| کد خبر: 28904 |

پاسخ به چند پرسش درباره ساخت کشتی در کشور - ۵

تین نیوز | موضوع ساخت کشتی در کشور و توانمندی‏ها، ظرفیت‏ها و چالش‏های پیش‏روی آن از موضوعاتی است که هر از چندگاه در رسانه‏ها و محافل دریایی کشور مطرح و مباحثی را برمی‏انگیزد. در این زمینه، پایگاه خبری- تحلیلی مارین نیوز برخی از این پرسش‏ها را تعیین کرده است که در قالب چند خبر، هر یک از آنها مطرح و پاسخ‏هایی ارائه می‏شود. طبعا فعالان دریایی کشور و کاربران مارین نیوز نیز می‏توانند پاسخ‏های خود را در این زمینه و یا نقد و نظر خود را درباره پاسخ‏های داده شده در بخش نظرات ارائه دهند تا در سایت منعکس شود.
 
پرسش پنجم: آیا با توجه به عملکرد کشتی‏سازان، شرکت‏های کشتیرانی حق ندارند از خارج از کشور کشتی مورد نیاز خود را تهیه کنند؟
 
پاسخ: پاسخ این سؤال را قانون مشخص می‏کند. پاسخ قانون این است که شرکت‏های کشتیرانی دولتی یا نیمه دولتی که مشمول قانون حداکثر استفاده از توان داخلی می‏شوند باید سفارش خود را طبق قانون به شرکت‏های داخلی و یا مشارکت شرکت داخلی و خارجی با سهم حداکثری داخلی ارائه دهند.
 
در مورد شرکت‏های خصوصی نیز اگر قرار باشد با حمایت مالی دولت و تسهیلات خاص این امر صورت پذیرد حتماً معیارهای دیگری نیز باید مد نظر باشند که عبارتند از ایجاد اشتغال، توسعه صنعتی کشور، ایجاد امنیت در سواحل ..... بدیهی است ساخت کشتی در کشور می‏تواند این امور را فراهم نماید نه اختصاص وام به بخش خصوصی جهت خرید کشتی از خارج کشور. بنابراین حمایت‏های فوق می‏تواند در خدمت ساخت کشتی در کشور و رفع نیاز شرکتهای کشتیرانی باشد. یعنی هم صنعت توسعه یابد و هم شرکت‏های کشتیرانی نیاز خود را مرتفع نمایند.
 
کشور ما در حال حاضر حدود 200 کشتی اقیانوس پیما دارد. یعنی برای حفظ این ناوگان حداقل حدود 10 کشتی در سال باید ساخته شود تا جایگزین شناورهای قدیمی گردد. مسلما این بازار بسیار باارزش است و نباید به سادگی از آن گذشت. از بعد کشتی‏های کوچکتر مثل یدک کش‏ها، لنج‏ها، ماهیگیری و موارد مشابه نیاز سالانه به صدها شناور خواهد رسید. حتما این بازارها می‏تواند توسعه سواحل کشور را ایجاد کند و این مهم مستلزم توجه جدی دولت و فراهم آوردن شرایط مالی و قانون برای ارجاع سفارش‏های فوق به صنعتگران داخلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.