| کد خبر: 29746 |

آغاز بهره‏ برداری از حوضچه تعمیرات کشتی عظیم گسترش هرمز

تین نیوز | مدیرعامل شرکت صنایع کشتی‏ سازی عظیم گسترش هرمز از آغاز بهره برداری از داک تعمیرات این شرکت در بندرعباس با ورود همزمان دو کشتی برای تعمیرات خبر داد. دکتر مهدی سیف ضمن اعلام این خبر، به تشریح برنامه‏های آتی این شرکت و روند تکمیل و بهره‏برداری داک‏های تعمیر و نوسازی پرداخت. متن این گفت‏وگو بدین شرح است:
 
جناب آقای دکتر سیف! راجع به شروع پذیرش کشتی در داک تعمیراتی شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز بفرمائید؟
طبق برنامه زمانبندی که از همان ابتدا بنده و همکارانم در شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشتیم، قرار بود که تا نیمه آبان ماه 93 طوری حرکت کنیم که با آماده شدن یکی از داک‏ها بتوانیم تعمیرات کشتی را شروع کنیم که بحمدالله با توان بالایی که همکارانم در شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز دارند و با پشتیبانی‏های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برنامه ریزی‏های انجام شده به ثمر نشست و طی چند روز گذشته، دو کشتی برای اولین بار وارد داک تعمیرات شدند که از این بابت خداوند را شاکریم.
 
در این مرحله، پیشرفت خود طرح چگونه است؟
طرح احداث حوض‏های خشک که از ابتدا برای طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای VLCC و LNG آغاز شده بود، در دوره‏های زمانی مختلف به علت کمبود منابع مالی دچار تغییراتی شد. در حال حاضر طرح به دو فاز تقسیم شده است:
 
فاز اول عبارت است از سرمایه‏گذاری جهت تکمیل هر دو حوض جهت فعالیت‏های تعمیرات کشتی و فاز دوم عبارت است از تکمیل 100درصد سرمایه گذاری‏ها جهت فعالیت‏های ساخت کشتی. خود فاز اول نیز در 2 مرحله انجام خواهد شد، مرحله اول آن که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال 94 به اتمام خواهد رسید، عبارت است از تکمیل دو حوض به همراه کلیه تأسیسات و امکانات مورد نیاز بغیر از کارگاه‏ها و اسکله تعمیراتی و در مرحله دوم آن که ابتدا باید منابع مالی آن مشخص شود، کارگاه‏ها و اسکله تعمیراتی احداث خواهند شد.
 
در حال حاضر چه نوع شناورهایی قابلیت ورود به حوض‏ها را دارند؟
لایروبی حوضچه ورودی حوض‏ها هنوز کامل نشده است، لذا در حال حاضر شناورهای کوچکتر و با آبخور کمتر امکان ورود جهت تعمیرات را خواهند داشت. انشاءالله پس از انجام لایروبی حوضچه قادر به  تعمیرات بزرگترین شناورهای VLCC وغیره خواهیم بود.
 
چرا تا زمان تکمیل و تمام شدن طرح، صبر نکردید که بتوانید با راندمان 100درصد و اقتصادی‏تر عمل کنید؟
 خوب است که مثالی بزنیم. داک خشک دبی که از بزرگترین یاردهای تعمیراتی دنیا است، پس از تکمیل و احداث 100 درصد یارد آغاز بکار کرد با این حال تا 5 سال سودده نشد. موضوع استقرار و آموزش نیروی انسانی و سیستم‏های اجرایی و عملیاتی، موضوعی است که به هر حال، زمان خود را خواهد برد. با مشورت‏هایی که در مجموعه و با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام شد، تصمیم گرفته شد که با حداقل امکاناتی که قابلیت تعمیرات کشتی بوجود بیاید کار را شروع کنیم که خوشبختانه این مهم انجام شد.
 
توانمندی‏های فعلی یارد شما در حال حاضر چیست؟
در نظر داریم تا حداکثر میزان بهره‏برداری از این امکانات انجام شود. در این ارتباط مذاکراتی با صاحبان کشتی در بخش‏های دولتی و خصوصی صورت گرفته و در حال پیگیری است. در حال حاضر شرکت کشتی‏سازی عظیم گسترش هرمز آماده ارائه خدمات در زمینه تغییر کاربری، تعمیرات کشتی و سکوهای نفتی را داراست. پیمانکاران داخلی مستقر در بندرعباس و بوشهر و نیز پیمانکاران خارجی مستقر در دبی، عجمان و جمیره شناسایی و توافقاتی جهت همکاری صورت گرفته است.
 
قرار بود از همکاران معتبر خارجی هم استفاده کنید؟
همینطور است، در حال حاضر بخشی از تلاش‏های همکارانم در شرکت، انجام مذاکره با شرکت‏های خارجی معتبر است. الگوهای مختلفی در طیف وسیعی از روش‏های همکاری با این شرکت‏ها نظیر مشارکت در سرمایه‏گذاری، مدیریت مشترک و نیز بهره‏برداری پیش‏بینی شده است. خوشبختانه کشور ما دارای مزیت‏های مناسبی نظیر بازار جذاب، نیروی کار ارزان و مستعد است و این شرایط خوبی را برای جلب توجه شرکت‏های خارجی فراهم کرده؛ ولی مشکلات ناشی از تحریم علیرغم روند نزولی آنها، کماکان وجود دارد.
 
مذاکرات شما با شرکت ملی نفتکش به کجا رسیده است؟
مذاکرات پیگیرانه‏ای با مدیریت رده بالای شرکت ملی نفتکش در جریان است. همانطور که مشاهده می‏کنید ما در بهره برداری  از یارد و شروع تعمیرات کشتی و استفاده از سرمایه‏گذاری‏های انجام شده معطل نمی‏شویم. یعنی نمی‏توانیم معطل شویم اما به هر حال شرکت ملی نفتکش بعنوان بزرگترین کارفرمای داخلی برای ما از اولویت اول برخوردار است و امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به توافق در همکاری مشترک در بهره‏برداری از این امکانات ملی دست پیدا کنیم. به هر حال، ما معتقدیم که مدیریت صنایع دریایی در کشور به دوران بلوغ خود نزدیک شده است و بر پایه تجربیات مثبت و منفی گذشته قابل اعتماد و صاحب تجربه و دانش شده است.

همچنین معتقدیم که این تجربیات، بهترین زمینه را برای اعتماد کارفرمایانی همچون شرکت ملی نفتکش فراهم کرده است. به هرحال، ما بهره‏برداری را شروع کرده‏ایم و ادامه خواهیم داد، با شرکت ملی نفتکش یا بدون شرکت ملی نفتکش. اما ترجیح ما حتما ادامه دادن با شرکت ملی نفتکش است و امیدواریم هر چه زودتر براساس روش‏های منطقی با شرکت ملی نفتکش به توافق برسیم.
 
اولویت تکمیل طرح احداث شرکت کشتی ‏سازی عظیم گسترش چگونه است؟
خوشبختانه به نظر می‏رسد این طرح در اولویت‏های دولت، وزارتخانه و به تبع آن در اولویت‏های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد. امید است که این طرح تا پایان فاز نوسازی ادامه یابد، البته این مسأله تا حد زیادی وابسته به عملکرد این شرکت در بهره برداری از امکانات موجود دارد. امیدواریم که بتوانیم الگوی مناسبی را از نحوه مدیریت در بهره‏برداری از سرمایه گذاری‏های انجام شده ارائه دهیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 0 0

    موفق و منصور باشید.