| کد خبر: 18306 |

در گفتگوی تین‌نیوز با دبیر اتاق فکر سازمان بنادر عنوان شد:

◄ اتاق فکر سازمان بنادر؛ اهداف و دستاوردها / بنادر، صاحب اتاق فکر اختصاصی می‌شوند

تین نیوز | دبیر اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، ایجاد طوفان فکری و طرح مسیل و مشکلات را از جمله اهداف تشکیل اتاق فکر سازمان بنادر عنوان کرد. وی همچنین از راه اندازی اتاق فکر سازمان بنادر در اداره کل بنادر استان ها خبر داد.

محسن صادقی فر در گفتگو با تین نیوز، درباره روند شکل گیری اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: بعد از بازنشستگی در دی ماه سال گذشته، کار برگزاری اتاق فکر را آغاز کردم که به تدریج برگزاری جلسات، منظم شد و تاکنون، 9 جلسه برگزار شده است.

صادقی فر افزود: نخبگان صنعت بندر و دریا، افراد صاحب تجربه، جوانان خلاق، مدیران بخش خصوصی بندری و دریایی، از جمله کسانی هستند که در این اتاق فکر حضور دارند. تلاش ما این بوده که افراد صاحب نظر و باتجربه از همه گروه ها از جمله ترمینال اپراتورها، نمایندگان خطوط کشتیرانی، انجمن کشتیرانی، اتحادیه مالکان کشتی، انجمن مهندسی دریایی و حتی از برخی وزارتخانه ها و نیز مدیران سازمان بنادر، در این اتاق حضور داشته باشند.

وی در بیان هدف راه اندازی اتاق فکر سازمان بنادر اظهار کرد: در این اتاق قرار است از کوچک ترین مشکلاتی که در بنادر می تواند وجود داشته باشد تا مشکلات بزرگ تر که نیاز به کارهای فکری سنگین دارد، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و اتاق، بستری برای ایجاد فکر و ایده و ارائه راهکارهای خلاقانه باشد تا منجر به بهبود فرایندها و مشکلات بندری و دریایی کشور شود.

اتاق فکر بنادر؛ سه کارگروه و بیش از 60 عضو
دبیر اتاق فکر سازمان بنادر، در ادامه درباره روند شکل گیری کارگروه های این اتاق گفت: در ابتدای شکل گیری اتاق، حدود 60 مشکل و مساله بندری و دریایی شناسایی کردیم که به همه اعضای اتاق هم ارسال شد، البته در یکی دو جلسه اول بیشتر به دنبال این بودیم که توفان فکری ایجاد شود و مشکلات بیان شد اما متوجه شدیم که با این شیوه، به نتیجه مطلوب نمی رسیم، بنابراین مسایل تحت سه بخش اصلی با عنوان «امور بندری و ترمینال ها»، «امور دریایی و آموزش» و «نمایندگی ها و تسهیلات بندری» طبقه بندی شد که نهایتا سه کارگروه به همین نام ها شکل گرفت و موضوعات، بین آنها تقسیم شد.

وی ادامه داد: از میان اعضا، تعدادی برای ریاست کارگروه ها معرفی یا نامزد شدند و با رای اعضا، روسای کارگروه ها تعیین شد و بعد از آن نیز افراد اعلام کردند که می خواهند عضو کدام کارگروه یا کارگروه ها باشند؛ در حال حاضر اتاق فکر سازمان بنادر بیش از 60 عضو دارد که در این سه کارگروه تقسیم شده اند.

اتاق فکر سازمان بنادر به استان ها می رود
صادقی فر گفت: هرچه پیش رفتیم احساس کردیم که وجود این اتاق فکر چه قدر برای سازمان لازم بوده و تنها اهمیت آن، ایجاد توفان فکری یا مطرح شدن مسائل نیست بلکه تلفیقی از این موارد است، در حال حاضر سطح کار بالاتر رفته و کلان تر شده است و این نیاز احساس می شود که لازم است این اتاق فکر در بنادر نیز تشکیل شود زیرا بسیاری از مسایلی که در اتاق مطرح می شود، مربوط به مشکلات بنادر و عمده آنها در بندر شهیدرجایی است.

وی افزود: از آنجا که ما می خواستیم به همه بنادر توجه داشته باشیم، ابتدا پیشنهاد شد که از طریق ویدئو کنفرانس، دوستان بنادر را نیز در اتاق داشته باشیم اما امکان و زمان این کار را نداشتیم، به همین دلایل تصمیم گرفتیم دقیقا همین اتاق فکر را در بنادر نیز داشته باشیم.

صادقی فر در این باره توضیح داد: در اتاق کل های استانی، مدیرکل بندر، ریاست اتاق را خواهد داشت و معاونان او نیز باید در اتاق حضور داشته باشند، دبیر اتاق هم می تواند از بخش خصوصی انتخاب شود، این مساله اختیاری است اما ریاست کارگروه ها حتما باید از بخش خصوصی باشند.

دبیر اتاق فکر سازمان بنادر یادآور شد: دبیر اتاق استانی، توسط مدیرکل بندر، از درون اداره بنادر یا بیرون تعیین می شود و برای تعیین روسای سه کارگروه اصلی هم که قرار است از بخش خصوصی باشند، باید رای گیری صورت بگیرد.

