| کد خبر: 77231 |

◄ اجرای روسازی ۱۰۰۰کیلومتر خطوط ریلی توسط روس‌ها / کاهش عمر ناوگان هوایی به ۱۲ سال

تین نیوز | صفر شدن بدهی دولت به پیمانکاران در ساخت آزادراه‌ها، حذف ورودیه 120 دلاری ناوگان جاده ای روس به ایران، اجرای روسازی ۱۰۰۰کیلومتر خطوط ریلی توسط روس‌ها،کوتاه شدن مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه، گزارش رویترز از نقشه‌های ایرباس برای بازگشت به بازار ایران، کاهش عمر ناوگان هوایی به ۱۲ سال، ورود کالاهای ایرانی به طور مستقیم به بنادر و ... برخی از مهمترین خبرهای حمل و نقلی هفته گذشته را تشکیل می دهند.

بخش جاده ای

1- حذف ورودیه 120 دلاری ناوگان جاده ای روس به ایران

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران از حذف ورودیه 120 دلاری کامیون های روسیه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد و تاکید کرد: باید به فکر حفظ فرصت ایجاد شده در صادرات به روسیه باشیم.
جواد سمساریلر با اشاره به فرصت به وجود آمده برای ایران به منظور صادرات به کشور روسیه و اعتراض برخی از کامیون داران داخلی، اظهار داشت: با عنایت به حمل بار یکطرفه به مقصد روسیه و افزایش کرایه حمل برای ناوگان ایرانی، بخش خصوصی و دولت بر تصاحب جایگاه ترکیه در صادرات به روسیه به اتفاق نظر رسیدند.
وی افزود: در صورتی که قیمت حمل توسط ناوگان ایرانی افزایش یابد، صادرکنندگان نمی توانند در عرصه رقابت پیروز شوند، لذا رانندگان داخلی باید به فکر متعادل سازی قیمت ها باشند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه "ما باید به فکر حفظ فرصت ایجاد شده باشیم" گفت: ناوگان داخلی می تواند محصولات ایرانی را تا مرز به صورت ترانشیپ حمل و سپس تحویل ناوگان روسیه دهد. این درحالی است که در حال حاضر کامیون های روس با راننده آذری که نیازی به روادید برای ورود به ایران ندارند در حال جابجایی کالا هستند.

2- متوسط سن ناوگان حمل و نقل مینی بوس در کشور؛ حدود ۲۴ سال
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس در کشور ۱۲ سال و در حمل و نقل بار ۱۷ سال است.
داود کشاورزیان با بیان اینکه متوسط سن ناوگان حمل و نقل مینی بوس در کشور حدود ۲۴ سال و بسیار بالاست، تصریح کرد: مالکان مینی بوس ها به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیفی دارند و بهره برداران آن از اقشار ضعیف جامعه هستند که برای کمک به نوسازی این بخش، پرداخت یارانه بیشتر در دستور کار قرار دارد.
کشاورزیان به برجام و رفع تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد : امیدواریم بااجرای برجام، تحریم ورود خودروهای پیشرفته حمل و نقل اروپایی به ایران برداشته شود تا کشور از این ناوگان که با فناوری و امکاناتی بهتر و مناسب برای سرنشینان همراه است، بهره‌مند شود.

3- صفر شدن بدهی دولت به پیمانکاران در ساخت آزادراه‌ها
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها گفت: در هیچ یک از پروژه‌های آزادراهی بدهی به پیمانکاران نداریم.
حسن احمدی نوری افزود:استفاده از ظرفیت اسناد خزانه اسلامی، به کارگیری قانون رفع موانع تولید و انتشار 1800 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه‌های آزادراهی، از دلایل صفر شدن بدهی دولت به پیمانکاران در ساخت آزادراه‌ها است.

