| کد خبر: 25680 |

پاسخ به چند پرسش درباره ساخت کشتی در کشور - ۲

تین نیوز | موضوع ساخت کشتی در کشور و توانمندی‏ها، ظرفیت‏ها و چالش‏های پیش‏روی آن از موضوعاتی است که هر از چندگاه در رسانه‏ها و محافل دریایی کشور مطرح و مباحثی را برمی‏انگیزد. در این زمینه، پایگاه خبری- تحلیلی مارین نیوز برخی از این پرسش‏ها را تعیین کرده است که در قالب چند خبر، هر یک از آنها مطرح و پاسخ‏هایی ارائه می‏شود. طبعا فعالان دریایی کشور و کاربران مارین نیوز نیز می‏توانند پاسخ‏های خود را در این زمینه و یا نقد و نظر خود را درباره پاسخ‏های داده شده در بخش نظرات ارائه دهند تا در سایت منعکس شود.
 
پرسش دوم: مهمترین مشکل صنایع دریایی کشور در حال حاضر چیست؟
پاسخ: مهمترین موضوع، بحث تامین مالی و اجرای سازوکارهای حمایتی از صنعت است. تمام کشورها این اقدامات را برای صنایع خود انجام می‏دهند و همانطور که تمامی بخش‏های اقتصادی انتظار دارند که کشور آنها را در عرصه‏های رقابت بین‏المللی حمایت کند، صنعت دریایی نیز انتظار پشتیبانی مشابهی را دارد.
 
متاسفانه در عمل حتی قوانین مصوب نیز اجرا نشده اند. مثلا قانون حداکثر استفاده از توان داخل از سال 75 تصویب شده و اجرای آن تحول اساسی در صنایع فراساحل کشور ایجاد کرد. اکنون ملاحظه می‏شود که تقریبا کشور در این صنعت خودکفا شده. اما در همین دوران متاسفانه قانون فوق علیرغم تاکید مسؤولان مرتبط در مورد خرید کشتی اجرا نشد و سازمان‏های دولتی و شبه دولتی ده‏ها فروند کشتی از خارج خریداری کردند.
 
در مورد دیگر 40 میلیارد سرمایه برای صندوق توسعه دریایی تصویب شد؛ ولی متاسفانه تاکنون محقق نشده است. براین اساس، بزرگترین مشکل را باید عدم اجرای قوانین مصوب دانست. قوانینی که کارشناسی شده و در مجلس تصویب شده، در مورد بخش‏های دیگر اجرا می‏شود ولی متأسفانه در مورد کشتی سازی رعایت نمی‏شوند. بدیهی است در این شرایط شرکت‏های کشتیرانی همانگونه که بدنبال حل مشکلات و مسائل دیگر خود هستند، بایستی بدنبال حل این مشکلات نیز باشند. چرا که کشتی مهمترین وسیله آنها است و طبیعتا ساخت و تعمیر آن در داخل و پاسخگویی به این نیاز یک مزیت برای کشور محسوب می‏شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.