| کد خبر: 27800 |

پاسخ به چند پرسش درباره ساخت کشتی در کشور - ۴

تین نیوز | موضوع ساخت کشتی در کشور و توانمندی‏ها، ظرفیت‏ها و چالش‏های پیش‏روی آن از موضوعاتی است که هر از چندگاه در رسانه‏ها و محافل دریایی کشور مطرح و مباحثی را برمی‏انگیزد. در این زمینه، پایگاه خبری- تحلیلی مارین نیوز برخی از این پرسش‏ها را تعیین کرده است که در قالب چند خبر، هر یک از آنها مطرح و پاسخ‏هایی ارائه می‏شود. طبعا فعالان دریایی کشور و کاربران مارین نیوز نیز می‏توانند پاسخ‏های خود را در این زمینه و یا نقد و نظر خود را درباره پاسخ‏های داده شده در بخش نظرات ارائه دهند تا در سایت منعکس شود.
 
پرسش چهارم: در حالیکه هیچ یک از کارخانجات داخلی نتوانسته‏اند در موعد مقرر سفارشات خود را تحویل دهند؛ چگونه می‏توان به توانمندی ساخت کشتی در داخل امیدوار بود؟
 
پاسخ: سازمان بنادر و دریانوردی در یک حرکت ملی طرح وجوه اداره شده را به اجرا گذاشت. خوشبختانه در این طرح بیش از یکصد شناور در کشور ساخته شد و پیشرفت بسیار خوبی از لحاظ فنی و اقتصادی حاصل شد. در این طرح و پروژه‏های مشابه مسلما بررسی‏ها، نشان خواهد داد که قسمت عمده تأخیرات یا شاید تمام آن مرتبط با مسائل مالی، بانکی و تأمین قطعات وتجهیزات بوده است. مسلما تا این روند حل نشود؛ کشتی سازی‏های کشور نمی‏توانند با جیب خالی کشتی تحویل دهند.
 
در مورد کشتی‏های بزرگ نیز شاهد مدعا شرکت پرشیا هرمز است که خوشبختانه هیچ شکایتی از تأخیر در تعمیرات وجود ندارد و شرکت کشتیرانی بسیاری از کشتی‏های خود را در این مجموعه تعمیر می‏کند. اگر بخواهیم با چند مشکل و تأخیر که خود نیز می‏دانیم علل اصلی آن خارج از صنعت است، ناامید شویم که باید بتدریج تمام مراکز صنعتی را تعطیل می‏کردیم.
 
مسلما مشکلات قابل رفع هستند و تجربه نشان می‏دهد که اگر شرایط فراهم شود ایرانیان هیچ چیز کمتر از دیگران ندارند. اما از صنعتگران داخلی نمی‏توان انتظار ساخت کشتی را در زمانی کوتاه داشت و هزاران مشکل او مثل ترخیص، دریافت اقساط از بانک، ثبت سفارشات، تحریم و موارد مشابه را فراموش کرد.
 
ساخت کشتی‏های اقیانوس پیما کانتینربر، ساخت کشتی افراماکس نفتکش ساخت سکوی حفاری نیمه شناور، ساخت ناو جماران و بسیاری نمونه‏های دیگر بیانگر این هستند که ساخت کشتی در کشور هیچ مشکل و محدودیت فنی و مهندسی ندارد. ولی مسلما اگر می‏خواهیم این وضعیت با صنایع مشابه در کشورهای دیگر رقابت کند، بایستی شرایط محیطی حداقل مشابهی برای آن فراهم سازند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.