| کد خبر: 14380 |

◄ حضور پررنگ بخش خصوصی در بنادر واقعیت است یا رویاپردازی؟

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که در "گروه بندری‌ها" در وایبر مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود:

سازمان بنادر در حال تولدی جدید است. این رنسانس؛ معلول دو عامل است: 
- عامل اقتصادی - تجاری 
- عامل فكری 
امید است دوره این تولد و تجدید ساختمان و حركت از حالت رخوت و تخدیر و ركود به حالت سازنده و متحرك هر چه زودتر به سر انگشت تدبیر مدیران آگاه سازمان به زودی محقق گردد. 

برخی دیدگاه‌های اعضای گروه در مورد این موضوع: 

1-  آیا مشاركت 100 در صدی بخش خصوصی در هر دو عامل نهفته است یا باید عامل سوم كه مشاركت 100 در صدی بخش خصوصی در تصدی گری می‌باشد به آن اضافه گردد؟

2- در كشوری كه بالای 90 درصد اقتصادش دولتی است،  توقع به مشاركت گرفتن بخش خصوصی آرزوی دور و دراز است و صادقانه بگویم كه بیش از آنكه فكر كنید باید نا امید بود. حتما یادتان می‌آید بلایی كه بر سر بخش خصوصی در بندر امام آوردند. تا كارشان رونق كرفت سازمان سهمش را بالا برد با قدرت و تحكم.

3- نقش بخش خصوصی در دو عامل ذكر شده غیر قابل انكار است.
اما در بحث تصدی گری تجربه موفق كشورهای توسعه یافته جواب سوال شما است. دو بال پرواز برای پیشرفت یك سیستم؛ ایفای نقش برنامه ریزی و تدوین استراتژی توسط دولت و نقش اجرا توسط بخش خصوصی است. این اعتقاد شخصی بنده است. البته انصافا سازمات در این زمینه كم نگذاشته است.

4- در واگذاری به تاید واتر و بنیاد آیا بخش خصوصی دیده شد؟

5- باید بپذیریم برای رنسانس یك دوره گذار لازم بود.

6- هیچ رنسانسى بدون تعامل وهم افزایی و همكارى صددرصدى بخش خصوصى و بدون ارتقا و تقویت جایگاه نظارتى دولت امكانپذیر نیست و با توجه به جریان نقدینگى دولت براى تحقق امر فوق راهكاری به جز تكیه بر این هم افزایی وجود ندارد.

7- اگر واقع گرا باشیم آن وقت برای پیشرفت، كار حقیقی می‌كنیم، ولی اگر غیر واقع گرا باشیم كارهایمان هم ذهنی و مجرد از واقعیت ها خواهد بود.

8- هر واقعیتی از ذهن شروع شده سپس با برنامه ریزی محقق می‌گردد.

9- پس انتخاب كنیم
راه تازه را،
سوی تازه را،
كار تازه را،
بودن تازه را،
و.... خود تازه را،

10 - هنوز دیوار بلند برلین هست بین ما و دولت. نمی گویم تعمدا، ولی وجود دارد. نمی دانم باید چه شود تا این دیوار فرو ریزد. 

11- فكر نمی‌كنید این همه دوره گذار داشته‌ایم و حالا برای این تولد جدید باید وارد عمل شویم.

12- برای حركت به جلو، نبش قبر، مشكل ما را حل نمی كند، باید از گذشته فقط تجربه كسب كنیم و طرحی نو براندازیم.

13- حتما دو صد گفتار چو نیم كردار نیست.

14- سازمان سالها با تاید واتر مشكل دارد و این مشكل تا جایی می‌رسد كه به خاطر تحریم یك شركت یك كشور دچار مشكل می‌شود آن وقت می‌رود بنیاد را می‌آورد. آیا این رو به جلو رفتن است؟
من به دوستان شاغل در بنیاد احترام كامل دارم و به عملكردشان به خصوص در بوشهر با احترام و افتخار نگاه می‌كنم اما شركت شان بخش خصوصی نیست.

15- برای حركت به جلو، نبش قبر، مشكل ما را حل نمی كند، با این بسیج فكری و نهضت حمایت از دگر اندیشی كه مدیران ارشد سازمان مهیا كرده‌اند حتما اتفاق خوبی كه برایند خواسته های ذینفعان صنعت حمل و نقل دریایی و بندری است خواهد افتاد.

16- سوال این است جه اتفاقی افتاده كه انتظار رنسانس داریم؟ سهم دولت در اقتصاد کم شده ؟ وابستگی به نفت كم شده است ؟
باور بخش خصوصی در ذهن دولت مردان عمیق شده ؟ من هم خیلی رویایی‌تر به این موضوع نگاه می‌كنم و در خیالم ایرانی را می‌بینم كه تنها وتنها از راه ترانزیت تامین می‌شود. ایرانی كه هر روزه هزاران نفر از بوشهر با كشتی به خزر می‌روند.

17- انتخاب ... (خود تازه) گامی مهم برای ورود به؛
راه تازه
سوی تازه
كار تازه
بودن تازه
در صنعت حمل ونقل بین المللی.

18- باور كنیم كه دولت یا دولتیان با بخشی از صاحبان قدرت پنهان نمی‌خواهند بخش خصوصی شفاف وارد عرصه اقتصادی شود.

19- اگر فكر می‌كنید و فكر می‌كنیم این دیدگاه رویایی است، پس بحثی نیست..... بگذار تا بگذرد.

20- تا دلتان بخواهد هم علت هست.
- بخش خصوصی ضعیف است.
- بخش خصوصی فقط منافع خودش را می‌بیند.
- بخش خصوصی ...
یادشان نیست بیش از نصف مدارس این كشور را بخش خصوصی منفعت طلب ساخته است، یادشان رفته بخش خصوصی كوتاه بین هزاران بیمارستان ساخته، یادشان رفته بخش خصوصی (بسیج) جنگ را اداره كرده و پیروز شده است. پس واقعا باور كنیم ..

21- انتخاب ... (خود تازه) گامی مهم برای ورود به؛
راه تازه
سوی تازه
كار تازه
بودن تازه
در صنعت حمل ونقل بین المللی است.
آیا همه این آمادگی را داریم برای پیشرفت ( خود تازه ) بشویم.

22- حتما" داریم كه دو ماه است خودمان را داریم به آب و آتش می‌زنیم.

23- آیا اگر سازمان به مدلی مترقی از حمل و نقل برسد كه برخی از منافع كوتاه مدت ما را برای رسیدن به منافع بلند مدت و ملی نادیده بگیرد، آیا این ( خود تازه ) را می پذیریم ؟؟!!

24- حتما

25- همه نه ولی اكثرا" بله.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.