| کد خبر: 77422 |

باید بر کشتی‌سازی داخلی تکیه کرد

وبلاگ تین نیوز، بهزاد الصفی | می‎توان آینده صنعت کشتیرانی ایران را در دوران پساتحریم روشن‎تر از اکنون تصور کرد، چند سالی است که وضع  حمل‌ونقل دریایی خوب نیست، از این رو لغو تحریم‎ها و بازگشت لاینرهای خارجی به بنادر کشور نوید روزهای بهتر را می‎دهد.


البته وضع کشتیرانی دنیا باعث پایین آمدن نرخ چارترهای کانتینری و عرضه مازاد کشتی و به تبع آن ایجاد نگرانی‎هایی در این بخش شده است، با توجه به این‌که کشتیرانی جهانی در حال رکود است، بازار 80 میلیون نفری کشورمان می‎تواند نور امیدی برای لاینرهایی باشد که قصد تردد در بنادر ایران را دارند.

هم‌اکنون حدود یک میلیون TEU کشتی کانتینری در بنادر جهان لنگر انداخته که باری برای آنها وجود ندارد، علاوه بر این نمودار شاخص بالتیک نیز به دلیل کاهش واردات سنگ‎آهن توسط چین باز هم پایین آمده و عرضه کشتی ساخته شده از تقاضای آن پیشی گرفته است و موجب شده تا رونق بازار حمل‌ونقل دریایی سیر نزولی داشته باشد.

لغو تحریم‎ها نمی‎تواند تاثیر چندانی بر رونق کشتیرانی کشور داشته باشد و با توجه  به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش واردات کشور، نگرانی در رابطه با کمبود ظرفیت بندری برای کالاهای وارداتی وجود ندارد.

به هر حال کشتیرانی جمهوری اسلامی قبل از تحریم‎ها به عنوان بیست و یکمین شرکت کشتیرانی برتر دنیا شناخته می‎شد و اکنون سعی بر آن دارد در کوتاه مدت به رتبه 15 جهانی و در بلندمدت به دهمین کشتیرانی جهانی ارتقا یابد که تحقق آن دو شرط دارد.

نکته نخست این است که کشتیرانی باید بتواند سفارشات ساخت خود را به کشتی‎سازان داخل ارائه کند که این مسئله خود چند جنبه دارد؛ یکی این‌که آیا کشتی‏‌سازان داخلی توان ساخت کشتی‎های مورد نظر این شرکت را به صورت اقتصادی و در زمان مقرر دارند یا خیر؟ چراکه اگر این توان در کشور وجود داشته باشد و به خارج سفارش دهیم مغایر با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی بوده و موجب خروج ارز و جلوگیری از اشتغالزایی می‎شود.

دومین مساله این است که با وجود رکود در صنعت کشتیرانی آیا مقرون به صرفه است که این شرکت، کشتی‌های غول‎پیکر کانتینری خریداری کند. با توجه به رکود صنعت کشتیرانی اکنون یک میلیون TEU کشتی کانتینری در لنگرگاه‎های بنادر جهان لنگر انداخته است بنابراین افزایش ظرفیت کشتی کانتینری ضروری به نظر نمی‎رسد.

 اگر کشتیرانی بتواند با عنایت به دو موضوع بالا اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تنظیم کند و در دوران پساتحریم سهم خود را از جابجایی کالاهای مبادله‎ای کشور بیشتر کند، می‎تواند در احیای برند IRISL موفق باشد.

 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.