آغاز بهره برداری از حوضچه تعمیرات کشتی عظیم گسترش هرمز
تین نیوز | مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز از آغاز بهره برداری از داک تعمیرات این شرکت در بندرعباس با ورود همزمان دو کشتی برای تعمیرات خبر داد. دکتر مهدی سیف ضمن اعلام این خبر، به تشریح برنامههای آتی این شرکت و روند تکمیل و بهرهبرداری داکهای تعمیر و نوسازی پرداخت. متن این گفتوگو بدین شرح است:
جناب آقای دکتر سیف! راجع به شروع پذیرش کشتی در داک تعمیراتی شرکت کشتیسازی عظیم گسترش هرمز بفرمائید؟
طبق برنامه زمانبندی که از همان ابتدا بنده و همکارانم در شرکت کشتیسازی عظیم گسترش هرمز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشتیم، قرار بود که تا نیمه آبان ماه 93 طوری حرکت کنیم که با آماده شدن یکی از داکها بتوانیم تعمیرات کشتی را شروع کنیم که بحمدالله با توان بالایی که همکارانم در شرکت کشتیسازی عظیم گسترش هرمز دارند و با پشتیبانیهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برنامه ریزیهای انجام شده به ثمر نشست و طی چند روز گذشته، دو کشتی برای اولین بار وارد داک تعمیرات شدند که از این بابت خداوند را شاکریم.
در این مرحله، پیشرفت خود طرح چگونه است؟
طرح احداث حوضهای خشک که از ابتدا برای طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای VLCC و LNG آغاز شده بود، در دورههای زمانی مختلف به علت کمبود منابع مالی دچار تغییراتی شد. در حال حاضر طرح به دو فاز تقسیم شده است:
فاز اول عبارت است از سرمایهگذاری جهت تکمیل هر دو حوض جهت فعالیتهای تعمیرات کشتی و فاز دوم عبارت است از تکمیل 100درصد سرمایه گذاریها جهت فعالیتهای ساخت کشتی. خود فاز اول نیز در 2 مرحله انجام خواهد شد، مرحله اول آن که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال 94 به اتمام خواهد رسید، عبارت است از تکمیل دو حوض به همراه کلیه تأسیسات و امکانات مورد نیاز بغیر از کارگاهها و اسکله تعمیراتی و در مرحله دوم آن که ابتدا باید منابع مالی آن مشخص شود، کارگاهها و اسکله تعمیراتی احداث خواهند شد.
در حال حاضر چه نوع شناورهایی قابلیت ورود به حوضها را دارند؟
لایروبی حوضچه ورودی حوضها هنوز کامل نشده است، لذا در حال حاضر شناورهای کوچکتر و با آبخور کمتر امکان ورود جهت تعمیرات را خواهند داشت. انشاءالله پس از انجام لایروبی حوضچه قادر به تعمیرات بزرگترین شناورهای VLCC وغیره خواهیم بود.
چرا تا زمان تکمیل و تمام شدن طرح، صبر نکردید که بتوانید با راندمان 100درصد و اقتصادیتر عمل کنید؟
خوب است که مثالی بزنیم. داک خشک دبی که از بزرگترین یاردهای تعمیراتی دنیا است، پس از تکمیل و احداث 100 درصد یارد آغاز بکار کرد با این حال تا 5 سال سودده نشد. موضوع استقرار و آموزش نیروی انسانی و سیستمهای اجرایی و عملیاتی، موضوعی است که به هر حال، زمان خود را خواهد برد. با مشورتهایی که در مجموعه و با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام شد، تصمیم گرفته شد که با حداقل امکاناتی که قابلیت تعمیرات کشتی بوجود بیاید کار را شروع کنیم که خوشبختانه این مهم انجام شد.
توانمندیهای فعلی یارد شما در حال حاضر چیست؟
در نظر داریم تا حداکثر میزان بهرهبرداری از این امکانات انجام شود. در این ارتباط مذاکراتی با صاحبان کشتی در بخشهای دولتی و خصوصی صورت گرفته و در حال پیگیری است. در حال حاضر شرکت کشتیسازی عظیم گسترش هرمز آماده ارائه خدمات در زمینه تغییر کاربری، تعمیرات کشتی و سکوهای نفتی را داراست. پیمانکاران داخلی مستقر در بندرعباس و بوشهر و نیز پیمانکاران خارجی مستقر در دبی، عجمان و جمیره شناسایی و توافقاتی جهت همکاری صورت گرفته است.
قرار بود از همکاران معتبر خارجی هم استفاده کنید؟
همینطور است، در حال حاضر بخشی از تلاشهای همکارانم در شرکت، انجام مذاکره با شرکتهای خارجی معتبر است. الگوهای مختلفی در طیف وسیعی از روشهای همکاری با این شرکتها نظیر مشارکت در سرمایهگذاری، مدیریت مشترک و نیز بهرهبرداری پیشبینی شده است. خوشبختانه کشور ما دارای مزیتهای مناسبی نظیر بازار جذاب، نیروی کار ارزان و مستعد است و این شرایط خوبی را برای جلب توجه شرکتهای خارجی فراهم کرده؛ ولی مشکلات ناشی از تحریم علیرغم روند نزولی آنها، کماکان وجود دارد.
مذاکرات شما با شرکت ملی نفتکش به کجا رسیده است؟
مذاکرات پیگیرانهای با مدیریت رده بالای شرکت ملی نفتکش در جریان است. همانطور که مشاهده میکنید ما در بهره برداری از یارد و شروع تعمیرات کشتی و استفاده از سرمایهگذاریهای انجام شده معطل نمیشویم. یعنی نمیتوانیم معطل شویم اما به هر حال شرکت ملی نفتکش بعنوان بزرگترین کارفرمای داخلی برای ما از اولویت اول برخوردار است و امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به توافق در همکاری مشترک در بهرهبرداری از این امکانات ملی دست پیدا کنیم. به هر حال، ما معتقدیم که مدیریت صنایع دریایی در کشور به دوران بلوغ خود نزدیک شده است و بر پایه تجربیات مثبت و منفی گذشته قابل اعتماد
و صاحب تجربه و دانش شده است.
همچنین معتقدیم که این تجربیات، بهترین زمینه را برای اعتماد کارفرمایانی همچون شرکت ملی نفتکش فراهم کرده است. به هرحال، ما بهرهبرداری را شروع کردهایم و ادامه خواهیم داد، با شرکت ملی نفتکش یا بدون شرکت ملی نفتکش. اما ترجیح ما حتما ادامه دادن با شرکت ملی نفتکش است و امیدواریم هر چه زودتر براساس روشهای منطقی با شرکت ملی نفتکش به توافق برسیم.
اولویت تکمیل طرح احداث شرکت کشتی سازی عظیم گسترش چگونه است؟
خوشبختانه به نظر میرسد این طرح در اولویتهای دولت، وزارتخانه و به تبع آن در اولویتهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد. امید است که این طرح تا پایان فاز نوسازی ادامه یابد، البته این مسأله تا حد زیادی وابسته به عملکرد این شرکت در بهره برداری از امکانات موجود دارد. امیدواریم که بتوانیم الگوی مناسبی را از نحوه مدیریت در بهرهبرداری از سرمایه گذاریهای انجام شده ارائه دهیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.