| کد خبر: 13336 |

تعیین‌ تکلیف قرارداد دولت قبلی با سرمایه‌گذار بندر امام خمینی(ره) تا مردادماه / دو خط آهن در خدمت بندر امام

تین نیوز |  معاون بندری سازمان بنادر با اشاره به توسعه دومین بندر تجاری ایران در قالب ترمینال‌های تخصصی مختلف، از تلاش برای تعیین تکلیف قرارداد با سرمایه‌گذار خصوصی این بندر و بررسی پروژه احداث ترمینال غلات بندر امام خبر داد و گفت: تا اوایل مرداد این قرارداد تعیین تکلیف می‌شود.
 
علی جهاندیده  درباره بندر امام خمینی (ره) به عنوان دومین بندر تجاری ایران اظهار داشت: بندر لجستیکی امام خمینی (ره) ‌به بنادر نسل سوم نزدیک است.
 
وی ادامه داد: پایه عملیات بندر امام خمینی (ره) به عنوان جنرال کارگو (پایانه باربری عمومی) و فله دیده شده است، البته ترمینال کانتینری هم در این بندر وجود دارد، اما عمده کار آن فله است.
 
* فعالیت بندر ‌امام خمینی (ره) با هشت ترمینال تخصصی
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این بندر دارای هشت ترمینال تخصصی است، توضیح داد: این ترمینال‌ها شامل ‌ترمینال کانتینر، ترمینال غلات، ترمینال آهن‌آلات و متفرقه 1‌، ترمینال صادرات و ترمینال واردات 2، ترمینال آهن‌آلات و متفرقه 3، ‌ترمینال سیلو ترانزیتی، ترمینال کالاهای عمومی و ترمینال کالاهای فله و یکسره، است.
 
* دسترسی ترمینال کانتینری بندر امام خمینی (ره) به دو خط‌آهن
 جهاندیده اظهار داشت: ترمینال کانتینری بندر امام خمینی (ره) یکی از مهمترین ترمینال‌های مجتمع بندری امام خمینی است که در سال 1355 فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون ورود و خروج کانتینرها به مجتمع بندری امام خمینی از طریق ترمینال کانتینری انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ترمینال کانتینری دارای پنج پست اسکله به طول 1050 متر و آبخور تقریبی 11 الی 12.5 متر‌ است، گفت: ‌محوطه دپوی کانتینر ‌و انبار CFS دسترسی کامل به دو خط آهن جهت عملیات تخلیه و بارگیری واگن را دارد.
 
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: این ترمینال به آخرین نرم افزارهای مدیریت برنامه‌ریزی عملیاتی متناسب با نیازهای مشتری، اداری و تبادل اطلاعات الکترونیکی EDI مجهز شده است.
 
* نظارت بر تخلیه و بارگیری کالاهای فله و کاپوتاژ در ترمینال صادرات
 جهاندیده اظهار داشت: ترمینال صادرات بندر امام خمینی (ره)‌ قسمتی از فعالیت‌های امور بندری را از طریق بازاریابی و جذب کشتی انجام می‌دهد‌.
 
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ترمینال صادرات وظیفه نظارت بر تخلیه و بارگیری کالاهای فله و همچنین حمل یکسره صادراتی‌، ترانزیتی و کاپوتاژ و انتقال را بر عهده دارد‌.
 
* تخلیه و بارگیری سالانه 6 میلیون تن غلات در ‌ترمینال سیلو ترانزیتی بندر امام
 وی بیان کرد: ترمینال سیلو ترانزیتی به منظور تسریع در تخلیه غلات با ظرفیت 75 هزار تن با امکانات ویژه‌اى در بندر امام خمینی (ره) احداث شده است.
 
جهاندیده ادامه داد: این سیلو با احتساب انبارهاى روباز، مجموعاً امکان ذخیره‌سازى 170 هزار تن غله را دارد، محل تلاقی شبکه‌هاى حمل و نقل دریایی و زمینی است و و همانند سایر باراندازها و انبارهاى بندر به شبکه سراسرى راه‌آهن متصل است.
 
وی اضافه کرد: ترمینال سیلو ترانزیتی‌ متشکل از 30 کندوى مجتمع به ظرفیت 30 هزارتن‌، پنج کندوى منفرد به ظرفیت 37 هزار و 500 تن و انبار فله به ظرفیت 7500 تن است؛ سیلو مجهز به دستگاه «آنلودر» پر قدرت، دستگاه مکنده جهت ته‌روبی و تسمه نقاله‌هاى افقى و عمودى جهت انتقال 3000 تن گندم در ساعت است؛ همچنین سیلو داراى دو دستگاه باسکول 100 تنی واگن‌کش و سه دستگاه باسکول 600 تنی کامیون کش است.
 
