| کد خبر: 5833 |

بندر چند منظوره کیاشهر بارقه امید مردم شهر بندری گیلان / لزوم تسریع در توسعه زیر ساخت های اشتغال

تین نیوز | بندر چند منظوره تفریحی، گردشگری، باری و مسافربری کیاشهر بارقه امید مردم محروم این شهر بندری در استان گیلان است.
 
تغییر کاربری بندر کیاشهر از صیادی به گردشگری، تفریحی، بار و مسافر از مصوبات سال 1387 هیئت دولت است.
 
همچنین واگذاری امور این بندر از شیلات به سازمان بنادر و دریانوردی چندین سال است که انجام گرفته از اینرو می طلبد مسئولان در تسریع ساخت این بندر تلاش مضاعف انجام دهند.
 
خزر بزرگترین دریاچه جهان و مساحت این پهنه آبی  ۴۳۶ هزار كیلومتر مربع اسـت، استفاده صحیح و هدفمند از خزر در بخش های مختلف همچون گردشگری، حمل و نقل بار، مسافر، ایجاد تاسیسات بندری می تواند چشم انداز روشنی از پویایی اقتصاد در منطقه ترسیم کند.
 
با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار به میان مردم  شهر بندری کیاشهر رفته تا نظر و دیدگاه های آنان را در این زمینه جویا شود.     
 
یک شهروند کیاشهری می گوید: بندرسازی در هر منطقه ای شکوفایی اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را به همراه دارد.
 
علی محمدزاده افزود: کیاشهر از مناطق محروم استان گیلان است و توسعه بندر چند منظوره می تواند به پویایی اقتصادی منطقه کمک کند.
 
وی اظهارداشت: از زمان تصویب ساخت بندر چند منظوره کیاشهر شش سال می گذرد و مردم منطقه از روند کندی ساخت این بندر مهم به شدت کلایه مند هستند.
 
شهر بندری کیاشهر از مناطق مستعد سرمایه گذاری در عرصه بندرسازی است
این شهروند کیاشهری می گوید: شهر بندری کیاشهر از مناطق مستعد سرمایه گذاری در عرصه های بندرسازی، صید و صیادی، کشاورزی و غیره است.
 
وی در ادامه از مسئولان ارشد استان به ویژه نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر خواستار  توجه بیشتر به این بخش ساحلی شد.
 
دیگر شهروند کیاشهری اذعان داشت: نوار ساحلی کیاشهر یکی از مناطق شمالی کشور است که در گردشگری، سیاحت و تجارت موقعیت ممتازی دارد بنابراین مسئولان باید از این فرصت ها نهایت بهره برداری را داشته باشند.
 
رضا احمدی می گوید:  بندر چند منظوره کیاشهر علاوه بر  توسعه و شکوفایی تجارت باعث رونق گردشگری نیز می شود.
 
وی اظهارداشت: بنادر نقش مهمی در ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی در جوامع مختلف دارند بنابراین مسئولان باید برای تسریع در ساخت این پروژه تلاش مضاعف داشته باشند.
 
احمدی گفت: بندر کیاشهر ضمن شکوفایی تجاری و اقتصادی نقش بی بدیلی در بحث گردشگری دارد.
 
وی افزود: ساحل این شهر بندری از سواحل زیبا و دیدنی کشور به شمار می رود، هر ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران برای تفریح به کیاشهر سفر می کنند.
 
این شهروند کیاشهری همچنین به نقش بندر در اقتصاد و اشتغال اشاره کرد و اظهارداشت: کیاشهر به دلیل ویژگی های آب و هوایی و موقعیت خاص جغرافیایی  دارای مزیت های اقتصادی مختلفی است.
 
وی با بیان اینکه بنادر نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارند بر ضرورت تسریع در ساخت این پروژه تاکید کرد.   
 
