| کد خبر: 2774 |

درخشش نام هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی در ایران

تین نیوز | تعطیلات نوروزی سال 93 در حالی به پایان رسید که بنادر دهگانه استان هرمزگان با پذیرایی شایسته و خدمات رسانی مناسب به میلیون ها میهمان نوروزی سالی بدون حادثه را سپری کردند و جایگاه هرمزگان را همچون سال های گذشته به عنوان پایتخت سفرهای ایمن دریایی در ایران ماندگار کردند.
به گزارش تین نیوز از بنادر و دریانوردی هرمزگان، استان هرمزگان هر ساله پذیرای میلیون ها میهمان نوروزی از اقصی نقاط این سرزمین است که در ایام بهاری چند صباحی را در دامن آب های فیروزه ای خلیج فارس سپری می کنند؛ به گونه ای که بنادر مسافری این استان بیش از 95 درصد از کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و 100 درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را پشتیبانی می کنند و حجم عمده این مسافرت ها نیز در تعطیلات نوروزی انجام می شود.
برخوداری این استان از 14 جزیره کوچک و بزرگ، آب و هوایی معتدل در ایام تعطیلات نوروزی، همچنین بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و همچنین بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور باعث شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در فهرست 31 استان کشور به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران زمین شناخته شود.
پرونده طرح نوروزی سال93 ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان در حالی با درج مُهر "سفر بدون سانحه دریایی" بسته می شود که در مجموع بالغ بر 4 میلیون و 700 هزار نفر سفر به مقصد جزایر هرمزگان و بالعکس انجام شد؛ از سوی دیگر، جابجایی حدود 480 هزار دستگاه خودرو در آب های فیروزه ای خلیج فارس نیز به ثبت رسید.
دراین طرح، در مجموع 90 فروند شناور در ایام تعطیلات نوروزی به مسافرات دریایی خدمات ارایه کردند که تعداد 58 فروند آنها مخصوص حمل مسافر است؛ از این تعداد، 46 فروند خدمات رسانی به مسافران دریایی در مسیر قشم را بر عهده داشته و 12 فروند نیز مسیر کیش را پوشش دادند. 

استقبال بی سابقه میهمانان نوروزی از تجربه سفر ایمن دریایی
"اسماعیل مکی زاده" مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه که مسئولیت راهبری بنادر مسافری غرب استان هرمزگان را بر عهده دارد، گفت: طرح نوروزی 93 در سه بندر لنگه، چارک و آفتاب با استقبال بی سابقه میهمانان نوروزی روبرو شد که این سفرها بدون هیچ گونه سانحه دریایی صورت پذیرفت.
وی تغییر محل پهلوگیری شناورها را باعث افزایش 60 درصدی سرعت حمل خودرو از این بنادر به جزیره کیش عنوان کرد و خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار در غرب هرمزگان سفرهای دریایی از صفر تا صد زیرنظر کمیته حمل و نقل دریایی هرمزگان با راهبری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مدیریت شد.
مکی زاده با بیان اینکه برای نظم بیشتر حمل مسافر و خودرو رویه فروش بلیط امسال زیر نظر این اداره تعیین شد، اعلام کرد: امسال ساماندهی مناسبی در حوضچه و اسکله چارک داشتیم.
وی همچنین ضمن اشاره به بهره برداری از نمازخانه اداره بندر لنگه با حضور مسئولین کشوری و محلی، این اقدام را در راستای فراهم کردن محیطی مناسب جهت اقامه به موقع فریضه نماز بر شمرد. مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از تاسیس باشگاه جت اسکی و شناورهای تفریحی با رعایت ضوابط و مجوزها برای اولین بار در غرب هرمزگان خبر داد و از تلاش های شبانه روزی تمامی کارکنان بنادر غرب هرمزگان که در طول اجرای طرح نوروزی خالصانه فعالیت کردند، تقدیر و تشکر کرد. 

ثبت رکوردهای جدید و بی سابقه در بنادر مسافری قشم
"سید باقر موسوی" مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم ثبت رکوردهای جدید و بی سابقه در بخش حمل و نقل دریایی، ارتقاء ایمنی ترددها و کاهش چشمگیر سوانح دریایی در کنار اتفاقات خوشایند دیگری همچون کاهش زمان انتظار مسافران و خودروها در مبادی ورودی و خروجی را از جمله موفقیت های قابل ذکر طرح نوروزی 93 دانست.
به گفته وی، ساخت و نصب 2 فروند اسکله مسافری، ساماندهی اسکله ها، افزایش ناوگان مسافری، برگزاری 1500 نفر ساعت آموزش و بازآموزی خدمه شناورها، بازرسی ایمنی شناورها، اجرای تجسس و نجات محلی و حضور فعال و شبانه روزی کارکنان اسکله و نظارت مستقیم بر امور از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن اصولی این طرح می باشد. 

