از بخشنامه حذف شد و اکنون همه کانتینرها مورد بازرسی قرار می گیرد. حال اگر برای پیمودن مراحل بازرسی به اداره استاندارد بندرعباس مراجعه کنید 15 روز زمان می برد تا اداره استاندار پاسخ دهد.» رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل افزود:«یکی از دلایل این بازرسی ها، جلوگیری از ورود مواد پیش ساز مواد مخدر است؛اما به چه دلیل کالایی مانند روغن خودرو ها تحت این نوع بازرسی ها قرار می گیرد. این ها هزینه بر و زمان براست.»اوادامه داد:«در کشور قانون وجود دارد و باید براساس قانون عمل شود.»
 
تساهل کنید
"توفیق مجد پور"عضو کمیسیون حمل و نقل نیزگفت:« بخش اعظم مشکلات ما به فرآیندهای مربوط به واردات بازمی گردد. گمرک واردکننده و ترانزیت کننده را به سوی قاچاق سوق می دهد ومی گوید کالایی را وارد کنید که استاندار داشته باشد. در حالی که مجوز استاندارد باید از مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا حذف شود و شایسته است که در تشریفات گمرکی اندکی سهولت ایجاد کنید.»
 
ارونقی نیزدراین باره توضیح داد:« براساس بخشنامه ای که اخیرا ابلاغ شده، گمرک مبدا موظف است نسخه ای ازتصویر ثبت سفارش و نسخه رایانه ای آن را به همراه سایر مدارک رویت کرده وبه اظهارنامه الصاق کند.» ارونقی این را هم گفت که چندان موافق این تشریفات نیست و ادامه داد:« که بروکراسی عریض و طویلی برای این بخش در نظر گرفته شده است، برای ما هم قابل قبول نیست و این مشکل اغلب مراجعه کنندگان است. به همین جهت ما این موضوع را به گمرک مرکزی اعلام کرده ایم و اینکه استاندارد استان قادر به پاسخگویی در اسرع وقت نیست و ممکن است مشکلاتی را در ترانزیت ایجاد کند. به همین دلیل، صدور مجوز استاندارد را با هماهنگی گمرک ایران به گمرک استان ها محول کرده ایم.»
 
اوافزود:«یکی دیگر از بخشنامه هایی که دست ما را بسته است، بخشنامه مربوط به پیش سازهای مواد مخدر و سلاح های شیمیایی است که تاکید دارد ارزیابی کاملی صورت گیرد و نمونه آن به مرکز جرایم سازمان یافته و استاندارد انتقال یابد. به موجب این بخشنامه باید در مورد حدود 50 درصد کالاهایی که ازمواد شیمیایی ساخته شده است از استاندارد استعلام کنیم که البته استاندارد قادر نیست به هیچ یک از پرسش های ما درمورد کالا پاسخ دهد. درچنین شرایطی نمونه باید به کرج یا مرکز جرایم سازمان یافته تحویل داده شود. در این مورد نیزبا هماهنگی هایی که صورت گرفته، کالاهایی که ماهیت آنها محرز بوده سعی کرده ایم که تشریفات به صورت روان انجام گیرد.»
 
ارونقی ادامه داد:« در مورد واردات نیز در سه چهار ماه اخیر، تسهیلات بسیاری ایجاد شده است، برای مثال بحث اظهار از راه دور در بندر شهید رجایی راه اندازی شده است به طوری که افراد از منزل خود نیز می توانند کالای خود را اظهار کنند و از زمانی که اظهار از راه دور را کلید زده ایم، درآمد گمرک5/2 برابر شده است. » او در ادامه به برخی تغییرات ساختاری ایجاد شده در گمرک بندرعباس اشاره کرد و در مورد تشریفات درب خروج گفت:« فرایند بازرسی درب خروج، تشکیلات عریض و طویلی است که در قانون مورد اشاره قرار نگرفته است، با هماهنگی هایی که صورت گرفت اکنون تنها 20 درصد کالاها در این تشکیلات مورد ارزیابی قرار می گیرد.» او گفت:« امضای دوم ارزیاب نیز از تشریفات گمرکی حذف شد و مقرر شده است که امضای نخست ارزیاب به منزله امضای دوم نیز در نظر گرفته شود.» رییس گمرک بندرعباس ادامه داد:«بحث مجوزهای مربوط به استاندارد و آزمایشگاه برای واردات جزو مشکلات بزرگ مراجعان است که هنوز نتوانسته ایم تغییری در آن ایجاد کنیم. اما امیدواریم پیگیری ها برای اصلاح این رویه ها منتهی به نتیجه شود.» او در مورد تعیین ماهیت فرآیند تعیین ماهیت کالاها نیز گفت:« این بخش را که50 درصد اظهارنامه ها را تشکیل می دهد، به آزمایشگاه های همکار سپرده ایم و اینگونه سه یا چهار روزکاری که در فرآیندهای پیشین زمان می برد حذف شده است. در مورد ترانزیت خارجی اصلا ارزیابی صورت نمی گیرد مگر آنکه کشورهای مبدا کشورهایی باشند که پیش سازهای مواد مخدر ازآنها حمل می شود. همچنین اگر همه مدارک متقاضی آماده باشد، برای مسیرسبز کمتراز یک ساعت پروانه صادر می شود. برای مسیر زرد نیز اگر سابقه ترخیص وجود داشت باشد، ظرف یک روز پروانه صادر شده است.» او با اشاره به اینکه در مهرماه گزارش شد که100 هزار کانتینردربندرشهید رجایی دپو شده است، گفت:«با این اقدامات اکنون 100 هزار کانتینر به حدود30 هزار کانتینر کاهش یافته است.»
 