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: این مجموعه قادر است، سالانه بین چهار تا 6 میلیون تن غلات را تخلیه و بارگیرى کند.
 
 * تعیین تکلیف پروژه احداث ترمینال غلات در بندر امام خمینی (ره)‌ تا مردادماه
 جهاندیده با بیان اینکه در بندر امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری مناسبی در گذشته انجام شده است،‌ اظهار داشت: ‌در حال حاضر شرکت دریایی-بندری کاوه در بندر امام خمینی فعال است.
 
وی با اشاره به حضور بخش خصوصی در ‌احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در بندر امام خمینی (ره)، هدف اصلی از اجرای پروژه را ترانزیت غلات از کشورهای قزاقستان و روسیه به سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی عنوان کرد.
 
معاون بندری سازمان بنادر با اشاره به قرارداد قبلی سازمان با بخش خصوصی که در دولت دهم در بندر امام خمینی (ره) منعقد شد، گفت: میزان سرمایه‌گذاری که توسط شرکت دریایی کاوه و جوینت (شریک) خارجی آنها تعهد شده بود، محقق نشد، ‌بنابراین باید این قرارداد مدیریت و تعیین تکلیف شود، تا به بهترین وجه این طرح ادامه یابد‌.
 
جهاندیده تأکید کرد: تیم کارشناسی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی متشکل از همه گروه‌ها به این بندر اعزام شده است تا جمع‌بندی نهایی درباره حضور بخش خصوصی انجام شده و قرارداد سازمان با این شرکت تعیین تکلیف شود؛ سعی می‌کنیم، تا اوایل مردادماه این موضوع تعیین تکلیف شود.
 
وی توضیح داد: قرار بود شرکت کاوه پس از سرمایه‌گذاری حدود 34 سال بهره‌برداری در این بندر را داشته باشد، میزان سرمایه‌گذاری تعهد شده در این قرارداد‌ حدود 300 میلیون دلار بود اما‌ به دلیل بروز مشکلات، شرایط مهیا نشد و فعلا این موضوع توسط کارشناسان سازمان بنادر در حال بررسی در حال بررسی است.
 
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سعی می‌کنیم، با حفظ حقوق دولت، حقوق مردم و حقوق بخش خصوصی،‌ موضوع  قرارداد بررسی شود.
 
* با شرکت‌های خصوصی دوست هستیم/ منافع بخش خصوصی را در نظر می‌گیریم
 وی تأکید کرد: در گذشته در بندر شهید رجایی مشکلاتی بین سازمان بنادر و اپراتور‌ها رخ داد که حتی به دادگاه کشیده شد؛ ما در این دولت‌ اجازه نمی‌دهیم، این موضوع به مسائل حقوقی کشیده شود.
 
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با همه شرکت‌ها دوست است و در کنار منافع ملی، منافع بخش خصوصی را  نیز در نظر می‌گیرد.
 
بندر امام خمینی (ره)‌ به عنوان بندر خاص تخلیه و بارگیری غلات ایران، از بنادر فعال استان خوزستان در تخلیه و بارگیری دانه‌های روغنی، گندم، ذرت و از این قبیل است.
 
معافیت ١ درصد سود بازرگانی به تمامی کالاهای وارداتی از طریق این بندر بدون اعمال محدودیت، اتصال به راه‌آهن بین‌المللی و شبکه راه‌های اصلی و سراسری کشور، دسترسی به فرود‌گاه‌های بین‌المللی اهواز، آبادان و ماهشهر در فاصله 100، 115 و 18 کیلو‌متری بندر، توانایی پذیرش کشتی‌های 80 هزار تنی، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و امنیت و کوتاهی مسیر تا مرزهای ترانزیتی و مهم کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز، برخی ویژگی‌های این بندر است.
 
تخفیفات و تسهیلات ویژه در تعرفه و عوارض کشتی‌ها و کالاهای ترانزیتی، انجام حدود 40 درصد مبادلات تجاری کشور در سال و ایفای نقش مؤثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور، بهره گیری از کانال طبیعی خور موسی بدون نیاز به حوضچه آرامش و موج شکن مصنوعی، وجود 37 پست اسکله عمیق به طول 7 کیلومتر با متوسط عمق 13،5 متر و همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و نزدیکی به منطقه آزاد اروند، از دیگر ویژگی‌های بندر امام خمینی (ره) است.
 
عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تخلیه و بارگیری غلات در ایران شامل 3 فعالیت عمده است که تخلیه و بارگیری غلات در بندر، تعمیر و نگهداری تجهیزات تخلیه و بارگیری غلات و ترمیم سیلوی 70 هزار تنی موجود و اجرای پروژه‌های ساخت و بهره‌برداری سیلوهای 100 و 200 هزار تنی، جزء فعالیت‌های تعیین شده در طرح توسعه این بندر است.
 
