| کد خبر: 71146 |

مقبولیت تعرفه‌‌‌ بنادر ایران در مقایسه با دیگر بنادر خزر‌ / سایه شرایط اقتصادی بر نظام تعرفه‌گذاری

تین نیوز | مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر‌ گفت: در مقایسه بنادر شمالی کشور با بنادر کشورهای حاشیه خزر، تعرفه‌های ما مناسب‌تر است، البته هر تعرفه‌گذاری بر پایه نیازها و ضوابط اقتصاد ملی و تجارت بین‌المللی انجام می‌شود.

 

‌خسرو سرایی با بیان اینکه حمل‌ونقل تسهیل کننده تجارت است، اظهار داشت: باید عرضه و تقاضایی در تجارت رخ دهد تا حمل‌ونقل پاسخگوی آن باشد.

وی ادامه داد: مدیران بنادر متولی تسهیل تجارت در بنادر هستند مثلاً باید خدمات با کیفیت بالا ارائه دهند و نسبت ایجاد شرایط مناسب برای‌ جذب خطوط لاینری اقدام کنند.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی تدوین و بازنگری مستمر تعرفه‌های بندری و دریایی و تهیه و ‌ارائه پیشنهادهای جدید یا اصلاحی جهت تصویب در هیأت عامل سازمان بنادر را بخشی از هدفگذاری‌های در این عرصه عنوان کرد‌.

سرایی درباره تعرفه‌های بندری در بنادر شمالی کشور و بنادر کشورهای همسایه در خزر، اظهار داشت: در مقایسه بنادر شمالی کشور با بنادر کشورهای حاشیه خزر، تعرفه‌های ما مناسب‌تر است، البته هر کشور برای خود تعرفه‌گذاری می‌کند و این بر پایه نیازها و ضوابط اقتصاد ملی و تجارت بین‌المللی است.

وی با تأکید بر اینکه مقایسه بین تعرفه‎های بنادر ایران با دیگر کشورها چندان منطقی نیست، ‌گفت: اقتصاد بندری در هر کشور به عنوان‌ زیرساختاری از ساختار اقتصاد ملی آن کشور است و هر دو سیستم با یکدیگر در تعامل مستقیم و غیر‎مستقیم هستند در این راستا بهتر است ‌‌تخفیف‎های اعطایی در پایان سال عملیاتی از ارقام تعرفه کسر و سپس تعرفه‎ها مورد مقایسه قرار گیرد و بدین ترتیب متوجه می‌شویم که ‌تعرفه بنادر کشورمان با تعرفه بنادر کشورهای دیگر فاصله زیادی ندارد.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: لزوماً برای تسهیل تجارت لازم نیست تعرفه یکسان داشته باشیم، زیرا تورم، حقوق و خدمات در کشورهای مختلف، یکسان نیست.

سرایی توضیح داد: برای ساخت و تجهیز یک بندر در کشورهای خارجی تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه می‌دهند که البته این در کشور ما مصداق ندارد، مثلاً وقتی تسهیلات با نرخ سود 27 درصد برای ساخت یا تجهیز بنادر دریافت می‌کنیم، بنابراین برخی از تعرفه‌های بندری ما هم نسبت به برخی کشورها متفاوت است؛ حال چطور می‌توان تسهیلات یکسان و تعرفه‌های برابر با کشورها داشت؟

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این راستا تعرفه‌های یکسان با کشورهای دیگر معنایی ندارد و لزوماً تعرفه یکسان به منظور تسهیل تجارت نیست و در این مورد بین کشورها رقابت وجود دارد.

سرایی اظهار داشت: در حاشیه دریای خزر، بنادری داریم که تعرفه‌های گرانتر و یا ارزان‌تر از بنادر ما ارائه می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه تعرفه در بنادر حرف آخر را در تسهیل تجارت نمی‌زند، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده است، سقف تعرفه‌ها را تعیین کند و اپراتور می‌تواند به مشتری دائم خود و یا در قبال همکاری‌های بلندمدت از سهم خود تخفیفاتی را اعمال کند.

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه روابط و همکاری‌های بین المللی بندری و دریایی با کشورهای هدف در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی را از اهداف سازمان بنادر در حوزه تعرفه و ترانزیت عنوان کرد و گفت:‌ ‌ ارزیابی و پایش منظم عملکرد و اقدامات ترانزیتی بنادر کشور و شناسایی مشکلات موجود در این زمینه را در دستور کار داریم.

سرایی به بررسی و ارزیابی وضعیت و تحولات بازارهای هدف ترانزیتی و پیش‌بینی راهکارهای لازم جهت پاسخگویی به نیازهای بازار ترانزیتی بنادر‌ اشاره کرد و افزود:‌ توسعه تعامل‌ با کشورهای هدف ترانزیتی، سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی و دبیرخانه‌های کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهت افزایش سهم بنادر کشور از بازار ترانزیت منطقه بخشی از برنامه‌های اجرا شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.