| کد خبر: 80126 |

پیشینه اپراتورهای خارجی برای مشارکت در سرمایه گذاری بنادر استراتژیک ایران

ترمینال اپراتورهای کانتینری APM

تین نیوز | APM یکی از بزرگترین اپراتورهای بندری قاره آمریکاست که به یکی از شرکت های زیر مجموعه مرسک شهرت دارد که اگرچه در عملیات کانتینری مشغول است اما قرار است از این پس تمرکز خود را از حوزه عملیات کانتینری بردارد. این اپراتور، در حال حاضر ترمینال هایی در بندر سلاله عمان، کالائو پرو، پیپاواو هند، پتی گرجستان، دوآلا کامرون و نامیبای آنگولا کالاهای غیر کانتینری را جابه جا می کند.
 
APM از آن دست اپراتورهایی است که طی سال های گذشته چندین بار نام آن به عنوان یک شریک خارجی برای سرمایه گذاری در بنادر شهید رجایی و بوشهر مطرح و یکی دو بار نیز در سال های اخیر نمایندگانی به ایران فرستاد. اوایل بهمن ماه امسال ریک مولر مدیرکل سرمایه گذاری ترمینال‌های دریایی و بخشی از مدیران این شرکت به دعوت شرکت سینا [وابسته به بنیاد] و یکی از اپراتورهای بندر شهیدرجایی، از پایانه کانتینری جزیره نگین در بندر بوشهر بازدید کرد. 
 
شرکت اپراتور بندری APM اخیرا به عنوان یکی از شرکت های گروه مولر ـ مرسک از کاهش قابل توجه سود خود نسبت به سال گذشته خبر داده و سعی دارد تا به عرصه های دیگر حمل و نقل نیز پا بگذارد و در این جهت گام هایی نیز برداشته است. 
 
شایان ذکر است ترمینال های تحت مدیریت شرکت اپراتور بندری APM در سال 2014 میلادی میزان 38 میلیون TEU را در 70 بندر و ترمینال در 59 کشور دنیا جابه جا کردند.
 
شرکت APM مولر در سلسله گزارش های "معرفی اپراتورهای خارجی" اولین اپراتوری است که در سایت مانا معرفی می شود و پس از این، دیگر اپراتورهای خارجی که در سال های گذشته حضور و امکان مشارکت آن ها در بنادر ایران مطرح بود معرفی خواهد شد. 
 
APM یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اپراتور ترمینال کانتینری و بندری جهان است. این ترمینال یکی از پنج بخش عمده تجاری گروه کشتیرانی مرسک را به خود اختصاص داده‌ و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این ترمینال ها تاکنون در بخش صنعت حمل ‌و نقل روسیه شکل گرفته است. ناگفته نماند که درآمد شرکت مذکور در سال 2014 میلادی، به مرز 4.45 میلیارد دلار رسیده و تعداد نیروی کار این شرکت حدودا بیست و شش هزار نفر برآورد شده اند. دفتر مرکزی شرکت مذکور در شهر هاگ امریکا مستقر است.
 
پروژه ها 
ترمینال‌های APM در پروژه‌های بزرگ زیرساختاری ترمینال ـ بندری در سرتاسر دنیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این پروژه‌ها در مناطق آمریکای مرکزی، جنوبی، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا اجرایی شده است. بر طبق مطالعات صورت گرفته کمترین میزان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط ترمینال APM در پروژه نوسازی و توسعه بندر پتی در اروپای شرقی بوده است که تنها 100 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در پروژه توسعه بندر تانجونگ پلیاس آسیای جنوب شرقی در حدود 103 میلیارد دلار آمریکا برآورده شده است.
 
بیشترین میزان مالکیت برای ترمینال‌های APM در پروژه کانتینری بندر مواین آمریکای‌ مرکزی با 100 درصد مالکیت است، و کمترین میزان مالکیت مربوط به توسعه ترمینال کانتینری بندر نینگبو چین است که تنها 25 درصد پروژه توسط ترمینال APM اپراتوری می‌شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، بیشتر این پروژه‌ها حول محور احداث اسکله‌های جدید، اجاره جرثقیل و توسعه ظرفیت کانتینری متمرکز شده اند. به عنوان مثال بیشترین میزان سفارش جرثقیل در پروژه ترمینال دو کانتینری کانال سوئز در خاورمیانه است که روی 12 جرثقیل سوپرپاناماکس سرمایه‌گذاری انجام شده است. 
 
پروژه توسعه بندر تانجونگ در آسیای جنوب شرقی با سفارش هشت جرثقیل سوپر پست پاناماکس، جایگاه دوم را از نظر تعداد سفارش جرثقیل از آن خود کرده است. و جایگاه بعدی به پروژه ترمینال بین‌المللی کایی در آسیای جنوب شرقی با 6 عدد جرثقیل سفارش داده شده، تعلق دارد. در بخش سرمایه‌گذاری اسکله ها، ساخت دو اسکله جدید در پروژه بندر مواین آمریکای مرکزی در راس کار قرار گرفته و در پروژه ترمینال برزیل بر روی توسعه اسکله‌های جدید 3، 4، 5 سرمایه‌گذاری صورت گرفته، در بقیه پروژه‌های اپراتوری APM، گسترش اسکله‌ها در دستور کار قرار دارند. 
 
