| کد خبر: 14432 |

دریای خزر قطب دوم اقتصادی کشور / لزوم بررسی توانمندی های کشتیرانی خزر

تین نیوز | دریای خزر به عنوان قطب دوم اقتصادی کشور بعد از خلیج همیشه فارس باید مورد توجه جدی مسئولان کشوری و استانی باشد.

صنایع دریانوردی و کشتیرانی به عنوان صنعتی عظیم نقشی مهم در اقتصاد جهانی دارد و فعالیت های دریانوردی منبع مهم درآمد بسیاری از کشورهای در حال توسعه است.
 
جمهوری اسلامی ایران که بین کشورهای حاشیه خزر و آب های آزاد جهان قرار دارد و ارزان ترین راه ترانزیتی بین کشورهای آسیایی میانه و دریاهای آزاد جهان است.
 
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این باره می گوید: صنایع دریانوردی و کشتیرانی نقش مهمی در اقتصاد جهانی و توسعه اقتصادی دارند.
 
اکبر غنجی افزود: بعد از فروپاشی شوروی سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بلافاصله تفکر ورود به حمل و نقل دریایی در دریای خزر را در دستور کار خود قرار داد.
 
وی همچنین اظهارداشت: شاکله کشتیرانی دریای خزر با ورود نخستین کشتی وارداتی از کانال ولگا به خزر شکل گرفت.
 
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: این شرکت بعد از 22 سال فراز و نشیب هم اکنون 30 درصد از بازار حمل و نقل در منطقه خزر را  علی رغم وجود تحریم ها در دست خود دارد و همچنین نقش بسیار زیادی در نزدیک شدن تجار به بازارهای صادراتی و دسترسی صنایع به مواد اولیه را در دست گرفته است.
 
وی افزود: خوشبختانه فعالیت شرکت کشتیرانی دریای خزر امروز از رشد بسیار خوبی برخوردار است و ارتباط بین مصرف کنندگان و صادر کنندگان هر روز در حال تسهیل شدن است.
 
فعالیت شرکت کشتیرانی دریای خزر امروز از رشد بسیار خوبی برخوردار است
غنجی در ادامه اظهارداشت: با بهره گیری از ابزارهای مدرن می توان تغییرات گسترده ای در حوزه دریا و دریانوردی ایجاد کرد.
 
وی اذعان داشت: خوشبختانه امروز شرکت کشتیرانی دریای خزر، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران در لیست سفید  آ . ام . او قرار گرفته است.
 
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت:  شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تمامی کنوانسیون های جهانی به ویژه کنوانسیون (soLas)ا از برنامه های خوبی برخوردار است. وی افزود: كنوانسیون بین‌المللی ایمنی در دریا (soLas) شامل قوانین مربوط به تجهیزات لازم برای حفظ جان افراد در كشتی و دریا است.
 
غنجی همچنین با بیان اینکه ورود به دریانوردی ایمن نیاز به زیر ساخت های صنعتی دارد، اظهارداشت: شناورهای کشتیرانی دریای خزر به سیستم های ناوبری مدرن، ماهواره های هواشناسی، سیستم های ماهواره ای و تلفن مجهز هستند.
 
 وی تصریح کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر در استفاده از تکنولوژی و رعایت کنوانسیون ها و پروتکل های که جمهوری اسلامی به آن ملحق شده ؛ پیشرو است.
 
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت:  این شرکت در دریای خزر نخستین شرکتی که مجری و رعایت کننده اصولی قوانین   است.
 
وی افزود: برای دستیابی به یک استاندارد بین المللی واحد در کشور و همینطور مشارکت در روند جهانی شدن باید تلاش مضاعف کرد.
 
غنجی بیان داشت: مبحث جهانی شدن را باید از قدرت در منطقه ای شدن آغاز کرد.
 
