| کد خبر: 37544 |

ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب مازندران ضروری است

تین نیوز | مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب این استان سبب رونق اقتصادی و شکوفایی خواهد شد و بر این اساس ایجاد چنین منطقه ای ضروری است. 

 به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران منوچهر تاتینا' عصر پنجشنبه در جلسه ای که با هدف بررسی پیشنهادها به منظور ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برگزارشد ، افزود : مناطق آزاد در حقیقت به مناطقی اطلاق می شود که به پردازش صادرات بپردازند و در زمینه های مبادلات صنعتی و تجاری فعالیت داشته باشند.

وی اظهارداشت : بسیاری از کشورهای آسیایی مانند تایوان و کره جنوبی و همچنین اروپایی از سال پیش در این حوزه گام برداشتند و امروز بنادر آزاد در حقیقت ترکیبی از بنادر تجاری و صنعتی هستند. 

تاتینا با اشاره به برخورداری مازندران از مناطق ویژه اقتصادی نوشهر و امیرآباد ، گفت که این نشست به منظور بررسی ایجاد منطقه ای ترکیبی از آزاد تجاری و گردشگری است و غرب مازندران دراین حوزه مورد توجه ویژه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران صنعت گردشگری را بسیار درآمدزا برای بسیار ازکشورهای دنیا دانست و گفت: بسیاری از کشورها دراین زمینه خوب تلاش کرده اند که نقش موثری در افزایش درآمدهای آنها داشته است.

تاتینا جذب سرمایه گذاران خارجی، کسب درآمد ارزی، ایجاد فرصت های شغلی، دستیابی به فناوری پیشرفته، تامین انرژی و نیروی انسانی ارزان، جذب نقدینگی سرگردان و محرومیت زدایی را از جمله ویژگی های مناطق آزاد معرفی کرد.

وی معافیت قانونی 15ساله برای دریافت کنندگان کالا ، امکان ورود اتباع خارجی ، نبود محدودیت جا به جایی ارز به دیگر مناطق آزاد، آزادی ورود و خروج سرمایه، مالکیت صددرصدی خارجی، ثبت ساده و آسان شرکت ها، موسسات صنعتی، فرهنگی، مالکیت معنوی، مقررات آسان برای ورود کالاها طبق جداول عوارض گمرکی را نیز جزو مزایای این طرح و تسیهلات قانونی آن برشمرد.

تاتینا ساخت هتل پنج ستاره، تاسیس بیمه های بین المللی و شعب ممتاز داخلی، ساخت مجموعه های تفریحی و گردشگری، ساخت کارخانه فراوری و بسته بندی برنج، چای، ساخت پایانه های صادراتی گل و گیاه و سایر محصولات کشاورزی را از دیگر ویژگی های ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری معرفی کرد.

وی ایجاد تاسیسات زیربنایی مناسب، پایانه مسافربری، انبار مختص ترانزیت، انتخاب بندر به عنوان مرکز تجسس سواحل جنوبی دریای خزر را جزو قابلیت های این بندر در حوز منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری برشمرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران افزود: با توجه به اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می تواند جهشی خوب باشد، علاوه برآن گمرکات، منابع طبیعی، فرودگاه، دانشگاه علوم دریایی ، سازمان جنگل ها، آزاد راه تهران – شمال، شهرک نمک آبرود، مراکز علمی و دانشگاهی و نمایشگاه گل و گیاه و پایانه آن ، بوستان های جنگلی نور و سی سنگان از مواردی است که ایجاد یک منطه آزاد تجاری و گردشگری ، مکمل آنها خواهد بود.

وی گفت که دبیرخانه کارگروه بررسی تاسیس منطقه آزاد تجاری و گردشگری در غرب مازندران فعال شده که باید دراین زمینه شهرداران، فرمانداران و حتی دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی تا قبل از سفر رییس جمهوری برای تحقق این مهم برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

تاتینا گفت: عملکرد مناطق آزاد بیشتر وابسته به فعالیت های تجاری بوده است درحالی که باید تلاش کنیم که چنین مشکلات دراین مناطق نداشته باشیم.

وی با اشاره به برخورداری مازندران از ویژگی های بسیار مناسب، این استان را جزو مناطق راهبردی مهم کشور معرفی کرد و افزود : مناطق آزاد در این استان جزو نیازهای ضروری است.

فرماندارنوشهر نیز در این نشست گفت: امروز ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری نباید با نگاه بخشی باشد و چنین اتفاقی در حقیقت باید به تناسب شرایط هر منطقه ای رخ دهد.

