| کد خبر: 108259 |

سواحل مکران می‌تواند لوکوموتیو توسعه ملی باشد

تین‌نیوز| ژئوپولیتیک سواحل جنوب شرق ایران در سیستان و بلوچستان مستعد تبدیل به لوکوموتیو توسعه کشور است.

پروفسور محمدرضا حافظ‌نیا مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در همایش ملی توسعه ناحیه ژئوپولیتیک جنوب شرق ایران در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان بلوچستان، افزود: آینده ایران با سواحل جنوب شرق کشور پیوند خورده است.

وی تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران برای داشتن اقتصاد پایدار گریزی ندارد جز اینکه ساختار فضایی و ملی خود را با سواحل عمان و اقیانوس هند پیوند زند زیرا این منطقه سطح تماس و شکل دهی سیستم بین قاره‌ای و یک کریدور بزرگ توسعه درون ملی است.

او یادآور: قابلیت‌های فراوان جنوب شرق ایران در سیستان وبلوچستان متاسفانه تاکنون مغفول مانده و به صورت کلان و ژئوپولیتیکی مورد توجه قرار نگرفته است درصورتی که این منطقه می‌تواند لوکوموتیو توسعه ملی باشد.

به گفته پروفسور حافظ‌نیا با وجود بحران آب در کشور تنهاترین و پایدارترین منابع آبی کشور آبهای دریای عمان است که با نصب ژنراتورهای اتمی و شیرین‌سازی می‌توان آب مورد نیاز را تامین کرد.

وی افزود: همچنین بزرگترین‌هاب هوایی ایران و برخی از کشورهای منطقه سواحل سیستان و بلوچستان است که مورد غفلت قرار گرفته است.

او تاکید کرد: سواحل مکران سیستان و بلوچستان با داشتن قابلیت‌های فراوان و قرار گرفتن درموقعیت جغرافیایی ویژه از اهمیت بالای استراتژیکی برای ایران برخوردار است به طوری که ظرفیت راه اندازی بزرگترین سایت صنعتی کشور و استقرار صنایع جایگزین صادرات مانند فولادسازی، کشتی‌سازی، ماشین‌سازی و غیره را دارد.

مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: به فعلیت در آوردن ظرفیت‌های بالقوه سواحل مکران در سیستان و بلوچستان مستلزم داشتن اقتصاد انسان پایه و مبتنی بر فناوری است.

وی گفت: این سواحل تنها فضایی است که می‌تواند نقش پیشران توسعه را برای ایران ایفا کند اما اهمیت این موضوع هنوز به درستی درک نشده است.

پروفسور حافظ‌نیا یادآور شد: سامانه‌های دریایی کنونی کشور در دریای خزر و خلیج فارس محدود هستند و از این رو فقط سواحل مکران به دلیل دسترسی به دریای آزاد می‌تواند برای کشور آورده‌ای تضمینی و قابل توجه به همراه داشته باشد.

او افزود: این سواحل با وجود قابلیت‌های فراوان متاسفانه جزو عقب مانده‌ترین مناطق جغرافیای کشور به شمار می‌آید و در اذهان مقامات و عموم مردم نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیر قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: اگر نقش سیستان و بلوچستان در توسعه به درستی تعریف شود تضمین کننده توسعه استان و کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر این كه تزریق صرف منابع مالی به سیستان و بلوچستان استان تضمین کننده توسعه نیست، افزود: باید با برنامه‌ریزی و هدف ‌گزاری زمینه تبدیل منابع به پیشرفت را فراهم کرد.او در پایان گفت: سرنوشت دیروز ایران در گرو خوزستان بود، امروز در هرمزگان است و فردا در سواحل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان خواهد بود.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: سیستان و بلوچستان با وجود موقعیت استراتژیک و برخورداری از قابلیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف اقتصادی و غیره، در شاخص‌های ملی توسعه منطقه در پایین رده قرار دارد.

دکتر بنداتی افزود: بهره‌گیری از توانمندی‌ها و طرفیت‌های استان رشد و توسعه منطقه را به همراه دارد.

وی با اشاره به قابلیت‌های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر، گفت. این استان با توجه به موقیعت ژئوپولیتک ویژه خود در تمامی زمینه‌های انرزی‌های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت‌های بسیار ایده الی دارد که انرژی بادی در کریدور‌های باد، انرژی خورشیدی و تشعشع تابش سولاری.

انرژی زمین گرمایی در دامنه آتشفشان نیمه خاموش تفتان و انرژی امواج و اقیانوس با موج‌های مناسب ار آن جمله هستند.

در این همایش پدر كویرشناسی ایران و استاد دانشگاه تهران نیز گفت: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، با توجه به داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی و برخورداری از آب و هوایی متفاوت، در جهان بی‌مانند است.

پروفسور پرویز كردوانی افزود: این نقطه از كشور با قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلیتیك ویژه ضمن فراهم آوردن فرصت‌های ترانزیتی و تجاری بین‌المللی، از نظر آب و هوایی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی یادآور شد: اقلیم منطقه فرصت مناسبی را برای كشت محصولات سودآور صادراتی مانند موز فراهم آورده است. او گفت: بسیاری از محصولات خارج از فصل در این منطقه كشت و تولید می‌شود و تنها یكی از ایالت‌های آمریكا آب و هوایی مانند چابهار دارد اما از نظر رطوبت و دیگر ویژگیها این منطقه در دنیا بی‌مانند است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.