وی تصریح کرد: برای دستیابی به بازارهای جهانی از طریق دریای خزر لازمه اش اینکه در رژیم حقوقی دریای خزر قوی تر از قبل حاضر شد.
 
حضور جهانی بدون حضور قدرتمند منطقه ای امکانپذیر نیست
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت:  این مهم نیازمند اینکه هم مدیران کشوری و هم مدیران استانی در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشند.
 
وی افزود: حضور جهانی بدون حضور قدرتمند منطقه ای امکانپذیر نیست.
 
غنجی بیان داشت: این مهم با یک همدلی جامع بین تمام ارگان ها به ویژه ارگان های که در بحث دریا فعالیت دارند، ایجاد خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: دریای خزر به عنوان قطب دوم اقتصادی کشور بعد از خلیج همیشه فارس باید مورد توجه جدی مسئولان باشد.
 
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت:  به راحتی می توان از دریای خزر به آب های آزاد، دریای سیاه و مدیترانه دسترسی پیدا کرد و همچنین اقتصادهای نوظهوری که در منطقه هستند می توانند از توان کشتیرانی دریای خزر بهره مند شوند بنابراین نباید این فضا را از دست داد.
 
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر کشتیرانی دریای خزر  به آب های آزاد دسترسی دارد، افزود: هم اکنون قوانینی که در کشور روسیه  وجود دارد اجازه خروج کشتی ها را بطور مستقیم با پرچم کشورهای دیگر را نمی دهد و نیاز به یک بروکراسی اداری چند ماهه دارد.
 
عنجی با تاکید بر اینکه حمل و نقل دریایی از ارزان ترین شیوه های حمل و نقل محسوب می شود، بیان داشت: شرکت کشتیرانی دریای خزر  هم اکنون با 22 فروند کشتی با ظرفیت 93 هزار و 500 تن قابلیت حمل بار تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریای خزر در حال تردد است.
 
وی تصریح کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای جوان ترین ناوگان با 18 سال سن در دریای خزر است در حالیکه کشتی های کشورهای همسایه اغلب بالای 30 سال سن دارند.
 
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت:  در حال حاضر شرکت کشترانی دریای خزر متولی کارخانه کشتی سازی نیست.
 
بدنه کارشناسی شرکت کشتیرانی دریای خزر  از یک بدنه مهندسی قوی برخوردار است
وی افزود: این شرکت به دلیل داشتن توانمندی بسیار بالایی در بخش مهندسی علاقمند به بحث ساخت و تعمیر انواع کشتی است.
 
غنجی تاکید کرد: بدنه کارشناسی شرکت کشتیرانی دریای خزر  از یک بدنه مهندسی قوی برخوردار است.
 
وی همچنین به مهمترین خدمات شرکت کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: پارسال دو میلیون تن حمل بار از سوی این شرکت انجام شد که یک میلیون تن به واردات و 900 هزار تن به صادرات اختصاص یافت.
 
مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت:  با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد و فرهنگ، خدمات این شرکت در بخش صادرات بر مبنای کمک به صادرات گذاشته شده است.
 
وی افزود: رویکرد شرکت کشتیرانی دریای خزر به توسعه متعادل و پایدار  در تمامی بنادر کشور به ویژه منطقه شمال است.
 
غنجی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت کشتیرانی دریای خزر برای جابجایی مسافر برنامه ای دارد، اظهارداشت: مبحث مسافر به دلیل داشتن استانداردهای بالا و شرایط خاص آب و هوای دریای خزر  این شرکت به تنهایی نمی تواند در زمینه مسافربری تصمیم گیری کند و نیاز به اظهار نظر سازمان بنادر و دریانوردی و غیره است.
 
 وی در ادامه به مهمترین چالش های شرکت کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد و افزود: انجام بازرسی ها نامتوازن کشتی های ایرانی در بنادر کشورهای همسایه، عدم پهلو دهی کشتی ها ایرانی ( تفاوت فاحش بین پرچم ها قائل می شوند)، بحث انتقال ارز ، عدم تجهیزات برخی بنادر داخل کشور و غیره از عمده ترین این چالش ها است.
 
