|
کد خبر:
77422
|
باید بر کشتیسازی داخلی تکیه کرد
وبلاگ تین نیوز، بهزاد الصفی | میتوان آینده صنعت کشتیرانی ایران را در دوران پساتحریم روشنتر از اکنون تصور کرد، چند سالی است که وضع حملونقل دریایی خوب نیست، از این رو لغو تحریمها و بازگشت لاینرهای خارجی به بنادر کشور نوید روزهای بهتر را میدهد.
البته وضع کشتیرانی دنیا باعث پایین آمدن نرخ چارترهای کانتینری و عرضه مازاد کشتی و به تبع آن ایجاد نگرانیهایی در این بخش شده است، با توجه به اینکه کشتیرانی جهانی در حال رکود است، بازار 80 میلیون نفری کشورمان میتواند نور امیدی برای لاینرهایی باشد که قصد تردد در بنادر ایران را دارند.
هماکنون حدود یک میلیون TEU کشتی کانتینری در بنادر جهان لنگر انداخته که باری برای آنها وجود ندارد، علاوه بر این نمودار شاخص بالتیک نیز به دلیل کاهش واردات سنگآهن توسط چین باز هم پایین آمده و عرضه کشتی ساخته شده از تقاضای آن پیشی گرفته است و موجب شده تا رونق بازار حملونقل دریایی سیر نزولی داشته باشد.
لغو تحریمها نمیتواند تاثیر چندانی بر رونق کشتیرانی کشور داشته باشد و با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش واردات کشور، نگرانی در رابطه با کمبود ظرفیت بندری برای کالاهای وارداتی وجود ندارد.
به هر حال کشتیرانی جمهوری اسلامی قبل از تحریمها به عنوان بیست و یکمین شرکت کشتیرانی برتر دنیا شناخته میشد و اکنون سعی بر آن دارد در کوتاه مدت به رتبه 15 جهانی و در بلندمدت به دهمین کشتیرانی جهانی ارتقا یابد که تحقق آن دو شرط دارد.
نکته نخست این است که کشتیرانی باید بتواند سفارشات ساخت خود را به کشتیسازان داخل ارائه کند که این مسئله خود چند جنبه دارد؛ یکی اینکه آیا کشتیسازان داخلی توان ساخت کشتیهای مورد نظر این شرکت را به صورت اقتصادی و در زمان مقرر دارند یا خیر؟ چراکه اگر این توان در کشور وجود داشته باشد و به خارج سفارش دهیم مغایر با سیاستهای اقتصاد مقاومتی بوده و موجب خروج ارز و جلوگیری از اشتغالزایی میشود.
دومین مساله این است که با وجود رکود در صنعت کشتیرانی آیا مقرون به صرفه است که این شرکت، کشتیهای غولپیکر کانتینری خریداری کند. با توجه به رکود صنعت کشتیرانی اکنون یک میلیون TEU کشتی کانتینری در لنگرگاههای بنادر جهان لنگر انداخته است بنابراین افزایش ظرفیت کشتی کانتینری ضروری به نظر نمیرسد.
اگر کشتیرانی بتواند با عنایت به دو موضوع بالا اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تنظیم کند و در دوران پساتحریم سهم خود را از جابجایی کالاهای مبادلهای کشور بیشتر کند، میتواند در احیای برند IRISL موفق باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.