| کد خبر: 91781 |

◄تصویب طرح «جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر به کشتی‌ها» مهمترین خبر دریایی هفته گذشته

تین‌نیوز|یکی از مهمترین اخبار هفته گذشته؛ ابلاغ طرح «جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر به کشتی‌ها» از سوی رئیس جمهور بود.

به گزارش تین‌نیوز، این طرح از سوی دولت به مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم و تصویب شده و برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

پیگیری جدی برای راه دسترسی بندر نوشهر
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت خواستار پیگیری جدی برای راه دسترسی بندر نوشهر شد.

قاسم احمدی‌لاشکی در مراسم معارفه مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به اینکه راه دسترسی، راه نجات بندر نوشهر است، اظهار کرد: این مهم‌ترین کار است و با توجه به اینکه بندر نوشهر یکی از قدیمی‌ترین بنادر شمال کشور است باید این محدودیت و مشکل برای بندر نوشهر برطرف شود.
 
وی با اشاره به خدمات مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی مازندران افزود: تاتینا دیوار بندر را به دیدار تبدیل کرد که خواسته به حق مردم در سال‌های متمادی بود و این فضا را که شبیه زندان بود به دیدار تبدیل کرد و سبب آشتی بین بندر و شهر نوشهر شد.

آغاز به کار دو شرکت خودروساز کره ای در منطقه آزاد اروند
برای نخستین بار نمایندگی دو شرکت خودروسازی کیاموتورز و هیوندای در منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند افتتاح شد.

این دو نمایندگی شرکت خودروسازی معتبر کره‌ای به منظور فروش خودرو، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی در خرمشهر راه‌اندازی شده است.
 
اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در مراسم افتتاح نمایندگی دو شرکت خودروسازی کره‌ای گفت: با راه‌اندازی این نمایندگی مشکلات خدمات پس از فروش دارندگان خودروهای این دو برند معتبر جهانی در منطقه آزاد اروند رفع خواهد شد.

طرح «جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر به کشتی‌ها»
در نامه رئیس مجلس به حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران آمده است: در اجرای اصل یک‌صد و بیست و سوم(۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر که با عنوان طرح «جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تأخیر) به کشتیها» به مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲۰/۲/۱۳۹۵ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.

هدف اصلی سازمان بنادر؛ توسعه زیرساخت‌های تجاری است
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، با اظهار به اینکه تحریم‌های ظالمانه اثرات نامطلوبی بر فرآیند عملکرد بنادر برجای گذاشته است، گفت: در حال حاضر یکی از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی توسعه و تقویت زیرساخت‌های تجاری، افزایش ظرفیت واقعی حمل‌ونقل به‌ویژه شقوق ترانزیتی و کانیتری است.
 
جلیل اسلامی در این راستا گفت: تحولات خوبی در دو سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در بنادر کشور به‌وجود آمده است که چنین تحولی زمینه‌ساز رونق تجاری و افزایش تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شده است.

وی برون‌سپاری برخی از خدمات را یکی از ماموریت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در کشور بیان کرد و گفت: در سایه چنین اقداماتی سعی شده تا همه سرمایه‌گذاران در قالب فراخوان و مذاکره بتوانند در بنادر سرمایه‌گذاری کنند و در این حوزه هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.

معاون اموربندری سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه تحریم‌های ظالمانه سال‌های گذشته اثرات نامطلوبی بر فرآیند عملکرد بنادر برجای گذاشت منتهی چنین اتفاق تلخی در حقیقت فرصتی مغتنم برای بازبینی ظرفیت‌ها با هدف بهره‌وری بهتر از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در بخش افزایش رونق تجاری در بنادر بود.


خروج شناورهای غرق شده از اروند توسط تایدواتر
شرکت تایدواتر خاورمیانه طی عملیات پیچیده فنی و مهندسی توانست یک شناور را در کمتر از 5/ 3 ماه کاری از زیر صدها تن گل و لای خارج‌سازی کند. پروژه خارج‌سازی غرق شده مذکور در تاریخ مهرماه سال 94 به شرکت تایدواتر ابلاغ و پس از اخذ مجوزهای عملیاتی برای حضور در آبراهه مرزی و استراتژیک اروند، استقرار تیم‌های عملیاتی و تجهیزات تخصصی سالویج در موقعیت اجرای کار (که قریب به 2ماه به طول انجامید) این پروژه حساس، عملیات اجرایی خود را آغاز کرد.