4- بهره‌برداری از ۷۰ مجتمع‌ خدماتی-رفاهی در سال ۹۴
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از بهره‌برداری ۷۰ مجتمع‌ خدماتی-رفاهی در سال ۹۴ خبر داد و گفت: ۱۰۰ مجمتع نیز موافقت اصولی خود را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ۹ ماه نخست سال ۹۴ کسب کردند.
بابک طالبی درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره‌برداری مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی گفت: ۵۷۵ مجتمع تا پایان آذر ۹۴ در سراسر کشور در حال بهره‌برداری و ارائه خدمات به مسافران هستند.
وی با بیان اینکه ۱۷۳ مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی نیز استعلام‌های لازم را کسب و هم اکنون در حال ساخت هستند٬ افزود: ۵۲۲ مجتمع نیز موافقت اصولی را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گرفتند و مشغول اخذ استعلامات لازم از دستگاه‌های مربوط هستند تا کار ساخت را شروع کنند٬ البته اخذ استعلام‌ها پروسه طولانی دارد.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مجموع مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی فعال٬ در دست ساخت و مشغول اخذ استعلامات ۱۲۷۰ مجتمع می‌شود٬ یادآور شد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا آخر آذر ماه ۳۳ مجتمع به بهره‌برداری رسید و برآورد آن است که ۳۷ مجتمع جدید نیز تا پایان سال افتتاح شود.

بخش ریلی

1- اجرای روسازی ۱۰۰۰کیلومتر خطوط ریلی توسط روس‌ها
معاون وزیر راه و شهرسازی ریل طویل را از تکنولوژی‌های جدید خواند و گفت: روس‌ها اعلام کردند حاضرند تکنولوژی ساخت ریل طویل را در اختیار ایران بگذارند و نحوه نصب را نیز آموزش دهند. همچنین برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری در این زمینه اعلام آمادگی کردند.
علی نورزاد پس از بازگشت از سفر به مسکو افزود: روس‌ها اعلام کردند حاضرند تکنولوژی ساخت ریل طویل را در اختیار ایران بگذارند٬ نحوه نصب را نیز آموزش دهند٬ خودشان هم در این زمینه در ایران کار کنند. همچنین  برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری در این زمینه اعلام آمادگی کردند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای نخستین بار ایران از فناوری ریل طویل بهره‌مند می‌شود گفت:‌ ریل‌های معمولی ۱۸ متر است اما ریل‌‌های طویلی که روس‌ها قرار است تکنولوژی‌اش در اختیار ایران بگذارند ۱۰۰ متری هستند. در واقع  با اجرایی شدن تفاهم یادشده می‌توان در خطوط ریلی کشور٬ ریل ۱۰۰ متری نصب کرد.
 
2- شرکت راه‌آهن باید تنها نهاد تصمیم‌گیر در حوزه ریلی باشد
رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با بیان اینکه شرکت راه‌آهن باید تنها نهاد تصمیم‌گیر در حوزه ریلی باشد و ورود نهادهای موازی سرمایه‌گذار را با بلاتکلیفی مواجه می‌کند گفت: حمایت‌ها از صنعت ریلی باید بر مبنای توسعه کشور و از محورهای اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.
ابوالفضل بهره‌دار با بیان اینکه حمایت‌ها از صنعت ریلی باید بر مبنای توسعه کشور و از محورهای اقتصاد مقاومتی صورت گیرد٬ اظهار کرد: نگاه به این حوزه به دلیل اهمیت بالایی که دارد در بعد کلان مورد توجه همگان از جمله مسئولان رده بالای کشور بوده ولی مشکل فقدان اعتبارات همواره به صنعت ریلی کشور ضربه زده است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون٬ توسعه زیرساخت‌های ریلی وظیفه حاکمیت و دولت بوده که در این زمینه به علت کمبود اعتبارات به ویژه در سال‌های اخیر دولت نتوانسته است به این بخش اعتبارات قابل توجهی تزریق کند در نتیجه پروژه‌ها به آن میزان که در برنامه‌‌ها آمده بود٬ محقق نشد.

3- مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه کوتاه شد
مدیرکل امور بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه کوتاه شد گفت: در همایش بین‌المللی باکو روی سه مسیر حمل بار از هند به دریای سیاه توافق و برای هریک از مسیرها تعرفه‌های یکسان در حوزه‌های ریلی و خطوط کشتیرانی در نظر گرفته شد.
عباس نظری با اشاره به حضور نمایندگان حوزه حمل و نقل ایران٬ آذربایجان، گرجستان و اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای سیاه در همایش بین‌المللی یک روزه‌ باکو گفت: در این همایش تفاهمنامه مهم حمل و نقلی میان کشورهای حاضر به امضا رسید که مسیر حمل بار را از هند به دریای سیاه کوتاه می‌کند.
نظری با بیان اینکه مسیر پیشین حمل بار در از جنوب شرق آسیا و هندوستان به دریای سیاه٬ دریایی بود که حدود ۳۵ روز به طول می‌انجامید٬ افزود: با توافق صورت گرفته حمل بار در این کریدور از بمبئی تا دریای سیاه به ۱۳ روز کاهش می‌یابد.

بخش هوایی

1- وجود نیروی انسانی کافی برای ورود هواپیماهای جدید
عضو انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی کشور با بیان اینکه در کشور نیروی انسانی کافی برای ورود هواپیماهای جدید وجود دارد، گفت: با توجه به برجام و فضای جدید پیش رو، شرکت های هواپیمایی باید برای توسعه ناوگان خود از نظرات کارشناسان و مشاوران استفاده کنند تا با حداقل هزینه ها بیشترین بهره را ببرند.
علیرضا بحیرایی با بیان اینکه ایران از نظر آموزش و نیروی‌انسانی کارآمد، همواره در وضعیت خوبی قرار داشته، اظهار داشت: حدود 2 هزار خلبان جوان و جویای کار و بیش از از هزار و پانصد نیروی فنی متخصص آماده به کار در کشور وجود دارد که با ورود هواپیماهای جدید، زمینه استفاده از آنها در بخش های مختلف صنعت فراهم می شود.  
 
2- آزادسازی قیمت بلیت هواپیما،رهاسازی نرخ ها نیست
مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی بر اساس اصول هزینه - فایده برنامه ریزی و فعالیت می کند، گفت: سقف افزایش قیمتها در دوره اوج سفرها ، عدد منطقی خواهد داشت و شرکت هواپیمایی در دوره کاهش سفرهای هوایی هم با ارائه تخفیف تلاش می کنند مشتریان بیشتری جذب کند. 
وی افزود:با توجه به اینکه خدمات از جمله خدمات سفرهای هوایی قابل ذخیره سازی و انبار شدن نیست، شرکتهای هواپیمایی متناسب با میزان تقاضای سفر، نرخ ها را مدیریت می کنند و حتی در ساعاتی از شبانه روز و در برخی روزها نرخ بلیت هواپیما بسیار کمتر از نرخ های تکلیفی قبلی بوده است. 
دهقان گفت: در گذشته در همه ساعات شبانه روز و همچنین در همه روزها یک نرخ به عنوان تکلیف به شرکت هواپیمایی ارائه می شد که باید اعمال می کردند اما در دوره جدید و با آزاد سازی قیمت بلیت هواپیماها، شهروندان می توانند متناسب با ساعاتی که نیاز دارند و در روزهایی که علاقه دارند سفر کنند و انتخاب بیشتری هم دارند. 
وی افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما در دوره اوج سفرها نیز تابع اصول اقتصادی و منطقی خواهد بود و این طور نیست که شرکتهای هواپیمایی بتوانند قیمتها را تا سطح نامطلوب افزایش دهند و ما نظارت می کنیم.
 
