| کد خبر: 115605 |

دستاوردهای حوزهٔ نت شناورها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

تین‌نیوز| منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در راستای حفظ و صیانت از تجهیزات استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی با بهره‌گیری از توان و تخصص داخلی و مشارکت شرکت‌های خصوصی فعال در بخش دریایی توانسته است طی نه‌ماههٔ امسال نزدیک به ۴۰ فقره تعمیرات اساسی، زیرآبی و موتوری از شناورهای ملکی خود را با موفقیت به انجام برساند.
 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، سرپرست واحد فنی و نگهداری این اداره کل ضمن اعلام این خبر گفت: در این راستا، تعمیرات لایروب هویزه و یدک‌کش دادمان ۲ در داک یارد تعمیراتی داخل کشور  و شناور راهنمابر قیام ۶ در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)  از جمله اهم اقدامات مذکور به شمار می‌رود.

رکوردهای جدید در مدت زمان تعمیرات شناورها
رضازاده افزود: هم‌زمان با واگذاری شناورهای لایروب به بخش خصوصی و فرارسیدن زمان تعمیرات دوره‌ای لایروب هویزه، نسبت به اعزام این لایروب به بندرعباس اقدام گردید که تعمیرات آن تحت نظارت موسسه رده‌بندی، کارشناسان این بندر و نمایندگان بخش خصوصی انجام شد.

ایشان در ادامه اضافه کرد: از نکات قابل‌توجه در تعمیرات این لایروب در مقایسه با تعمیرات شناورهای مشابه، می‌توان به مدت زمان تعمیرات زیرآبی آن از زمان داکینگ تا آنداکینگ به مدت ۶۹ روز اشاره کردکه در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می‌گردد.

رضازاده تصریح کرد: هم‌اکنون این شناور پس از بازگشت از داک و دریافت کلاس از موسسه رده‌بندی به خدمت گرفته شده و با تمام توان عملیاتی، مشغول انجام فرآیند لایروبی است.

سرپرست واحد فنی و نگهداری در خصوص اعزام لایروب هویزه به مجتمع کشتی‌سازی بندرعباس اظهار کرد: خوشبختانه امکانات مناسب برای داکینگ شناورهایی از این نوع (با توجه به وزن بالای شناور) در داخل کشور وجود داشته، لذا در راستای عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی، انجام عملیات تعمیرات این شناور به یکی از پیمانکاران داخلی کشور (مجتمع کشتی‌سازی بندرعباس) محول شده و خوشبختانه این امر با موفقیت انجام گرفت. 

اتکا بر توان و منابع داخلی برای تعمیرات اساسی شناورها 
وی در تشریح دیگر اقدامات گفت: دیگر شناور تعمیر شده یدک‌کش دادمان ۲ است که به دلیل خاص بودن سیستم رانش و ضرورت انجام تعمیرات آن طی دورهٔ تعمیرات زیرآبی، در شرکت کشتی‌سازی پرشیا هرمز بندرعباس داک شده و تحت نظر کارشناس شرکت سازنده، سیستم رانش Z-DRIVE آن با مشارکت بخش خصوصی (شرکت بهره‌بردار) تحت تعمیر اساسی قرار گرفت. 

افزایش  ضریب آماده بکاری شناورهای خدماتی
سرپرست واحد فنی و نگهداری همچنین با اشاره به لزوم آماده به کاری شناورهای خدماتی به منظور تداوم چرخه عملیات دریایی در این مجتمع بزرگ بندری و کسب رضایت مشتریان و صاحبان کالا اظهار کرد: از مجموع ده فروند یدک‌کش این اداره کل، پنج فروند از نوع سیستم رانشی Z-DRIVE بوده و علیرغم این‌که بروز خرابی‌ها در تجهیزات و ماشین‌آلات با توجه به استعداد بالای آن‌ها، بدی وضعیت آب و هوایی منطقه، کمبود قطعات اصلی و باکیفیت و عدم دسترسی آسان به قطعات جایگزین (spare parts) و خدمات پس از فروش توسط سازندگان، امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است، لذا خارج از سرویس بودن شناورها یا بنا به الزامات موسسهٔ رده‌بندی برای  انجام تعمیرات اساسی زیرآبی دوره‌ای خود بوده و یا به علت بروز اشکال  سیستم‌های رانش حادث می‌شود که بلافاصله عملیات تعمیر و فرآیند تأمین قطعه آغاز شده و جهت برگشت به چرخهٔ عملیات، اقدام لازم  انجام می‌گیرد.

