| کد خبر: 28678 |

چابهار پیشانی تجارت ایران در جنوب شرق

تین نیوز | مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار این منطقه را پیشانی تجارت جمهوری اسلامی در جنوب شرق خواند و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند راه اندازی محور ترانزیتی چابهار به میلک موجب تحول جنوب شرق کشور می شود؛ بنابراین تحولات چشمگیری در حوزه اقتصاد و رونق کسب و کار در این منطقه رخ خواهد داد.
 
حامد علی مبارکی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولتمردان جهت ساماندهی مبادلات مرزی و همچنین ورود و خروج کالا از مرز اقدام به ایجاد بازارچه های مرزی کرد که منتج به اشتغال، امنیت اقتصادی و اجتماعی و افزایش سرمایه گذاری محلی و خارجی شد.
 
وی با تاکید بر اینکه مرز، فرصتی در مسیر توسعه محور شرق است، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان دارای ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان، ۳۰۰ کیلومتر با کشور افغانستان و حدود 300 کیلومتر با دریای عمان است که در این راستا جنبه های بازرگانی مرزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می توان بر اساس آن به ایجاد 12 بازارچه مرزی مصوب هیات وزیران اشاره کرد.
 
مبارکی گفت: سیستان و بلوچستان از گذشته‌های بسیار دور در مسیر راه‌های تجاری جهان قرار داشته است و وجود ظرفیت ها و استعدادهای پنهان در استان موجب آن شد که برای دستیابی به توسعه پایدار منطقه آزاد چابهار در کنار دیگر پتانسیل های استان از جمله بازارچه های مرزی فعال ایجاد شود.
 
وی در ادامه بیان کرد: چابهار به عنوان کوتاه ترین و اقتصادی ترین مسیر دسترسی آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد، مزیت های بسیاری را داراست که بهره گیری از آن موجبات عمران و آبادانی محور شرق کشور را فراهم می کند.
 
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: وجود اسکله های تخلیه و بارگیری و فرودگاه کنارک و پایانه بندر چابهار موجبات ترانزیت کالا به کشورهای مجاور و حوزه خلیج فارس و نیز شبه قاره هند را فراهم آورده است و قرار گرفتن چابهار در مسیر بزرگترین کریدورهای دریایی ترانزیت کالا آن را کلید اتصال شرق آسیا با سایر کشورهای جهان قرارداده به نحوی که منطقه آزاد چابهاریکی از قطب های مهم بازرگانی محسوب می شود.
 
وی تصریح کرد: منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار موجبات اشتغال صدها نفر و سرمایه گذاری میلیاردی داخلی و خارجی را فراهم آورده است.
 
مبارکی تصریح کرد: پروژه های صنایع پتروشیمی، فولاد، خودروسازی، خطوط انتقال گاز، کارخانجات سیمان، همچنین راه آهن چابهار - سرخس، احداث دستگاه های آب شیرین کن و سرویس دهی مشتمل بر ارائه خدمات از قابلیت های سرمایه گذاری آن است.
 
وی با توجه به اهمیت مرز گفت: ایجاد زیرساخت های مناسب سهم بسزایی در رونق اقتصادی مرزهای شرقی همجوار با کشورهای مجاوردارد و از مزایای آن می توان به گردش نقدینگی و جریان مداوم داد و ستد تجاری اشاره کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.