3- گزارش رویترز از نقشه‌های ایرباس برای بازگشت به بازار ایران
به گزارش رویترز خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت اروپایی ایرباس می‌تواند اولین خرید بزرگ اقتصادی ایران در شرایط پسابرجام باشد.
با وجود اینکه شرکت ایرباس روز شنبه اعلام نمود که تاکنون مذاکره‌ای با ایران نداشته است و همچنان موانع و نگرانی‌هایی برای داد و ستد در بازار ایران وجود دارد، اما جذابیت‌های بازار ایران بیش از آن است که از دید ایرباس نادیده بماند. با جمعیت حدود 80 میلیون  نفری و گردش مالی سالیانه درحدود 400 میلیارد دلار، ایران بزرگترین اقتصادی خواهد بود که پس از فروپاشی شوروی به تجارت جهانی باز می پیوندد.
طبق برآورد مقامات امریکایی ایران پس از رفع تحریم ها به ذخایر مالی بلوکه شده ای بالغ بر 100 میلیارد دلار دسترسی خواهد یافت. بانک مرکزی ایران این رقم را 29 میلیارد دلار برآورد نموده است که حتی با فرض صحت رقم اخیر، این مبلغ برای پوشش واردات عظیم کالا و خدمات مورد نیاز ایران که به دلیل تحریم‌ها امکان واردات آنها وجود نداشته است، کافی خواهد بود.

4- کاهش عمر ناوگان هوایی به ۱۲ سال
مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جزئیات برنامه‌های این سازمان پس از رفع تحریم‌ها، گفت: عمر ناوگان هوایی ایران به ۱۲ سال می‌رسد.
محمد سعید شرفی در خصوص اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری پس از رفع تحریم‌ها اظهار داشت: در حال حاضر فروش هواپیما از طرف آمریکا به کشور ما آزاد شده است و شرکت‌های هواپیمایی می توانند هواپیماهای نو ساخت آمریکا و اتحادیه اورپا و همچنین قطعات را از شرکت های سازنده خریداری کنند.
وی با بیان اینکه نبود قطعات موجب شده بود که ۱۰۰ فروند از هواپیماهای ما زمین گیر شوند، گفت: موضوع دیگری که بطور جد پیگیر آن هستیم، موضوع تحریم های بانکی و شرکت های بیمه است بطوریکه پس از تحریم ها شرکت های بیمه، هواپیماهای ایرانی و هواپیماهایی که در ایران پرواز داشتند را بیمه نمی کردند بنابراین به دنبال این هستیم تا دوباره این بیمه ها وارد کشور شوند.
شرفی سازمان هواپیمایی کشوری به تامین مالی خرید هواپیماها اشاره کرد و افزود: در حوزه فاینانس مشکلاتی را داشتیم اما اکنون با ۶ شرکت فاینانسور مذاکراتی را انجام دادیم تا پس از اجرای برجام، ایرلاین ها از این طریق بتوانند هواپیماهایی را خریداری کنند.
وی ادامه داد: این شرکت ها آمادگی دارند تا پس از رفع تحریم ها هواپیماهایی را به صورت فروش یا اجاره به شرط تملیک فاینانس کنند که این موضوع کمک زیادی را به ایرلاین ها می کنند تا افزایش ناوگان داشته باشند و عمر ناوگان خود را کاهش دهند.

بخش دریایی
 
1- ورود کالاهای ایرانی به طور مستقیم به بنادر
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای برجام ، کالاهای ایرانی به طور مستقیم با کشتی های بزرگ وارد بنادر می شود.
محمد سعیدنژاد افزود: طبق قانونی که در مجلس به تصویب رسیده است، سازمان بنادر و دریانوردی تعرفه ها را به گونه ای تنظیم می کند تا کشتی های بزرگ وارد بنادر ایران شود.
وی ادامه داد: در سال های گذشته و در طول دوران تحریم شرایطی به وجود آمده بود که کالاهای ایرانی به بنادر دیگر منتقل می شد و بعد با قایق های کوچک به بنادر ایرانی منتقل می کردیم.
سعیدنژاد افزود: با اجرای برجام دریایی کالاهای ایرانی با کشتی های بزرگ به طور مستقیم وارد بنادر ایرانی می شود.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ورود کالا از طریق بنادر ثالث هزینه های بیشتری برای تجار و مردم دارد، گفت: ورود با کشتی های بزرگ با بنادر ایرانی به نرخ پایین تر و شرایط راحت تر صورت خواهد گرفت.
 