رقم خوردن حمل و نقل ایمن و بدون حادثه مسافران دریایی با رمز همگرایی
"سالم شهیدی" مدیر بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور همگرایی بخش های مختلف ناوگان مسافرت های دریایی در استان و مشارکت مردمی را رمز موفقیت طرح نوروزی 93 دانست وگفت: در سفرهای دریایی امسال با افزایش امکانات پهلوگیری و تجسس و نجات دریایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی، حمل و نقلی ایمن و بدون حادثه را شاهد بودیم.
وی در ادامه از تلاش های شبانه روزی تعاونی های شناورداران قشم و بندرعباس و دریانوردان هرمزگانی تشکر کرد و سعه صدر مردم و مسافران دریایی در زمان نامساعد شدن شرایط جوی که باعث محدودیت یا ممنوعیت موقتی ترددهای دریایی می شد، را ستود.
مدیر بزرگترین بندر مسافری کشور همچنین زحمات کارکنان بخش های مختلف ناوگان مسافرت های دریایی در این بندر را شایسته تقدیر دانست و از حمایت های مسئولین استانی و سازمان بنادر کشور برای دستیابی به این موفقیت قدردانی کرد. 

سپری شدن نوروز 93 در جزیره هرمز بدون هیچ گونه کمبود شناور
"رضا محمدی" مسئول بندرگاه جزیره هرمز ، تردد مداوم شناور از بنادر شهید حقانی و قشم به این جزیره برای جابجایی گردشگرانی که قصد بازدید از شگفتی های جزیره رنگین کمانی خلیج فارس داشتند، را از جمله مهم ترین نقاط قوت طرح نوروزی 93 عنوان کرد.
وی افزود: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده، تعطیلات نوروزی امسال را بدون هیچ گونه کمبود شناوری برای تردد مسافران در این جزیره سپری کردیم.
محمدی ضمن تاکید بر نگاه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به ایمنی تردد در مسیرهای دریایی منتهی به جزیره هرمز، از توجه معاون دریایی سازمان بنادر به بندرگاه این جزیره قدردانی کرد و افزود: برای امنیت بیشتر مسافران دریایی و ایجاد نظم و انضباط، نیروهای گارد نیز طی ایام تعطیلات نوروزی در بندرگاه هرمز مستقر بودند. 

کاهش چشمگیر زمان معطلی خودروها در مسیرهای دریایی
"عباس بهرامیان" مسئول بنادر پهل و لافت از کاهش زمان معطلی حمل خودروها در این مسیر حداکثر به یک ساعت در این مدت خبر داد و اظهار داشت: استقرار شناورهادی و یدک کش به عنوان همیار ناجی، عضوگیری از دریانوردان محلی جهت تشکیل کلوب جستجو و نجات دریایی قشم و استقرار تیم های کنترل و بازرسی از مهمترین اقدامات انجام شده در این بنادر بود.
به گفته وی نیروهای حراست منطقه آزاد و پرسنل دریابانی و تعاونی های شناورهای دریایی در کنار مدیریت بندر قشم هم طی این مدت، برای انجام ترددهای ایمن دریایی در مسیر دریایی پهل – لافت همکاری کردند.
لازم به ذکر است، مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی ماه های اخیر همواره "ایمنی سفر" را دغدغه اصلی سکانداران حمل و نقل دریایی در این استان برای ایام تعطیلات نوروزی 93 عنوان نموده و همگرایی ارگان های دریایی را شاه کلید موفقیت طرح ساماندهی سفرهای دریایی دانسته اند. بر همین اساس، دستیابی به موفقیت بزرگی همچون رقم خوردن عملیات جابجایی 4.7 میلیون نفر سفر در آب های هرمزگان بدون هیچ گونه حادثه دریایی، برآیند تلاش شبانه روزی تمامی بخش های مختلف ناوگان مسافری دریایی محسوب می شود.
یادآور می شود، طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان در سه بخش ایمنی مسیرهای تردد، ایمنی بنادر و ایمنی شناورها از 25 اسفند گذشته کلید خورد و تا پایان روز 15فروردین ماه جاری ادامه داشت؛ دوره ای 20 روزه که خوشبختانه برای نخستین بار در کارنامه اجرای چنین طرحی در کشور هیچ حادثه ناگوار دریایی در این مدت به وقوع نپیوست و میلیون ها مسافر دریایی سفری ایمن و آرامش بخش را در آغازین روزهای بهاری سال 93 تجربه کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.