| کد خبر: 126630 |

احداثبنادر جدید در شمال کشور اشتباه است

تین‌نیوز| مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت:وقتی زیرساخت‌های بندری شمال کشور جوابگوی حجم مبادلات تجاری این منطقه است، احداث و فعالیت بندر جدید کاسپین توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

سیاوش رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز، با اشاره به احداث بندر کاسپین شمال کشور، گفت: بدون شک احداث این بندر در تناژ  بنادر شمالی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه احداث بنادر جدید در استان‎های مازندران و گیلان قطعا اشتباه است،گفت: تنوع و حجم کالا در بنادر دریای خزر محدود است، از سوی دیگر حجم و میزان ظرفیت‌های اسمی ایجاد شده در بنادر ایرانی دریای خزر حدود 18 تا 20 میلیون تن متناسب با نیاز این منطقه است.

رضوانی با تاکید بر اینکه احداث و فعالیت دو بندر در فاصله اندک و نزدیک هم اشتباه است، افزود: اگرچه ایجاد زیرساخت برای توسعه کشور پسندیده است، اما در حالی که زیرساخت شبیه به آن در کشور وجود دارد، ایجاد زیرساخت مشابه توجیه اقتصادی ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بندر کاسپین می‌تواند سهم بنادر اطراف را به خود اختصاص دهد، گفت: بله این احتمال وجود دارد، زیرا بندر کاسپین در منطقه آزاد واقع شده و از تخفیفات تعرفه‌ای برخوردار است که این موارد می‌تواند برای صاحبان کالا جذابیت ایجاد کند.

رضوانی، ادامه داد: به این ترتیب ممکن است بخش قابل توجهی از میزان باری که در بنادر جابه‌جا می‌شود، به سمت بندر کاسپین منتقل شود.

 این مقام مسوول گفت: البته اگرچه تعرفه پایین اثرگذار است، اما به تنهایی نمی‌تواند برای صاحبان کالا جذابیت ایجاد کند؛ بلکه علاوه بر آن شاخص‌های دیگری از جمله مقاومت بندر در بخش حوضچه، امکانات و تجهیزات بندر برای حفظ و نگهداری و تحویل کالا و مواردی از این دست، صاحب کالا را به انتخاب بندر ترغیب می‌کند.

آزادسازی 25 کیلومتر از سواحل مازندران در سال گذشته
رضوانی، درباره آزادسازی سواحل در مازندران، گفت: آزادسازی سواحل کار بزرگ و پرهزینه‌ای است که در دو سال اخیر در سطح استان‌های شمالی صورت گرفته است.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان مازندران، افزود: در سال گذشته ۲۵ کیلومتر از نوار ساحلی استان مازندران از رامسر تا فرح‌آباد  آزاد شد، این در حالی است که در سال‌های گذشته آزادسازی سواحل به این شکل وجود نداشت.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از سواحل ما در استان مازندران، در اختیار دستگاه‌های دولتی، است، افزود: در راستای اجرای مدیریت یکپارچه آزادسازی سواحل، سال گذشته هزار و ۴۰۰متر مربع از حریم ۶۰ متر ساحلی محدوده  سازمان و بنادر و دریانوردی در مجتمع آموزشی کلارآباد آزاد شد.

رضوانی، تصریح کرد:در حال حاضر شرایط آزادسازی سواحل با سال‌های گذشته بسیار متفاوت شده است و امیدواریم بخشهای دولتی و خصوصی داوطلبانه نسبت به آزادسازی حریم نوار ساحلی تحت تصرف اقدام کنند.

وی درباره آمار ورود گردشگران نوروزی به بندر نوشهر،گفت:در نوروز امسال 9 هزار
و 100 نفر از سایت بندر نوشهر بازدید کردند، این رقم در نوروز سال 95 هفت هزار و 900 نفر بود، به این ترتیب در نوروز امسال بازدید گردشگران از بندر نوشهر 11 درصد افزایش یافت.

رضوانی، با بیان اینکه در نوروز امسال گردشگری دریایی در بندر نوشهر، سه درصد افزایش داشت، گفت: در سال گذشته،175 هزار و 443 نفر و در نوروز امسال حدود 180هزار نفر با استفاده از شناورهای کوچک، در دریا تردد داشتند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.