وی افزود: ما می خواهیم وسعت کارمان به گونه ای باشد که مسایل همه بنادر دیده شود، زیرا در حال حاضر به دلیل اهمیت بندر شهیدرجایی، توجه ویژه ای به این بندر می شود اما این طور نیست که بنادر دیگر، مشکل نداشته باشند، سایر بنادر هم درگیر مسایل مهمی هستند که باید به آنها توجه شود و برخی تسهیلات باید در اختیارشان قرار بگیرد تا بهره وری بیشتری داشته باشند، بنابراین نیاز هست که فرصت بیشتری به مدیران بنادر داده شود تا تیم خودشان را تشکیل دهند تا از اتاق های استانی هم نتایجی استخراج شود، البته ممکن است برخی مسایل در بندر حل شود و در مورد برخی، ممکن است نیاز باشد که در اتاق فکر سازمان مطرح شود.

به گفته صادقی فر، موضوع تشکیل اتاق فکر استانی بنادر، در حال حاضر به صورت تلفنی به مدیران کل بنادر اعلام شده و در جلسات نیز از سوی مدیرعامل به آنها اعلام شده و قرار است نامه ای نیز در این رابطه با امضای مدیرعامل سازمان به بنادر ارسال شود، همچنین گزارشات و صورت جلسات قبلی اتاق فکر بنادر نیز به اداره کل بنادر ارسال خواهد شد.

وی در بیان برخی نتایج حاصل شده از اتاق فکر گفت: حدود هفت یا هشت مورد از مسایلی که تاکنون در اتاق مطرح شده، به نتیجه رسیده و برخی، منجر به ارسال نامه به بنادر شده است، البته درباره برخی مسایل تصمیم گیری بسیار دشوار است و نمی توان درباره آنها سریع عمل کرد زیرا ممکن است تبعات مالی و حقوقی برای سازمان داشته باشد.

تشکیل اتاق فکرهای فعال مجازی در وایبر
صادقی فر همچنین درباره گروه های شکل گرفته در فضای وایبر که به نوعی اتاق فکر مجازی تبدیل شده اند، اظهار کرد: با ایده اتاق فکر سازمان بنادر، در وایبر گروهی با عنوان بندری را راه اندازی کردم، متشکل از افرادی از اتاق فکر سازمان و نیز فعالان این حوزه که در اتاق فکر نبودند، عملکرد این گروه تخصصی است و تا پیش از آن، گروه دریایی و بندری تخصصی در وایبر وجود نداشت.

وی با بیان این که «برخی مسایل ناتمام اتاق فکر سازمان، در گروه بندری در وایبر ادامه پیدا کرد» افزود: در ادامه، با پیشنهاد روسای کارگروه های اتاق، گروه های وایبری دیگری با نام های کارگروه های اتاق تشکیل شد که در حال حاضر این گروه ها فعال هستند و مباحث در آنجا مطرح می شود.

دبیر اتاق فکر سازمان بنادر ادامه داد: بحث های داغی در این گروه های وایبری مطرح می شود، نکته مثبت این گروه ها است که برخی مسئولان نیز در آنها حضور دارند و در جریان مشکلات قرار می گیرند و بدین ترتیب، بهتر می توانند تصمیم گیری کنند؛ در مجموع روند این گروه ها مثبت است.

صادقی فر افزود: در وایبر، مسایل بدون رودربایستی گفته می شود و آقایان سعیدنژاد و جهاندیده نیز از طرح موضوعات استقبال می کنند، برخی مباحث بسیار علمی است و در مجموع، عملکرد این گروه ها را مثبت می بینم.

برگزاری جلسه بعدی اتاق فکر سازمان بنادر در مهرماه
وی یادآور شد: به خاطر تعطیلات تابستانی و نیز با توجه به این که می خواستیم اتاق فکر بنادر را در استان ها راه اندازی کنیم، تا مهر ماه اتاق، جلسه نخواهد داشت اما از مهرماه به طور مرتب به صورت ماهانه جلسات را برگزار خواهیم کرد تا بنادر نیز بتوانند همپای ما حرکت کنند، البته انتظار ما این است که بنادر تا مهر ماه، دست کم یکی دو جلسه از اتاق فکر استانی را برگزار کنند.

صادقی فر در پایان گفت: امیدوارم در اتاق های استانی نیز حضور فعالانه ای را از بخش های مختلف شاهد باشیم و بتوانیم افراد صاحب نظر در بنادر را بدین ترتیب شناسایی کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    دبیر اتاق تاکنون بدنبال ایجاد شرایط مناسب برای منافع بیشتر بعضی از شرکتها بوده و از افرادی در اتاق فکر دعوت می نماید که فقط از همدگیر تعریف کرده و انتقادی نداشته باشند و عملا اتاق فکر در یکسال گذشته اتاق فکر چند نفر مشخص بیشتر نبوده و خواستند سازمان را به سمت و سویی رهنمود سازند که منافعشان ایجاب میکرده است و دبیر اتاق نیز عامل چنین افکاری در اتاق بوده است. قابل توجه سازمان بنادر و دریانوردی جهت تغییر دبیر و ترکیب اتاق …