با توجه به تعهدات قراردادی، شرکت تایدواتر ظرف مدت کمتر از یک ماه نسبت به برش این شناور غرق شده به قطعات کانتینر سایز اقدام و با تحویل نهایی آنها به کارفرما به تمامی تعهدات قراردادی خود در قبال اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر جامه عمل پوشانید. مغروقه مذکور از نوع Cargo Carrier بوده که بیش از 30 سال در بستر آبراهه مرزی اروند مدفون و از نظر سازه‌ای به شدت پوسیده و ضعیف بوده است.

موقعیت غرق در 13 مایلی دهانه ورودی آبراه اروند در محل تقاطع دو نهر قرار داشت که وجود شرایط خاص از جمله حجم و سرعت بالای رسوب‌گذاری در اطراف مغروقه و مدفون‌شدن آن در بستری از گل و لای بسیار چسبنده، از نظر فنی و عملیاتی مشکلات عدیده‌ای را جهت لایروبی و رهاسازی بدنه کشتی از بستر آبراهه به همراه داشت. این مغروقه دومین مغروقه خارج شده از آبراه اروند در سال 94 توسط شرکت تایدواتر بوده است.

3500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور
عضو هیئت‌عامل‌‌ و معاونت امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.

جلیل اسلامی از نقش کلیدی بنادر سخن گفت و عنوان کرد: در همه جای دنیا، بنادر نقش کلیدی و اساسی در توسعه کشور دارند و به عنوان یک نقطه کلیدی برای توسعه منطقه ایفای نقش می‌کنند.

وی ادامه داد: اهداف کلان سازمان در توسعه بنادر، تقویت زیرساخت‌های تجاری کشور بنا شده است و افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقل  و استفاده از ظرفیت‌های تجاری کشور در حوزه ترانزیت از جمله برنامه‌هاست.

اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تجاری بنادر کشور ۲۱۰ میلیون تن است اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تجاری کشور ۱۶۰ میلیون تن است و این به آن معنی است ظرفیت‌های بنادر بیشتر از ظرفیت‌های تجاری کشور است و باید در برخی شقوق از جمله ساخت کانتینر اقدام شود.


جزئیات سفارش ۲.۴میلیارد دلاری ایران برای خرید کشتی از کره جنوبی
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فراساحل ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکت‌های کشتی‌سازی کره جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به‌ارزش حدود ۲.۴ میلیارد دلار دست یافته‌اند.

منابع آگاه گفتند، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فراساحل ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکت‌های کشتی سازی کره جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به‌ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار دست یافته‌اند.

این توافقات بخشی از تلاش‌های ایران برای بازگشت به صنعت کشتیرانی بین المللی پس از لغو تحریم‌های غرب است، اما به‌گفته منابع آگاه، تکمیل این سفارشات ثبت‌شده، بستگی به تأمین مالی‌ای خواهد داشت که ایرانی‌ها هنوز نتوانسته‌اند آن را تضمین نمایند.

یک منبع مطلع گفت است؛ایرانی‌ها تلاش دارند 20 درصد رقم قرارداد را از طریق قراردادهای نفتی بین‌دولتی بپردازند تا سفارشات نهایی شود. اگر قراردادهای نفتی با سئول به سرانجام برسد، دولت کره می‌تواند تضمین‌های لازم را برای پرداخت پول به شرکت‌های کشتی سازی بدهد.

صادرات محصولات کشاورزی به افغانستان از طریق بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان؛ از رایزنی با تجار افغانی برای صادرات محصولات کشاورزی از طریق بندر چابهار خبرداد.

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس و واردات محصولات شیلاتی از قبیل ماهی‌های صنعتی برای مصارف کارخانه‌های تن ماهی از طریق کانتینرهای یخچالی در بندر چابهار فراهم است.

رضوانی افزود: بندر چابهار از فروردین ماه سال ٩٤ با نصب ٣ دستگاه تجهیزات به صورت موقت کار خود را آغازکرد که خوشبختانه در دی ماه سال گذشته با ١٤٤ دستگاه تجهیزات توانستیم ترمینال کانتینری و یخچالی را رسمآ مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

قرارداد 360 میلیارد تومانی ایران - عمان برای توسعه بندر امام
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از قرارداد 360 میلیارد تومانی سرمایه‌گذار ایرانی، سرمایه‌گذار عمانی و بندر امام خمینی(ره) خبر داد.

