| کد خبر: 41980 |

آژیر خطر برای آخوندی!

تین نیوز | این چهارمین بار است که استیضاح وزیر راه و شهرسازی به میان آمده است. استیضاح برای متولی راه و مسکن کشور که چشم 78 میلیون ایرانی برای تامین سرپناه و تامین راه‎های ایمن به اقدامات اوست.

برای اولین بار بهمن ماه سال گذشته بود که موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی به میان آمد. دلیل این استیضاح تکمیل نشدن پروژه راه‌آهن مشهد، شیروان، بجنورد،گنبد و گرگان بود. طرحی که در دولت دهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و در دولت یازدهم متوقف شد.
 
در همان زمان 13 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه استیضاح عباس آخوندی را امضا کردند و بر این اساس استیضاح عباس آخوندی در مجلس کلید خورد.اما انگار جلساتی برگزار شد و آخوندی برای ادامه کار مهلت دوباره‎ای گرفت.
 
پس از آن در تیر ماه سال جاری بود که برای دومین بار طرح استضاح آخوندی به میان آمد . این بار انگار مساله جدی‎تر بود. برخی نمایندگان موافق و برخی مخالف این استیضاح بودند. برخی موضوع را تا اندازه استیضاح جدی نمی‎دانستند و برخی دیگر هر موضوعی را برای کشور مهم تلقی می‎کردند و بر این باور بودن حتی اجرا نشدن یک پروژه هم می‎تواند دلیل استیضاح شود.
 
موضوع طرح استیضاح وزیر برای بار دوم راه‌آهن گرگان- گنبد جاده‌های روستایی استان گلستان و فاضلاب علی‌آباد کتول بود. درجریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای دومین بار 22 امضا از سوی نمایندگان مجلس جمع‎آوری شد.
 
اما سومین موضوع استیضاح آخوندی در مهرماه امسال رخ داد. این بار موضوع نه راه‎آهن بود و نه فاضلاب، این بار موضوع صدای مسکن و مشکلات آن در کشور بود. داستان استیضاح آخوندی برای سومین بار به مشکلات مسکن مهر مربوط بود.
 
به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات این استیضاح به دلیل پاسخگو نبودن وزارت مسکن به طرح‌های تملک اراضی و زمین و توزیع ناصحیح بودجه شرکت فرودگاه‌‎ها صورت گرفت. جلسه‎ای که میان طراحان استیضاح و وزیر راه‌ و شهرسازی با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این جلسه مقرر شد تا آخوندی به محورهای این استیضاح رسیدگی کند.
 
به گفته موسی‌الرضا ثروتی اگر این وزیر به وعده خود در رابطه با حل مشکلات رسیدگی کند، استیضاح کنندگان از استیضاح صرف نظر خواهند کرد اما اگر حل نشود این استیضاح پا برجا خواهد ماند.
 
ظاهرا طرح استیضاح برای سومین مرتبه از دوماه گذشته (از اواخر مردادماه) کلید خورده بود. موضوعی که برای استیضاح وزیر دو ماه مهلت خواسته شد تا آخوندی برنامه‎های خود را بررسی کند و برای دفاع خود در مجلس آماده شود.
 
به نظر می‎رسد مشکلات مربوط به مسکن مهر، راه‌های روستایی و شهری، راه‌آهن، عدم پاسخگویی وزارت مسکن به طرح‌های تملک اراضی و زمین، توزیع ناصحیح بودجه شرکت فرودگاه‌ها و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای تامین هواپیما و خطوط پروازی برای مناطق مورد نیاز در کشور از جمله مهمترین محورهای استیضاح آخوندی است.
 
اما به تازگی نیز رئیس کمیسیون عمران مجلس از اجرایی نشدن بسیاری از طرح‎های راه و مسکن گلایه کرده و از استیضاح آخوندی به صورت جدی خبرداده است.
 
این بار مهدی هاشمی پایبند نبودن آخوندی به برنامه‎هایش را دلیل اصلی این استیضاح عنوان کرده‎ است.
 
وی هشدار داده است که اگر وزیر راه اقدام فوری برای حل مشکلات مسکن نکند، استیضاحش می‌کنند. بنابراین باید آخوندی هرچه سریعتر برنامه خود در رابطه با رفع نگرانی‌های مردم در بخش مسکن را اعلام کند، در غیر این‌ صورت ناگزیر به استیضاح وی هستیم.
 
هاشمی در این باره به تسنیم گفته است که با تعهدات و قول‌های داده شده توسط وزیر راه و شهرسازی و ریاست جمهوری در موضوع مسکن مهر، طیف گسترده‌ای از مردم انتظاراتی را در این بخش دارند.
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات متعدد نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی گفته است که با این وجود نه در مسکن مهر، نه در ایمنی صنعت هوایی و نه در طرح جامع مسکن تحولی روی نداده است. متأسفانه رکود حاکم بر مسکن باعث شده، 140 موضوع شغلی در ارتباط با ساختمان دچار رکود شود که این وضعیت تولید ما را در بخش‌های مختلف دچار مشکل کرده است.
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرده است که مجلس تا پایان سال صبر نمی‌کند، وزیر راه و شهرسازی باید هرچه سریع تر برنامه خود را در بخش‌های ذکرشده اعلام کند تا نگرانی مردم به‌خصوص در بخش مسکن از بین برود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرشته 0 0

    از نمایندگان مجلس تقاضا دارم ازوزیر راه بپرسید چرا روز اخذ راى اعتماد از مجلس اولویت اولش ساخت پروژه ملى آزادراه باستانى تهران شمال بود ولى بعد از ١٨ماه وزارت ایشان یک درصد هم این پروژه پیشرفت نداشته است و همچین اتفاقى غیر از کشور ما وافغانستان در هیچ کجاى دنیا روى نمى دهد.