روز 14 اسفند سال 89 بود که عملیات اجرایی احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در بندر امام خمینی (ره) با حضور معاون اول رئیس‌ دولت دهم و نخست وزیر کنیا آغاز شد.
 
محمد رضا رحیمی به همراه رایلا اودینگا، نخست وزیر کنیا، آن روز با حضور در بندر امام خمینی (ره) کلنگ عملیات اجرایی احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در این بندر را به زمین زدند اما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه (شرکت غلات خلیج فارس + شریک کنیایی) با موانعی مواجه شد.
 
مقرر بود 50 درصد هزینه احداث سیلو‌های غلات 100 و 200 هزار تنی توسط سرمایه‌گذار ایرانی و 50 درصد دیگر توسط یک مسلمان کنیایی (محمد جعفر) در قالب شرکت پایانه غلات خلیج فارس پارسیان، تأمین‌ و کمتر از 40 سال برای بهره‌برداری و مستهلک شدن سرمایه در نظر گرفته شد‌ که این قرارداد بعداً به دلیل برخی موانع (که یکی از آنها تحریم بود) با چالش‌هایی مواجه شد.
 
سال 91 بود که ‌سرمایه‌گذار کنیایی و جوینت شرکت کاوه در این پروژه (احداث ترمینال غلات ‌بندر امام) توانست 1.5 میلیون دلار با نرخ 1226 تومانی به کشور وارد کند، اما به دلیل مسائل تحریم، بقیه منابع وی از بانک‌ها عبور نکرد؛ ‌این سرمایه‌گذار باز برای انتقال پول‌‌های خود، تا دو سال مهلت خواست.
 
به هر حال طبق گفته معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان در حال بررسی قرارداد سال 89 و تعیین تکلیف آن است.
 
هدف از احداث بزرگترین ترمینال غلات خاورمیانه در بندر امام خمینی (ره)، ترانزیت غلات از کشورهای قزاقستان و روسیه به سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی است؛ در این پروژه به صورت مستقیم 385 نفر و به صورت غیر مستقیم 2500 نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.
 
در مجموع با احتساب ترمینال 70 هزار تنی، ظرفیت کل ترمینال غلات بندر امام پس از احداث ترمینال‌های 100 و 200 هزار تنی، به 370 هزار تن افزایش خواهد یافت.
 
از مزایای پروژه احداث ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره) ‌ایجاد اشتغال جدید مستقیم و غیر مستقیم، پهلو‌گیری کشتی‌های بزرگ و ارتقای حجم عملیات کالای فله، جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی با توجه به استفاده از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری غلات و فراهم شدن امکانات صادرات و ترانزیت گندم از طریق بندر امام خمینی (ره)، ‌است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جمشید بندر 0 0

    آنچه که عیان است چه حاجت به… است شرکت رانتخوار یک نفره کدوم پروژه رو کاری انجام داده تا این دومیش باشه در آن زمان با فریبکاری و شانتاژ آوردن سرمایه گذار خارجی و دادن. … به؟؟ …پروژه رو گرفت هیچ سرمایه گذاری که نکرد پیشکش سازمان معظم بنادر بلکه فقط از محل لقمه های آماده و چرب و گرم و نرم میلیارها تومان سود برد حال هم کما فی السابق با شانتاژ و دادو بیداد و با امداد های غیبی سازمان بنادر قرارداد را تعدیل می کنند بدون اینکه آب از آب تکون بخوره،،،،،،،، خدا عاقبت و آخرت سازمان بنادر رو ختم به،،،،،،،،،، کنه

  • کارشناس بندری 0 0

    جهت اطلاع آقای معاون امور بندری سازمان از اول هم تمام کارهای این شرکت عوامفریبی بود و این شیوه ای است که همچنان توسط این شرکت یک نفره با تشکیل شرکت های قارچی به شیوه آریا همچنان ادامه داره امید است سازمان بنادر از خواب غفلت بیدار شود تا سرمایه های ملی اینگونه حرف ومیل نشود،،،،،،،،،،،

  • کارشناس ارشد 0 0

    کلا تعجب آوره که این شرکت شخصی کاوه و زیر مجموعه هایش اینطور در بنادر شمال و جنوب مورد لطف و عنایت سازمان است!!! از همین الان طرفداری می کنید و می گویید نمی گذاریم کار به محاکم قضایی برسد آنوقت توقع دارید شرکتها به تعهداتشان پایبند باشند و بنادر پیشرفت کنند!!!