مشکلاتی که بخشنامه های ستادی ایجاد می کند
علی پورعبدااله یکی ازفعالان صنعت حمل و نقل ضمن اشاره به تسهیلاتی که در بندرشهید رجایی ایجاد شده است، گفت:«گمرک بندرعباس وضعیت خوبی پیدا کرده است؛ به طوری که پیش بینی می کنیم حق توقفی که فعالان حمل و نقل در سال گذشته پرداخته اند، امسال به یک سوم کاهش یابد. اما در مواردی، بخشنامه های ستادی همچنان مشکل ایجاد می کند.» او ادامه داد:«این مشکلات بیشتر ناشی از فرآیندهیا زمان بر در سازمان های همجوار گمرک است؛ سازمان هایی مانند استاندارد، یا سازمان صنعت، معدن و تجارت که گاه برای صدور برای کالاهای اعتبار اسنادی تا 5 روز طول می کشد.» او گفت:«پیشنهاد ما به آقای کرباسیان این بوده است که اطلاعات سایت کمرگ ، در ثبت سفارش درج شود.» او در خواست کرد که کمیسیون حمل و نق اتاق تهران با برگزاری جلساتی با مسئولان سازمان استاندارد برای رفع مشکلات چاره اندیشی کند.»
 
سمساریلر نیز گفت:«بخشنامه ای که در مورد مواد پیش ازمواد مخدر صادر شده، کلیه مواد شیمیایی را در برگرفته است. به گونه ای که چند کانتینر مواد شیمیایی که به سفارش یکی از پتروشیمی ها ازاروپا وارد ایران شده است، 18 روزاست که لب مرز توقیف شده. پیش از این اگرمواد شیمیایی وارد کشور می شد به گمرکات می رفت اکنون پس از صدور این بخشنامه ابتدا باید مورد آزمایش قرار گیرد. حرف ما این است که بساط این بخشنامه ها را جمع کنید.»
دشتانی نیز گفت:«برای روانسازی این فرآیندها وتشریفات لازم است که اتاق نیز همکاری کند. چرا که رفع همه این مشکلات از دست گمرکات ساخته نیست و ما باید به سازمان های نظارتی نیز پاسخگو باشیم.» دشتانی در مورد کالاهای پیش ساز مواد مخدر نیز توضیح داد:«براساس آنچه که در کنوانسیون های بین المللی آمده کشور ها در بحث مواد پیش ساز و یا مواد شیمیایی، کلیه کشورها با پلیس پن هماهنگ می کنند و پلیس پن موظف است که ظرف 48ساعت به کشور درخواست کننده پاسخ دهد و به این ترتیب کالا قابل حمل خواهد بود. او با اشاره با سخنان سمساریلر که به توقف 18 روزه کامیون ها در مرز اشاره کرده بود گفت:«اگر شرکت حمل و نقل کننده، پروسه کاری را می دانست پیش ازحمل به پلیس پن اعلام می کرد و پلیس پن نیز مجاز بودن یا مجاز نبودن حمل آن را به گمرک اعلام می کرد.»
ارونقی هم درواکنش به سخنان میرعبدالله گفت:«ما معتقدیم که شناسه اظهار باید حذف شود.» او خطاب به حاضران این نشست گفت:« با راه اندازی مانیفست الکترونیکی که تا آخر هفته راه اندازی می شود، از منزل نیز می توانید نسبت به مراحل تشریفات گمرکی نظارت داشته باشید و حتی از این طریق، کارشناس خود را نیز مشخص کنید.» او گفت:«برای انجام تشریفات به صورت شبانه روزی به ویژه در مورد کالای اساسی این امکان وجود دارد اما تاکنون کسی ازساعت 7 به بعد برای خروج کالا از گمرک درخواستی ارائه نکرده است.»
 
"مسعود خوانساری" نیزکه ریاست کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران را برعهده دارد، گفت:« بهتر است مسایل مربوط به گگمرک را یک طرفه مورد قضاوت قرار ندهیم. به هرحال بحث تولید مواد مخدر در کشور مساله ای حائز اهمیت است و باید به نحوی از تولید آن جلوگیری کرد. بنابراین باید با همفکری این مشکلات را برطرف کنیم.»
 
پس از آنکه نمایندگان گمرک و نمایندگان بخش خصوصی در این نشست، نقطه نظرات خود را پیرامون روانسازی ترانزیت، صادرات واردات و گذر ازسیستم دستی به الکترونیکی و رفع موانع موجود و اعتماد به صاحبان کالا و شرکت های حمل¬ونقل و استفاده بیشتر از کانال سبز در مقایسه با کانال زرد و قرمز در ترخیص کالا و ترانزیت و کاهش زمان تشریفات گمرکی اعلام کردند، رفع موانع ترانزیتی به منظور تحقق افزایش ترانزیت براساس آنچه در برنامه پنج ساله پنجم توسعه آمده است مورد تاکید قرار گرفت. در نهایت کمیسیون از زحمات رییس گمرک و مدیران ذیربط به ویژه مدیر کل بندرعباس که در جت روانسازی امور گمرکی اقدامات شایانی انجام داده اند، قدردانی کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.