  • رسول 0 0

    مهمترین پروژه راه آهن رسیدن ریل به انزلیه. همه این پروژه رو قبول دارن و چهار ساله گفته می شه امسال این کارو تموم می کنیم ولی معلوم نیست بالاخره راه آهن کی به انزلی می رسه؟ در این دولت یا دولت بعد؟ به قول بعضی شاید وقتی دیگر؟ شاید کلنگ زنی آسانتر از تمام کردن پروژه هاست؟

  • MAJHD 0 0

    آقای تین نیوزعزیز دنبال نقاط ضعف آقای آخوندی نباشید. لطفاپرسشی بااین عنوان که نقاط قوت آقای آخوندی را توضیح دهید. آنگاه شخصیت جنابشان بهترتشریح میشود.

  • علیزاده 0 0

    من نمی دونم اگه استیضاح انجام بشه آقای دکتر اخوندی به این سئوالات چطوری پاسخ خواهد داد??!! ۱ - - بلاتکلیفی مسکن مهر و عدم ارائه استراتژی جدید ۲ - سوانح و تاخیرات بیشمار در شرکت راه آهن بطوریکه اکثر مسافران قطار ناراضی هستند بطوریکه رکود سوانح و خروج از ریل در دنیا شکسته شده ۳ - سریال خروج قطار در محور جنوب ۴ - تکرار سوانح در بخش هوائی از جمله سانحه سقوط هواپیمای فالکون در قشم و کشته شدن سرنشینان ان، سانحه اخیر در مشهد و زاهدان و … سقوط انتونوف ۱۴۰ و کشته شده ۴۰ مسافر(چهار سانحه همه با ضعف موتور) … ۵ - مسکوت ماندن آزاد راه تهران –شمال ۶ - چندین سال است که بزگرراه‌ها، آزادراه‌ها و خطوط ریلی زیادی به دلیل کمبود منابع مالی ناتمام مانده‌اند درحالی که تکمیل شدن آن‌ها به ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، چندی یکبار از گوشه و کناری خبرهای کلنگ‌زنی‌ پروژه‌های جدید به گوش می‌رسد. مانند آغاز کلنگ زنی ساخت راه آهن سنگ بست - دوغارون و … ۷ - تاخیرات فراوان ایر لاین ها وعد م ارائه خدمات و سرویس مناسب در ترمینالها برای مسافرین تاخیری ۸ - تاخیرات فراوان قطار های مسافری که دیگر عادی شده و کسی پاسخگو نیست ۹ - تصادفات بیشمار جاده ای و کشته وزخمی شده شمار زیادی از هموطنان ۱۰ - - عدم پیش بینی طوفان اخیر در تهران. که موجبات خسارت زیادی گردید ۱۱ - - تغییرات بیشمار و انتصاب افراد بازنشسته و از رده خارج ۱۲ - - عدم ارائه برنامه و تعیین استراتژی در بخش بنادر و دریانوردی ۱۳ - - استفاده از دهها بازنشسته که اکثرا در بخش های خصوصی فعالیت داشته اند و حالا در سمت های کلیدی قرار گرفته اندو بازنشسته کردن افراد کلیدی و با تجربه که سوابق خوب و درخشانی داشتند …؟ ۱۴ - جای تعجب است که چرا صنعت هوانوردی برای فرود یک هواپیمای ۳۸۰ در فرودگاه امام این همه نمایش و تبلیغ و سر و صدا راه انداخته است؟!! چرا باید مردم و کارشناسان صنعت تا این اندازه تحقیر شوند که روزشمار تماشای فرود هواپیمایی باشندو… -

  • استاد دانشگاه 0 0

    البته باید متذکر شد دو مقوله وزارت مشکن و شهرسازی و همینطور راه و ترابری(بهتراست گفته شود وزارت حمل و نقل) با توجه به نگرشی که می توان به این دو وزارت خانه از لحاط برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم و اجرا گرفت کاملا تخصصی و متمایز از هم می باشد و در کشور هائیکه این دو وزارت خانه یکی شده اند باید تذکر داد که این ممالک یا بقدری از لحاظ وسعت و جمعیت کوچک هستند که در این ممالک همه اقدامات لازم برای توسعه انجام گرفته و یا امکان توسعه وجود ندارد و یا نیاز نیست و صرفا نگهداری مسئله عمده می باشد لذا این وزارت خانه ها بهتر است یکی باشند ولی با توجه به وسعت کشور ایران عزیزو و وجود چشم اندازهای مهم و نیاز به توسعه در زمینههای مختلف حمل و نقلی و مسکن و بهسازی و نوسازی و شهرسازی تا این دو وزارت خانه تفکیک نشوند هر وزیری بیاید امکان راهبری این وزارتخانه بسیار سنگین خواهد بود و در برنامه ریزی و هدایت مطمئنا دچار چلش بزرگ خواهد بود بهتر است تا دیر نشده آقای دکتر آخوندی برنامه ای برای تفکیک این دو وزارت و طرح موضوع در هیئت دولت اقدام نماید در غیر این صورت در شش ماهه اول مطمئن باشید امکان استیضاح ایشان بسیار بالا خواهد بود البته در صورت استیضاح ایشان رای نخواهد داشت.

  • دلسوز 0 0

    نمایندگان محترم مجلس: تنها راه نجات وزارت راه و شهرسازی از متلاشی شدن و عقب ماندگی از برنامه ها و چشم اندازهای مطرح و همچنین نجات خود آقای وزیر محترم، تفکیک وزارت راه و شهرسازی به وزارت حمل و نقل و وزارت مسکن و شهر سازی است و بس. و گماردن فردی با سابقه وزارت راهی در وزارت حمل و نقل