2- چرخ صنعت کشتی سازی کشور نیاز به روغن کاری دارد
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: مسئولین باید چرخ صنعت کشتی سازی را روغن کاری کنند تا این صنعت به حرکت بیفتد.
عباس نوبختی افزود: صنعت کشتی سازی علاوه بر مشکلاتی که همه صنایع با آن مواجه هستند، مشکلات خاص خود را نیز داراست.
وی افزود: اقلام مورد نیاز صنعت کشتی سازی بسیار بالاست که همه آنها در داخل کشور ساخته نمی شود و باید از خارج خریداری شود کاری که سایر کشورهای سازنده کشتی هم انجام می دهند و با توجه به تعداد بالای اقلام مسیر ساخت کشتی بسیار طولانی و مشکل است. 
وی کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: چون این صنعت سرمایه بر است باید تمهیدات لازم برای تهیه سرمایه مورد نیاز این صنعت انجام شود که خوشبختانه دولت در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: تکنولوژی صنعت کشتی سازی آنقدرها پیچیده نیست که نتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. مهمترین مشکل ساخت کشتی، طولانی شدن زمان ساخت است که علت آن هم نبود سرمایه و تدارکات به موقع است. این مسئله به نهاد های دیگر مانند گمرک ، بیمه و بانک ها نیز مرتبط است.
وی با بیان اینکه مشکلات مدیریتی، نبود سرمایه و طولانی بودن زمان تدارکات باعث کند شدن روند ساخت کشتی است که باید فکر اساسی در خصوص آنها صورت گیرد اظهار داشت: مسئولین باید چرخ صنعت کشتی سازی را روغن کاری کنند تا این صنعت راه بیفتد.حمایت ها در بخش مذاکره و مباحثه خوب است اما تا عملی شدن تصمیمات راه طولانی است.
 
3- بیش از 600 کشتی ایرانی از تحریم خارج شد
دفتر دارایی های خارجی آمریکا صدها شرکت و کشتی متعلق به ایران را از لیست تحریم ها خارج کرد.
در میان لیست شرکت های خارج شده از لیست تحریم ها شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه همتایان خود نظیر شرکت ملی نفتکش ایران به چشم می خورد. 
در مجموع 606 کشتی شامل کشتی های تانکر، فله بر و کشتی های تدارکاتی از لیست تحریم ها خارج شدند. برخی کشتی های شخصی نیز که در IMO به ثبت رسیده اند و شمار آنها از شش فروند فراتر نمی رود نیز از لیست این تحریم ها خارج شدند.
در حالی که لیست اشخاص حقیقی تحت تحریم کاهش پیدا کرده است، اما هنوز 200 شخص حقیقی و حقوقی در این لیست تحریم ها باقی ماندند که از جمله آنها می توان به شرکت تایدواتر اشاره کرد. 

4- راه اندازی خط کشتیرانی چین-هند
چهار شرکت کشتیرانی کانتینری مشترکا با همکاری یکدیگر اقدام به راه اندازی خط مستقیم چین – هند کردند.
شرکت کشتیرانی ون های تایوان به همراه شرکت های MOL ژاپن، اینترآسیا، پاسفیک اینترنشنال سنگاپوربا همکاری یکدیگر خط جدیدی را از بندر کینگ دائو چین به هند راه اندازی می کنند که در 27 فوریه کار خود را آغاز خواهد کرد. 
این خط جدید با بکارگیری شش کشتی شمال چین را به غرب هند متصل می کند.
ظرفیت این کانتینربرها نیز از چهار تا شش هزار TEU است. 
خط جدید شبکه خطوط شرکت کشتیرانی ون های تایوان را گسترده می کند و به کمک چهار سرویس دیگر در غرب هند خواهد آمد.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.