اختصاص یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای لایروبی اولیه بندرچند منظوره کیاشهر
به هر ترتیب بندر چند منظوره کیاشهر یک فرصت برای استان گیلان به ویژه شهرستان آستانه اشرفیه است بنابراین مردم در انتظار ساخت این بندر در کوتاهترین زمان ممکن هستند.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در این باره گفت: در راستای مصوبه هیئت دولت سال 1390  این بندر به سازمان بنادر و دریانوردی به مساحت 26 هکتار تحویل شد.
 
فرهاد منتصر کوهساری از اتمام مطالعات این بندر خبر داد و افزود: برای  اینکه بخشی از این بندر همچنان برای شیلات باقی بماند، محدوده ای با یک راه دسترسی اختصاصی برای شیلات در نظر گرفته شد.
 
وی اظهارداشت: سازمان بنادر و دریانوردی متعهد به ساخت یک اسکله برای شیلات و همچنین ماهیان خاویاری از منابع داخلی خود بود که خوشبختانه این تعهد صد درصد انجام شد.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: این اسکله با 850 میلیون تومان سرمایه گذاری در بندر کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه احداث و هم اکنون قابل بهره برداری است.
 
وی در ادامه به مطالعات طرح جامع بندر چند منظور بندر کیاشهر اشاره کرد و افزود: فاز نخست بندر چند منظوره کیاشهر تفریحی، کردشگری و مسافری و همچنین فاز دوم تجاری است.
 
کوهساری از اختصاص یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای لایروبی اولیه این بندر خبر داد و اظهارداشت: در فاز نخست بندر کیاشهر باید عملیات لایروبی، احیای اراضی و  ساخت موج شکن های شرقی و غربی انجام شود.
 
توسعه موج شکن های بندر کیاشهر به طول دو کیلومتر در عمق دریا انجام می شود
بدون شک بندر کیاشهر نقش مهمی در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی منطقه دارد بنابراین مسئولان باید برای تکمیل ساخت این پروژه نهایت تلاش و کوشش را داشته باشند.
 
بنادر گیلان علاوه بر کارهای صیادی، شیلاتی و تجاری می‌ توانند نقش مهمی ‌در گردشگری دریایی و گشت ‌های تفریحی، توریستی ایفا کنند از اینرو می طلبد مسئولان به فرصت سرمایه گذاری بندری اقدامات عاجل انجام دهند.
 
استاندار گیلان نیز در این زمینه با بیان اینكه یكی از راه های توسعه كشور ها بهره گیری از ظرفیت دریا است، گفت: متاسفانه استفاده از این ظرفیت سال ها در گیلان و حتی در كشور مورد غفلت واقع شده بود.
 
محمد علی نجفی با اشاره به تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهره گیری از ظرفیت دریاها برای توسعه كشور افزود: حضور بنادر قوی مسافری و تجاری از راه های مهم توسعه و پیشرفت استان است.
 
وی همچنین انجام فعالیت های تجاری، خدماتی و صادراتی را در گرو وجود بنادر قوی عنوان كرد و اظهارداشت: این فعالیت ها در توسعه اقتصادی گیلان تاثیر بسزایی دارد.
 
استاندار گیلان گفت: طرح توسعه بندر كیاشهر با پیش بینی ظرفیت تخلیه و بارگیری یك میلیون تن در فاز نخست شامل احداث موج شكن به طول 750 متر و موج شكن جنوبی به طول هزار و 40 متر، احداث اسكله شیلاتی به طول 30 متر و یك پست اسكله به طول 150 متر، عملیات لایروبی به میزان یك میلیون متر مكعب، احداث راه دسترسی و دیوار كشی بتنی به طول 280 متر است.
 
وی همچنین بر لزوم تسریع در ساخت این پروژه مهم تاکید کرد و افزود: پدیده بیکاری از مشکلات جدی این خطه زیبایی شمالی است بنابراین ساخت پروژه های اشتغالزا می تواند نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری گیلان داشته باشد.  
 