سعداله عبداللهی با اشاره به اینکه بندر امام خمینی(ره) بندر اول تخلیه و بارگیری کالای فله کشور است، گفت: متوسط عملکرد این بندر 45 میلیون تن در سال است و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی، متفرقه، جنرال کارگو و همچنین کالاهای نفتی و کانتینری در این بندر انجام می‌شود.
 
وی افزود: ظرفیت اسمی بندر امام خمینی(ره) 55 میلیون تن و ظرفیت اسمی کل بنادر استان خوزستان 58 میلیون تن است.
 
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بیش از 70 درصد کالای اساسی کشور از طریق بندر امام خمینی (ره ) تخلیه و بارگیری می‌شود،خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه 34 درصد ترانزیت کشور از این بندر صورت می گیرد و رتبه اول در بین مرزهای خروجی ترانزیت را از آن خود کرده است.
 
هشت برابر شدن حجم محموله‌های صادراتی در بنادر قشم
مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم از به ثبت رسیدن ترابری ۴.۶میلیون نفر- سفر و تخلیه و بارگیری ۱.۳میلیون انواع کالا از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

سید باقر موسوی تازه‌ترین آمار و ارقام از عملکرد بنادر قشم در بخش‌های کالا و مسافر از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان اردیبهشت ۹۵ را اینچنین اعلام کرد: در دو ماه اخیر، یک‌میلیون و ۳۰۱هزار و ۸۶۱ تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد.

بر اساس گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از این رقم، یک‌میلیون و ۲۸۲هزار و ۴۶۱ تن مربوط به مواد غیر نفتی و ۱۹هزار و۴۰۰ تن به مواد نفتی اختصاص داشته است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم با اشاره به جابه‌جایی حدود ۲۵هزار و ۶۸ تن کالاهای صادراتی و وارداتی در بنادر این جزیره، گفت: حجمی بالغ بر ۵‌هزار و ۱۸۴ تن کالابه خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد ۷۶۶درصدی داشته است.

به گفته او ۱۹هزار و ۸۸۴ تن محموله‌های وارداتی نیز در این بنادر تخلیه شد که عمده آن مربوط به کالاهای غیرنفتی همچون مواد معدنی و لوازم الکتریکی، لوازم خودرو و غیره بوده است.موسوی حجم عملیات کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در بنادر جزیره قشم از ابتدای سال ۹۵ تا پایان اردیبهشت سال جاری را یک‌میلیون‌ و ۲۸۲هزار و ۴۶۱ تن اعلام کرد.

کشتیرانی والفجر تاکنون 10 میلیون مسافر را درخلیج فارس جابجا کرده است
مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر گفت: این شرکت خط مسافری خرمشهر - بصره را از 1393 راه اندازی کرده و تاکنون بیش از 10 میلیون مسافر را در خلیج فارس بدون هیچ سانحه ای جابجا کرده است.
 
کاپیتان منصور اسلامی افزود: به منظور تامین رفاه حال زایران ایرانی شناورهای شرکت والفجر بارها با وجود تعداد کم مسافران، سفرهای خود را در مسیر خرمشهر - بصره و خرمشهر - کویت به صورت منظم انجام داده اند.

وی بر ارائه خدمات مناسب دریایی به مسافران این شرکت در مسیرهای مختلف در خلیج فارس تاکید کرد و گفت: شرکت والفجر حدود 30 سال در جابه جایی مسافران دریایی فعالیت دارد و تنها هدف ما از ادامه سفرهای دریایی، حفظ ارتباط دریایی ایران با کشورهای همسایه در خلیج فارس است.

وی با اشاره به لغو سفر دریایی این شرکت از خرمشهر به بصره در روز 16 خرداد ماه، گفت: بر خلاف انتظار ما شناور والفجر در این روز تنها 11 مسافر داشت و با لغو این سفر مسئولان شرکت در خرمشهر تلاش کردند این 11 نفر را با خودرو مناسب به مرز شلمچه منتقل تا مسافران از این مرز به بصره سفر کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.