| کد خبر: 21258 |

ضرورت اطلاع‌‏رسانی تخصصی برای تثبیت جایگاه صنایع دریایی

تین نیوز | تمرکز بر کارگروه اطلاع رسانی و ترویج از اولویت های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی است چرا که مدت زیادی است صنایع دریایی مغفول مانده است. در این راستا به دنبال همکاری بیشتر با رسانه ها هستیم تا در ادامه برگزاری سلسله نشست های تخصصی این ستاد مشکلات صنایع دریایی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‏بنیان دریایی معاونت علمی گفت: صنایع دریایی کشور دچار نوعی بی ‏توجهی شده است که برای رفع این مشکل لازم است تمرکزی جدی بر موضوع اطلاع ‏رسانی و ترویج صنایع دریایی در کشور به‏ وجود آید.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت محمد سعید سیف در نشست تخصصی ظرفیت های صنایع دریایی در توسعه اقتصادی کشور به تمرکز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر موضوع تجاری سازی اشاره و اظهار کرد: نباید به تحقیق و پژوهش صرف برای توسعه کشور پرداخت و باید در پی گسترش علوم به منظور تجاری سازی بود.
سیف درباره اقدامات اخیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی توضیح داد: ما در ستاد مذکور اقدام به تشکیل سه کارگروه کرده ایم که عبارتند از کارگروه برنامه ریزی و مطالعات، کارگروه توسعه فناوری و کارگروه اطلاع رسانی و ترویج.
وی افزود: تمرکز بر کارگروه اطلاع رسانی و ترویج از اولویت های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی است چرا که مدت زیادی است صنایع دریایی مغفول مانده است. در این راستا به دنبال همکاری بیشتر با رسانه ها هستیم تا در ادامه برگزاری سلسله نشست های تخصصی این ستاد مشکلات صنایع دریایی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.
 
 جایگاه دوم ایران در ناوگان کشتیرانی نفتکش
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تا کنون حمایت های لازم از صنایع دریایی در کشور صورت نپذیرفته است تصریح کرد: ناوگان کشتیرانی نفتکش ما ظرفیتی برابر 16 میلیون تن دارد و در جایگاه دوم دنیاست که این رقم به اضافه کشتی های حمل بار به 20 میلیون تن می رسد یعنی چیزی در حدود 160 فروند کشتی که تلاش می شود همواره جوان نگه داشته شوند، چراکه عمر مفید این کشتی ها در حدود 20 سال است. در واقع با نگاهی به این اعداد و ارقام به این نتیجه می رسیم که ما در سال نیاز به نوسازی حدود 8 فروند کشتی داریم.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف در توضیح عملکرد ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: عملکرد ستادی با عملکرد شوراها متفاوت است و ستاد نگاهی عملگرا دارد. ستاد مذکور سعی دارد بودجه محدود خود را صرف رفع خلأهای فناوری و امور ترویجی کند.
وی درباره فعالیت های اخیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در حال حاظر درپی تهیه اطلس کشتی های ساخته شده کشور هستیم و امیدواریم پایگاهی اطلاع رسانی با موضوع صنایع دریایی راه اندازی کنیم. برای توسعه فناوری های بومی در صنایع کشتی سازی پشتیبانی های مالی و غیر مالی در نظر گرفته ایم، همچنین در بحث قفس ماهی با سازمان شیلات همکاری هایی را آغاز کرده ایم.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی یادآور شد: از وظایف دیگر ستاد حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان مرتبط با صنایع دریایی است، همچنین لازم است مقدماتی فراهم شود تا از پتانسیل های فارغ التحصیلان داخل کشور برای استفاده در صنایع دریایی استفاده شود چرا که هم اکنون بسیاری از پرسنل کشتی های داخلی اتباع خارجی هستند. برای شرکت های دانش بنیان دریایی هم ضوابط همکاری تعریف شده که با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت این شرایط را مطالعه کنند و تحت حمایت ستاد قرار گیرند.
 
 تثبیت جایگاه صنعتی دریایی کشور
دکتر سیف منابع مالی ستاد را محدود دانست و گفت: ما به صورت مستقیم نمی توانیم به صنعت کمک کنیم اما با ترویج صنعت دریایی و بررسی مشکلات آن می توانیم جایگاه صنعت دریایی در کشور را تثبیت کنیم همچنین از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات خوبی به شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در نهایت ما از نظر تولید علم در جایگاه سیزدهم جهان قرار گرفته ایم و در منطقه رتبه اول را داریم. در این شرایط درست نیست که برای تولید یک شناور کوچک به کشورهای دیگر وابسته باشیم.
 
در ادامه هادی حق شناس، معاون برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی کشور مشکل اصلی اقتصاد کشور و بدنبال آن مشکل صنایع دریایی را در حوزه عرضه محصولات دانست و گفت: تقاضا برای هر محصولی به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما عرضه محصولات به درستی انجام نمی شود. بحرانی که در غرب اتفاق افتاد به دلیل مشکل تقاضا بود در حالی که کشور ما این مشکل را ندارد.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی کشور به منظور حمایت از صنایع دریایی 80 درصد هزینه ساخت کشتی های داخلی را پرداخت می کند همچنین برای پرداخت وام ساخت کشتی های مسافربری سود صفر در نظر گرفته شده و هر شرکتی در شهرهای بندری سرمایه گذاری کند سازمان بنادر کارهای مرتبط با ضمانت شرکت را انجام می دهد.
 
میزان صید ایران؛ بیش از 7 کشور حاشیه خلیج فارس
علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران نیز که در این نشست حضور داشت بازشناسی مفهوم صنایع دریایی را لازم دانست و تصریح کرد: باید مفهوم صنعت را در مقیاس عام آن مورد بررسی قرار داد و مفهوم درست را القا کرد.
وی درباره اهمیت آبزی پروری در صنایع دریایی توضیح داد: بزرگترین کشورهای وارد کننده آبزیان کشورهای صنعتی هستند و بزرگترین کشورهای تولید کننده آبزیان کشورهای آسیایی مانند چین، اندونزی و هند، این خبر از وجود پتانسیل بالای اقتصادی در توجه به صنایع دریایی می دهد.
مجاهدی تصریح کرد: مجموع صید ما در کشور حدود 514 هزار تن است که از مجموع صید 7 کشور حاشیه خلیج فارس هم بیشتر است، اما محدودیت های جدی در بحث توسعه سواحل به خصوص در دریای خزر داریم چرا که وضعیت صید در این دریا در خطر است.
ناصر فلاحی، رئیس انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران هم در این نشست از فعالان عرصه صنعت تقاضا کرد که استفاده از کالاهای خارجی که معادل ساخت داخل دارند را محدود و ممنوع کنند. وی پتانسیل های علمی و تخصصی کشور را برای تولید در صنایع دریایی بالا دانست و گفت: نگذاریم از خارج کشور کشتی وارد شود. ساخت کشتی برکتی است که می تواند معضلات اقتصادی و بیکاری در کشور را مرتفع کند.
در ادامه این نشست، مجید کیانپور رئیس اداره صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: صنعت کشتیرانی بطور مستقیم و غیرمستقیم با تمام صنایع در ارتباط است، درواقع این صنعت به صورت مستقیم با 40 صنعت دیگر و به صورت غیرمستقیم با 60 صنعت دیگر در ارتباط است.
وی افزود: در واقع مشکل اصلی ما چه در عرصه عرضه و چه تقاضا کمبود منابع است همچنین برای بستن قرار داد ساخت نیاز به پیش پرداخت های کلان هست و همین موضوع نیاز به حمایت بانکها سایر نهادها وجود دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.