سرمایه گذاری ابزاری مهم برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، تولید ثروت و زندگی بهتر
نجفی تصریح کرد: بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاران توانمند، راهی برای تسریع حركت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است و گیلان در این بین با توجه به وجود پتانسیل ها و ظرفیت هایش مستعد و آماده سرمایه گذاری است.
 
وی گفت: اهمیت سرمایه گذاری به عنوان یك مقوله اقتصادی موجب شده است كه این موضوع همواره به عنوان یكی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مطرح باشد و دولت ها را بر آن دارد تا توجه ویژه ای به امر سرمایه گذاری برای دستیابی به یك اقتصاد توسعه یافته معطوف دارند.
 
استاندار گیلان افزود: در جهان امروز به خصوص در دهه های اخیر، سرمایه گذاری داخلی و خارجی به عنوان یكی از ابزارهای مهم برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، تولید ثروت و زندگی بهتر مطرح است.
 
وی بیان داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی، امكانات مرزی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گیلان توجه به استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان را باید كوششی آگاهانه برای رسیدن به رشد اقتصادی در دراز مدت تلقی كرد كه نتیجه آن سرعت بخشیدن به توسعه كشور اسلامی است.
 
به هر ترتیب بنادر از جمله عوامل تسریع در فرآیند توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای و یكی از حلقه‌های اصلی حمل و نقل دریایی و مبادی ورود و خروج كالا به شمار می‌ روند كه در سراسر دنیا، حكم دارایی‌ های راهبردی ملی را دارند.
 
بنادر با نقش تعیین‌ كننده در سازماندهی فضای ملی می‌توانند مطابق میل بازار و مشتریان و نیز همگام با تكنولوژی روز، مسیر توسعه و بهبود را طی كنند و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود بلكه برای ذینفعان در بازار رقابتی جهانی فراهم آورند.
 
بنادر كارا و فعال علاوه بر تنوع در صادرات و خروج از اقتصاد تك محصولی، نقش ارزشمندی در كاهش بهای تمام شده كالاها دارند و با توجه به گستردگی سواحل دریایی كشور،این زیرساخت‌ ها می‌ توانند جریان سرمایه‌گذاری را به درون فضای ملی هدایت كنند.
 
محرومیت زدایی کیاشهر با توسعه سرمایه گذاری موثر امکان پذیر است
در حال حاضر افزون بر 90 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌ شود زیرا این نوع حمل و نقل دارای مزایای بسیاری همچون قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه كالا، انتقال سریع و بی‌ خطر كالاها است و این مزایا موجب شده تا حمل و نقل دریایی و راه های آبی از توجه ویژه‌ ای برخوردار شوند.
 
حمل و نقل دریایی كالاها نقش كلیدی در تجارت خارجی بویژه تجارت فرا قاره‌ای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات كالا كه پایه تجارت مدرن جهانی است، امكان پذیر نیست.
 
در حال حاضر 95 درصد واردات و85 درصد صادرات كشور از طریق بنادر صورت می‌گیرد بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات كالا، توسعه بنادر كشور به عنوان دروازه‌های ارتباطی كشور، امری الزامی است.
 
نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در این خصوص تسریع در ساخت بندر چند منظوره کیاشهر را از مطالبات مهم مردم این منطقه دانست و گفت: مسئولان باید با تعامل و همیاری ساخت این بندر را تسریع بخشند.
 
محمد حسین قربانی به نقش حیاتی بندر کیاشهر اشاره کرد و افزود: این شهر بندری فرصت های سرمایه گذاری زیادی به ویژه بندرسازی دارد.   
 
وی اذعان داشت:  بندر کیاشهر دومین شهر آستانه اشرفیه از لحاظ وسعت و جمعیت است که از سواحل زیبا و چشم نواز برخوردار است.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: علاوه بر کشاورزی در این بندر صیادی هم از رونق خوبی برخوردار است در فصل صید بسیاری برای خرید به بازار ماهی فروشان این شهر مراجعه می کنند.
 
