| کد خبر: 87358 |

راستاد مطرح کرد:

ورود و خروج سالانه ۳۵ هزار انواع شناور به بنادر کشور

تین نیوز | محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی را توسعه و رونق در بخش سفر گردشگری دریایی خواند و گفت: ناوگان مسافری دریایی کشور با تسهیلات و حمایت‌هایی که سازمان بنادر انجام داده رشد قابل توجهی داشته است.

محمد راستاد در برنامه تلویزیونی با اشاره به واگذاری لایروبی آبراه‌های کشور به بخش خصوصی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی عملیات هیدروگرافی یا عمق‌یابی مستمر آبراه‌های کشور را در دستور کار دارد تا براساس عملیات لایروبی عمق مناسبی برای تردد شناورها تأمین ‌شود. سالانه حدود ۵ میلیون متر مکعب حجم لایروبی در کانال‌های دسترسی و حوضچه‌های منتهی به بنادر است.

وی یکی از اقدامات سازمان بنادر را فراهم آوردن علائم هشداردهنده برای دریانوردان خواند و افزود: حدود ۳۵۰ دستگاه انواع علائم در آبهای شمال و جنوب کشور مستقرند و باید به طور مستمر مورد رسیدگی و نگهداری قرار گیرند تا بتوانند ایمنی تردد ناوگان تجاری و نفت‌کش کشور و ناوگان تجارت منطقه‌ای و انواع فعالیت‌های دریایی دیگر را تأمین کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: برای مقابله با شرایط اضطراری هم آمادگی وجود دارد. واحدهای امداد و نجات یا جستجوی نجات دریایی متشکل از ۱۹ فروند شناور ناجی و ۶ فروند بالگرد آماده امدادرسانی هستند٬ سال گذشته بالغ بر ۴۹ مورد حوادث داشتیم که خوشبختانه با عملیات امداد و نجاتی که در آب‌های کشور شد ۴۷۵ نفر از شرایط اضطراری در دریا نجات یافتند.

وی افزود: با به کارگیری انواع تجهیزات مدرن و پیشرفته مخابرات و ارتباطات دریایی شرایط برای سهولت تردد ایمن فراهم می‌ِشود. ضمن آنکه در کنار مباحث مرتبط با ایمنی تردد در آبراه‌های کشور وظیفه حفاظت از محیط زیست دریایی هم به عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.

راستاد با بیان اینکه سالانه ۳۵ هزار انواع شناور و کشتی به بنادر شمال و جنوب کشور ورود و خروج می‌کنند یادآور شد: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار GT ظرفیت ناخالص ناوگان تحت پرچم ایران و تعداد این ناوگان اعم از کشتی‌های بزرگ و شناور کوچک ۱۹ هزار و ۸۰۰ فروند است که از این نظر ایران رتبه بیستم را در دنیا دارد.

۱۴۷ هزار نفر گواهینامه‌های شایستگی یا مهارت دریانوردی را از سازمان دریانوردی کسب کردند
وی ادامه داد:‌ حدود ۱۴۷ هزار نفر گواهینامه‌های شایستگی یا مهارت دریانوردی را از سازمان دریانوردی کسب کردند که ۱۱ هزار نفر آنها در ناوگان اقیانوس‌پیما فعالیت و بقیه روی ناوگان منطقه‌ای و شناورهای کوچک کار می‌کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به حضور پررنگ و فعال این سازمان در مجامع بین‌المللی دریایی اشاره کرد و توضیح داد: سازمان بین‌المللی دریانوردی ﴿آیمو﴾٬ مرکز بین‌المللی نقشه‌برداری دریایی ﴿IHO﴾٬ مرکز بین‌المللی علائم کمک ناوبری ﴿آیالا﴾ و اتحادیه جهانی بنادر و لنگرگاه‌ها ﴿ IAPH﴾ مهمترین مجامعی هستند که سازمان دریانوردی در آنها نقش فعالی دارد و سعی می‌کند جایگاه کشور در این مجامع بین‌المللی همواره رو به رشد باشد٬ بر همین اساس نقش فعال در تدوین مقررات دریایی جهانی ایفا می‌کند.

وی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی را توسعه و رونق در بخش سفر گردشگری دریایی خواند و افزود: یکی از راهکارهای اولیه این است که ناوگان گردشگری از نظر ایمنی و فراهم کردن رفاه و آسایش برای گردشگران دریایی ارتقا پیدا کند.

راستاد بیان کرد: ۷.۵ میلیون سفر و گردشگری دریایی در تعطیلات نوروز ۹۵ داشتیم که عمدتا در سواحل جنوب کشور انجام شد. هم اکنون مبادی و مقاصد مسافرت دریایی کشور محدود است و عمدتا بین بندرعباس-امارات متحد عربی٬ بندرعباس- جزیره قشم٬ بندر لنگه-بندر چارک-جزیره کیش٬ بوشهر-گناوه-خارک و بندر خرمشهر-کویت تردد می‌شود. البته با توجه به جزایری که در خلیج فارس قرار دارند ظرفیت برای توسعه گردشگری دریایی زیاد است. بر همین اساس ناوگان مسافری دریایی کشور با تسهیلات و حمایت‌هایی که سازمان بنادر انجام داده رشد قابل توجهی داشته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حوزه ارتقای کیفیت ناوگان منطقه‌ای نیز اقداماتی انجام دادیم. باید ناوگان را از نظر کیفیت و توانمندی ارتقا دهیم که برای نیل به این مقصود اولویت ما استفاده از توانمندی‌های داخلی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.