لزوم توسعه متعادل و پایدار در تمامی بنادر کشور به ویژه منطقه شمال
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر اذعان داشت:  این شرکت در تمامی مشکلات پروژه محور عمل کرده است.
 
 وی تصریح کرد: امسال با تعامل خوب و سازنده سازمان بنادر و دریانوردی گیلان و شرکت کشتیرانی دریای خزر همگان شاهد افزایش 30 درصدی ورود و خروج کالا بوده اند و این مهم برای اقتصاد استان بسیار مفید است.
 
غنجی در پاسخ به این پرسش که برای کاهش آسیب ها در بحث تجارت و حمل و نقل دریایی چه باید کرد، گفت: اجماع مهمترین مسئله در این زمینه است.
 
وی تاکید کرد: با اجماع ارگان های که در مبحث حمل و نقل فعال هستند می توان بسیاری از این مشکلات را رفع کرد.
 
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با اعلام اینکه عملکرد های نامتقارن سبب ساز ایجاد مشکلات است، گفت:  در بحث دریانوردی و اقتصاد باید یک متولی واحد ایجاد شود تا تمامی سازمان ها و شرکت ها در حول یک محور افکار و نظراتشان را انتقال دهند.
 
وی افزود: در حال حاضر ایران 130 هزار نفر دریانورد دارد که 11 هزار نفر دریانورد کلاسیک نامحدود هستند.
 
غنجی تصریح کرد: پتانسیل بسیار بالایی برای جذب جوانان در رشته دریانوردی در رسته های مختلف وجود دارد.
 
وی بیان داشت: در حال حاضر آموزش دریانوردی متولی خاصی در کشور ندارد هر سازمانی به فراخور حالش اقدام به آموزش می کند.
 
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر  با بیان اینکه رشته دریا نوردی در گیلان ایجاد شود، افزود: خوشبختانه بازار جذب این رشته در کشور وجود دارد در طول سه سال گذشته 360 نفر در رسته های مختلف عرشه، موتور، مکانیک، برق،ملوانی و اپراتورهای عمومی کشتی ها در مقطع کاردانی و کارشناسی جذب شدند.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه آموزش پاشنه آشیل در بحث تمامی عرصه ها به ویژه دریانوردی است، اظهارداشت: با هدف داشتن شغل پایدار در عرصه دریانوردی مراکز دانشگاهی باید در این زمینه ورود قوی تر داشته باشند.
 
غنجی تاکید کرد: با توسعه تحصیلات آکادمیک و تحصیلات تکمیلی ایران اسلامی می تواند در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
وی یادآورشد:  دریانوردان یکی از بزرگترین وارد کنندگان ارز در کشورهای پاکستان، هند، فلیپین و غیره هستند بنابراین در ایران نیز می توان با آموزش دریانورد ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشور ایجاد کرد.
 
رشته دریا نوردی در مراکز دانشگاهی گیلان ایجاد شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در این زمینه گفت: تردیدی نیست كه ترابری دریایی از دیدگاه اقتصادی و سهولت جابجایی نسبت به سایر گونه‌ها از قبیل استفاده از خطوط هوایی، راه‌آهن و جاده ها برتری مطلق دارد.
 
فرهاد منتصر کوهساری افزود: صنعت حمل و نقل از شاخصه های مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه به شمار می رود.
 
وی اظهارداشت:دریانوردی به عنوان مهمترین سیستم حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: برای رسیدن به حمل و نقل دریایی مناسب باید طیف گسترده ای از علوم و تكنولوژی ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: نه تنها در ایران بلکه در جهان 90 درصد جابجایی بار از سوی کشتی انجام می گیرد که بیانگر اهمیت حمل و نقل دریایی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.