تسریع در ساخت بندر چند منظوره کیاشهر از مطالبات مهم مردم
وی در ادامه با بیان اینکه محرومیت زدایی کیاشهر با توسعه سرمایه گذاری امکان پذیر است، یادآورشد: این بندر چند منظور بهترین بستر برای جذب و جلب سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
 
قربانی بیان داشت: در گیلان زمینه های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاك، صنعت و معدن، كشاورزی، بازرگانی و گردشگری وجود دارد كه همه اینها می توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را شتاب بخشند.
 
وی افزود: آب كافی، زمین حاصلخیز، وجود مناطق جنگلی، كوهپایه های سرسبز، پارك ملی بوجاق، وجود ذخائر با ارزش معدنی، آثار باستانی و ابنیه تاریخی، گیلان را به عنوان استانی سرسبز و مستعد در زمینه سرمایه گذاری كشاورزی، تجاری و صنعتی و جاذبه های گردشگری مطرح ساخته است.
 
نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان با داشتن امكانات بالقوه مانند طبیعت چهار فصل و اقلیم مطلوب، تولیدات متنوع باغی، زراعی و دامی، معادن غنی، شهرك ها و نواحی صنعتی، فرودگاه، نیروی انسانی متخصص و خلاق و همچنین قرار داشتن در مهمترین مسیر ترانزیتی شمال – جنوب كشور از جمله مناطقی محسوب می شود كه سرمایه گذاری در آن می تواند با تضمین بالا برای توسعه و سودآوری همراه باشد.
 
وی اظهارداشت: بخش كشاورزی در گیلان به ویژه شهرستان آستانه اشرفیه خود از زمینه های مهم برای سرمایه گذاری است.
 
قربانی تاکید کرد: مجموعه این ظرفیت ها و توانمندی ها باعث شده است كه گیلان سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری و كارآفرینی باشد.
 
وی همچنین سرمایه گذاری را به عنوان محرك بخش تولید عنوان کرد و اذعان داشت: بهره مندی سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از زمینه های مهم تحقق رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می شود.
 
بندر کیاشهر از پتانسیل های اقتصادی و ثروت های طبیعی ارزشمندی برخوردار است
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش سرمایه ضمن رونق تولید، رشد تجارت، بهبود سطح زندگی مردم، كاهش بیكاری، افزایش درآمد عمومی و رفع فقر حاصل خواهد شد.
 
وی افزود: توجه به منابع سرمایه جدید و ارتقای بهره وری سرمایه گذاری ها به عنوان یكی از عوامل موثر در رشد و توسعه اقتصادی راهگشای مشكلات ناشی از عقب ماندگی های اقتصادی است.
 
قربانی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینكه گیلان به ویژه بندر ساحلی کیاشهر یك منطقه كشاورزی است مسئولان باید برای توسعه فعالیت های این بخش نگاه ویژه ای به سرمایه گذاری كشاورزی داشته باشند.
 
به هر حال تامین منابع مالی می تواند زمینه توسعه بندر و ساخت و سازهای ضروری برای افزایش ترانزیت کالا در گیلان را به دنبال داشته باشد. با همکاری سیستم بانکی برای تامین منابع مالی، ساخت و ساز در بنادر استان رونق می گیرد.
 
بنابراین با توسعه سرمایه گذاری می توان شاهد توسعه و رشد روز افزون بنادر و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های بالقوه در مراکز اقتصادی بود.
 
بندر زیبایی کیاشهر در شمال ایران به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی طبیعی از جمله ساحل، تاسیسات شیلاتی، جذابیت های گردشگری و غیره از پتانسیل های اقتصادی و ثروت های طبیعی ارزشمندی برخوردار است.
 
همچنین علاوه بر توانمندی ‌های اقتصادی مزبور پروژه بزرگ توسعه بندر چند منظوره به عنوان بستری مناسب برای سرمایه گذاری در موقعیت جغرافیایی ممتاز قرار دارد که مجموعه این عوامل زمینه ساز فرصت های برجسته و پربازده سرمایه گذاری در بخش های مختلف این بندر ساحلی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.