رضازاده با اشاره به رضایت‌بخش بودن کیفیت تعمیرات اساسی کلیهٔ شناورها، در خصوص یدک‌کش رشید ۳ گفت: این یدک‌کش بلافاصله در پایان تعمیرات اساسی در تابستان سال گذشته در سرویس قرار گرفته و پس از انجام  یک سال عملیات دریایی در اواسط تابستان امسال به واسطه اشکال در گیربکس، برای مدت کوتاهی تحت تعمیرات بوده که پس از اتمام فرآیند و رفع اشکال، مجدداً در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از شناورها
رضازاده تصریح کرد: علیرغم اینکه فرآیند نگهداری و تعمیرات با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه است؛ حوزه فنی دریایی تمامی سعی و تلاش خود را در جهت بهبود روش‌ها و رعایت استانداردهای نگهداری به عمل آورده تا بتواند همواره قابلیت اطمینان از بهره‌برداری تجهیزات (RCM) را افزایش دهد و گام قابل‌ملاحظه‌ای در روند توسعه پایدار و اهداف متعالی سازمان بنادر و دریانوردی بردارد. 

وی در ادامه افزود: در همین راستا توانسته‌ایم با تغییر در سامانه‌های نگهداری و ارتقاء آن به آخرین و جدیدترین ویرایش‌ها، ضریب آماده بکاری خود را نسبت به مدت مشابه به میزان ۳/۷ درصد بهبود بخشیده و برای مکانیزه نمودن این امور و افزایش ظرفیت و توان تجهیزاتی خود، موتورخانه و عرشه شناورها را به دوربین‌های مداربسته مجهز نماییم و در نظر است تا همه شناورهای تندروی خود را که در انجام مأموریت‌های دریایی با سرعت بالا که اپراتورها قادر به تردد بر روی عرشه و ورود به موتورخانه نمی‌باشند، مجهز به دوربین مداربسته جهت ارسال الکترونیکی اطلاعات به پل فرماندهی و حتی ساحل نماییم.

رضازاده در تشریح اهم اقدامات این اداره کل در حوزه تعمیر و نگهداری شناورها طی نه‌ماههٔ امسال اظهار کرد: با بهره‌گیری از توان و تخصص داخلی در این حوزه، موفق شده‌ایم تعمیرات اساسی زیرآبی شناورهای مختلف از جمله شناورهای یدک‌کش خلیج‌فارس ۲، یدک‌کش دادمان ۳، یدک‌کش دادمان ۲، راهنمابر قیام ۶، راهنمابر هادی ۷، لایروب هاپرساکشن هویزه و ناجی ۷ را به انجام برسانیم.

وی همچنین انجام تعمیرات اساسی موتوری و ماشین‌آلات شناورهای لایروب دزفول، یدک‌کش خلیج‌فارس ۲، یدک‌کش دادمان ۲، یدک‌کش دادمان ۳، اسپلیت بارج نصیر ۲، یدک‌کش خلیج‌فارس ۲، لایروب هاپر ساکشن بستان، لایروب هاپر ساکشن هویزه، ناجی ۷، صبور ۱، رشید ۱ و همچنین بازسازی و نوسازی سه دستگاه جرثقیل شناور دزفول را از جملهٔ اقداماتی برشمرد که در بخش‌های مختلف فنی صورت پذیرفته است.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه ارتقاء دانش تعمیر و نگهداری
وی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها تصریح کرد: از طریق تعامل صورت گرفته با دانشگاه امام حسین (ع) ، در خصوص ارتقاء نرم‌افزار سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیر (CMMS)، نشستی با دعوت از دکتر محمود سالاری دانشیار دانشگاه مذکور برگزار شده و دربارهٔ چگونگی تعمیر سیستم رانشی شناورها از نوع Z- Drive بحث و بررسی‌های کارشناسی صورت پذیرفت.
رضازاده با اشاره به تلاش‌های کارشناسان فنی این اداره کل برای انطباق کامل شناورها با الزامات فنی و کیفی تعمیرات؛ ارتقاء در کسب گواهینامه‌ها و کلاس شناورها از جانب مؤسسات رده‌بندی را یکی دیگر از دستاوردهایی برشمرد که در این حوزه به دست آمده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.