'محمدعلی قمی اویلی' افزود : ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان بر جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغال تاثیر بسزایی خواهد داشت که امیدوارم بتوانیم با استفاده از منابع انسانی متخصص این منطقه شاهد تحقق آن باشیم.
 

نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: غرب مازندران بویژه نوشهر باتوجه به شرایطی که در بخش های مختلف دارد، دارای ظرفیت و قابلیت لازم برای تحقق این مهم است.

قاسم احمدی لاشکی ' با اشاره به ارسال نامه ای در این زمینه به دبیر مناطق آزاد کشور به امضای نمایندگان شهرهای غرب مازندران در روز گذشته افزود : اکنون همه باید به دور از هرگونه حاشیه تلاش کنند چنین تحولی دراین منطقه که ظرفیت خوبی دارد، رخ دهد.

وی از راه اندازی دبیرخانه منطقه آزاد تجاری در بندر نوشهر خبرداد و گفت که به طور حتم رییس جمهوری توجه ویژه ای به غرب این استان دارد و این نشست نیز باید دستاورد خوبی داشته باشد.

او افزود : این منطقه ظرفیت های لازم را برای ایجاد منطقه آزاد دارد و نبود زمین نمی تواند بهانه ای برای برخی از مسوولان باشد.

نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت که نباید به بندر نوشهر فقط در حوزه صادرات توجه کرد، چرا که در سایه ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری به ازای صادرات ارز آوری زیادی در منطقه حاصل می شود.احمدی لاشکی افزود : این حق غرب استان که باتوجه به ظرفیت های مطلوبی که در این حوزه وجود دارد ، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور رییس گمرکات کشور که قرار است جلسه ای هم به همین منظور داشته باشد، موضوع به طور جدی بررسی شود.

' علی احسانی ' معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران نیز گفت : از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و استاندار جدید نگاه شهرستانی کم رنگ شده است.

وی افزود : چشم انداز منطقه ساحلی شمال به تصویب رسیده و باید با عزم جدی برای رفع مشکلات گام برداشت.

معاون استاندار مازندران اظهار داشت : دیگر طرح های کوتاه مدت معنی و مفهومی نخواهد داشت، هرچند توجه به اعتبارات نفتی است اما اکنون شرایطی پیش آمده که سعی می شود به سرمایه گذاری در حوزه درآمدهای تولیدی صنعت گردشگری توجه شود.
 
  وی گفت که ایجاد منطقه آزاد تجاری گردشگری نیمه دوم سال گذشته مطرح شد تا نقاط مختلف مازندران مورد توجه قرار گیرد و برای عملیاتی شدن مستلزم تصویب در دولت و مجلس است و اکنون در پی به کارگیری مشاور قوی هستیم که باید این پروسه طی شود.

او افزود : امروز از نگاه اقتصادی ضعف رقابت اقتصادی ، ما را دچار مشکلات کرده است، کارآیی اقتصادی منطقه خیلی مهم است که باید مسوولان بندر نوشهر طرح توجیهی کاملی داشته باشند.

احسانی اظهارداشت: اکنون منطقه نوشهر کارایی اقتصادی دارد و جزو بنادر لجستیک است و بر اساس طرح آمایش سرزمینی، غرب مازندران با نگاه عملکرد صنعتی، تجاری و گردشگری، شرایط لازم را دارد.

وی با تاکید بر این که کارایی اقتصادی موضوعی است که باید مورد توجه مسوولان قرارگیرد، گفت که باید منابع درآمدی جدید جایگزین نفت را داشته باشیم تا بتوانیم با رشد اقتصادی بالا افزایش سرانه تولید را نیز شاهد باشیم.

احسانی تصریح کرد: رویکرد رییس جمهوری نیز تامین رفاه عمومی مردم است که باید دراین راستا تلاش کنیم و بر این اساس باید به دنبال رشد اقتصادی پایدار باشیم.

معاون استاندار مازندران توجه به رشد صادرات پایدار و توانمندی نیروی انسانی را از دیگر موارد مورد نظر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری برشمرد و گفت که مازندران در این حوزه شرایط خوبی دارد چرا که از ظرفیت مراکزعلمی و دانشگاهی مناسبی برخوردار است.

احسانی خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی جدی این موضوع شد و افزود : این موضوع باید جزو الزامات دبیرخانه باشد و پیشنهاداتی در این حوزه ارایه شود تا بتوان این موضوع را در قالبی ارائه کرد.

وی ادامه داد : در نظر است برای سفر رییس جمهوری بحث مناطق آزاد نیز مطرح شود که لازم است کارگروه شکل بگیرد تا بررسی های لازم صورت بگیرد و در زمان سفر دچار مشکل نشویم. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.