| کد خبر: 93406 |

◄ ثبت جهانی نخستین ساعت آفتابی در بندر شهید حقانی

تین‌نیوز| ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی به شکل لوگوی سازمان بنادر که در بندر شهید حقانی بندرعباس رونمایی شده، در اطلس بین‌المللی ساعت‌های آفتابی، ثبت جهانی شد.
 
به گزارش تین‌نیوز، محمد محسنی مدیر بنادر و دریانوری شهید باهنر ضمن اعلام این خبر گفت: این ساعت به سفارش اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در رصدخانه دانشگاه کاشان با صرف ٣ میلیون ریال هزینه ساخته شده است.
 
وی افزود: این ساعت همزمان با طولانی‌ترین روز سال با درخواست انجمن نجوم خلیج فارس در اطلس جهانی ساعت‌های آفتابی در کشور ایتالیا با شماره IR ٩ ثبت شد.
 
محسنی خاطرنشان کرد: ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی بندر شهید حقانی با الهام از لوگوی سازمان بنادر که شامل سکان کشتی و لنگر است، طراحی و ساخته شد.
 
به گفته این مقام مسئول، این سازه نجومی با ارتفاع نزدیک به چهار متر از نوع استوایی با قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران و تعیین نیم‌روز یا همان لحظه اذان ظهر به افق بندرعباس طراحی شده است.
 
محسنی، قابلیت نمایش تقویم را از دیگر ویژگی‌های این ساعت آفتابی دانست و گفت: نمایش تقویم در ساعت های آفتابی استوایی معمول نبوده و این قابلیت را می توان منحصر به فرد دانست.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین قابلیت‌های این سازه نجومی کاربرد حلقه اعتدالی برای تعیین اعتدالین و انقلابین یعنی روزهای نخست هر فصل است .
 
مشخص کردن روز جهانی دریانوردی در ساعت آفتابی
وی اضافه کرد: مشخص کردن روز جهانی دریانوردی "نهم مهر" برابر با ٣ سپتامبر در گاه شماری میلادی از دیگر قابلیت‌های تقویم در این ساعت آفتابی است.
 
این مقام مسئول اظهار داشت: اسکلت اصلی سازه از فولاد و دو صفحات ساعت از جنس فلز استیل ساخته شده و برای تزئین سازه، از نقوش هخامنشی بر روی صفحه ساعت، همچنین نقوش اسلیمی از جنس فلز برنج بر بدنه سازه استفاده شده است.
 
به گزارش روابط‌عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، گاه‌شماری ایرانی که دقیق‌ترین گاه‌شماری جهان به شمار می‌رود بر اساس تعیین دقیق اعتدال بهاری یا لحظه تحویل سال محاسبه می‌شود.
 
با ساخت این ساعت آفتابی استوایی، پس از حدود ٧ سال دوباره حلقه اعتدالی در ایران احیا شد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.