از بعد زمانی تحویل پروژه، نزدیک‌ترین پروژه مربوط به پروژه توسعه و به روز رسانی بندر کالو آمریکای جنوبی است که در سال 2016 میلادی باید تکمیل شود و پروژه بعدی متعلق به ترمینال کانتینری مواین آمریکای مرکزی است که زمان تحویل آن در پایان سال 2018 میلادی تعیین شده است. در پروژه‌های دیگر زمان کاملا مشخصی برای تحویل اعلام نشده است. در بخش ذیل شرح جزئیات پروژه های ترمینال APM به صورت مجزا آمده است: 
 
پروژه 1: مدرن‌سازی و توسعه بندر پتی در گرجستان
سرمایه‌گذاری حدود 100 میلیون دلار، بر اساس مطالعات صورت گرفته این میزان کمترین میزان سرمایه‌گذاری شده در مقایسه با پروژه‌های دیگر است. این بندر شامل 15 اسکله است که 290 متر مساحت دارند. ترمینال APM در حدود 80 درصد مالکیت این پروژه را در اختیار دارند و جابه‌جایی کانتینرها، فله‌برهای خشک، خیس، کارگو و رو ـ رو از جمله فعالیت ترمینال هایAPM در این بندر است.
 
پروژه 2: ترمینال کانتینری مواین در آمریکای مرکزی
در حدود 992 میلیون دلار و طی 33 سال زمان برای بهره‌برداری در نظر گرفته شده است. در مرحله اول ساخت 1 اسکله و 6 جرثقیل پاناماکس در دستور کار است که تا سال 2018 میلادی باید تکمیل شود. این ترمینال در مجاورت کانال سوئز واقع شده است و 100 درصد مالکیت این پروژه در دست ترمینال APM است. 
 
پروژه 3: ترمینال کاردناس لزارو در مکزیک
در حدود 900 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. در مرحله اول ساخت اسکله به مساحت 650 و ساخت کارخانه کشتی‌سازی با 43 هکتار مساحت، در دستور کار قرار دارند و تا سال 2015 باید تکمیل می‌شدند. پنج جرثقیل سوپرپاناماکس که قابلیت حمل 23 کانتینر را دارند از جمله موارد دیگر در این پروژه هستند. مالکیت ترمینال APM در حدود 95 درصد است.
 
پروژه 4: به روزرسانی و توسعه بندر کالائو در پرو 
در این پروژه حدود 749 دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته که 30 سال حق بهره‌برداری به این پروژه اعطا گردیده است. ظرفیت حمل کانتینری 2.9 میلیون TEU است که باید تا سال 2016 میلادی تکمیل شود. و ظرفیت کارگو کانتینری شده 9.9 میلیون تن است. سهم مشارکت ترمینال‌های APM در این پروژه 51 درصد است. 
 
پروژه 5: بندر سنتوس در بزریل
در این پروژه توسعه اسکله جدید 3، 4، 5 بندر سنتوس در دستور کار قرار دارد، ظرفیت کانتینری 1.2 میلیون TEU که باید تا سال 2014 میلادی به اتمام رسیده باشد. مالکیت ترمینال‌های APM در حدود 50 درصد است.
 
پروژه 6: مرحله 2 ترمینال کانیتنری کانال سوئز
ـ اضافه کردن 1200 مترمربع مساحت اسکله به 2400 متری مساحت فعلی اسکله
از کل 24 جرثقیل سفارش داده شده،12 تا متعلق به جرثقیل سوپر پاناماکس هستند. 
- ظرفیت سالانه کانتینری با رسیدن به 5.4 میلیون TEU دو برابر می‌شود.
- مالکیت ترمینال APM در حدود 55 درصد در این پروژه است. 

پروژه 7: توسعه بندر صلاله در خاورمیانه 
ـ سرمایه‌گذاری 143 میلیون دلاری برای دو برابر کردن ظرفیت کالاهای عمومی
- اسکله به مساحت 1300 مترمربع و عمق 18 متر
- ظرفیت‌های سالیانه جدید: 20 میلیون تن فله خشک، شش میلیون فله مایع
- ترمینال‌های APM 30 درصد از مالکیت این پروژه را بر عهده دارد.
 
پروژه 8: توسعه بندر پیپا واو در هند
- سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری برای گسترش ظرفیت فله و کانتینر 
- دو برابر کردن ظرفیت اسکله با رسیدن به 735 متر (دو کشتی پاناماکس)
- سه جرثقیل پاناماکس جدید و 10 جرثقیل جدید گنتری کرین
- ترمینال APM، 43 درصد مالکیت را به عهده دارد.
 
پروژه 9: توسعه بندر تانجونگ در آسیای جنوب شرقی
- سرمایه‌گذاری 470 میلیون دلاری
- دو اسکله کانتینری جدید، 8 جرثقیل سوپر پاناماکس و 32 جرثقیل گنتری
- ظرفیت کانتینری سالانه 8.4 میلیون TEU
- مالکیت ترمینال APM در حدود 30 درصد است.
 
پروژه 10: بندر کایی در آسیای جنوب شرقی
پروژه ترمینال بین‌المللی بندر کایی
-260 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است
- 6 جرثقیل سوپر پاناماکس
- ظرفیت کانتینری سالیانه، 1.1 میلیون TEU است
- ترمینال APM، مالکیت 49 درصدی این پروژه در اختیار دارد
 
پروژه 11:پروژه بندر نینگ و در چین
ـ پروژه گسترش ترمینال کانتینری در بندر نینگبو
- گسترش اسکله‌های جدید 3، 4 و 5 
- مدت زمان بهره‌برداری در حدود 50 سال با گروه بندر نینگبو
ـ ظرفیت 2.8 میلیون TEU کانتینری
- مالکیت این پروژه در حدود 25 درصد است
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.