| کد خبر: 107211 |

معیشت دیلمی‌ها با دریا پیوند دارد / زیرساخت‌های بندری ضعیف است

تین‌نیوز| امرار و معاش بسیاری از اهالی شهرستان دیلم با دریا پیوند خورده است و در عرصه‌های صید و صیادی، تجارت و بازرگانی، گردشگری دریایی و ... فعالیت دارند ولی زیرساخت‌های بندری مناسبی ندارند.

شهرستان دیلم در شمالی‌ترین نقطه استان بوشهر و بالاتر از شهرستان گناوه و در همسایگی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است و از دیگر جهت‌ها نیز با خلیج فارس همسایه است.
همسایگی با خلیج فارس باعث شده تا دریا نقش بسیار مهمی در زندگی مردم این منطقه داشته باشد و به نوعی زندگی مردم این شهرستان با دریا پیوند خورده است و این پیوند دارای قدمتی به اندازه این سرزمین است.

صید و صیادی یکی از مشاغل مهم دریایی است که در شهرستان دیلم نیز افراد زیادی در این بخش فعالیت دارند و علی‌رغم مشکلات و کمبودهایی که دارند، روزی خود را از دریا می‌گیرند.
هم‌مرز بودن با خلیج فارس باعث شده تا شهرستان دیلم همسایه کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و این موضوع زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و تجاری این شهرستان با کشورهای حوزه خلیج فارس است.

تعداد زیادی از مردم شهرستان دیلم به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق دریا ارتزاق می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به صید و صیادی، تجارت و بازرگانی، گردشگری دریایی و . . . اشاره کرد.
وجود این میزان ظرفیت اقتصادی می‌طلبد که زیرساخت‌های مناسب در هر یک از این بخش‌ها برای فعالان آن حوزه فراهم شود ولی شهرستان دیلم در حوزه بندری دارای ضعف‌ها و مشکلات متعددی است.



کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌های بندری 
رئیس شورای اسلامی دیلم در ارتباط با مشکلات شهرستان دیلم در حوزه دریا اظهار داشت: بسیاری از مردم شهرستان دیلم از طریق دریا و دریانوردی و تجارت و بازرگانی ارتزاق می‌کنند.
فاضل دریانورد با تاکید بر اینکه معیشت و زندگی مردم این منطقه با دریا پیوند خورده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشکلات متعددی در حوزه دریا و بنادر دیلم وجود دارد که امیدواریم با تلاش مسئولان حل شد.

وی با اشاره به اینکه کمبود امکانات و نبود زیرساخت‌های بندری در این شهرستان یکی از مهمترین دغدغه‌های تجار و بازرگانان شهرستان دیلم محسوب می‌شود، تصریح کرد: توسعه طرح‌های زیرساختی بندری، لایروبی خور و توسعه اسکله ضروری است.
رئیس شورای اسلامی دیلم خواستار تلاش ویژه مسئولان استانی و شهرستانی برای رفع مشکل و ارتقای سطح فعالیت‌های تجاری شد و افزود: توجه به گمرک و ایجاد زیرساخت‌های بندری به معنای توجه به زندگی به معیشت مردم است.



زیرساخت‌های بندری دیلم توسعه یابد
امام جمعه دیلم نیز به برخی از مشکلات این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: دریا به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی برای مردم شهرستان دیلم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند.
حجت‌الاسلام سید ابوالحسن حسینی بوشهری با اشاره به اینکه زندگی و معیشت مردم شهرستان دیلم به دریا گره خورده است، تصریح کرد: صید و صیادی و تجارت و بازرگانی از جمله فعالیت‌های مردم شهرستان در دریا است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های بندری و گمرکی در این شهرستان ساحلی در اولویت قرار بگیرد، افزود: همه مسئولان باید از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه بنادر و گمرکات دیلم تلاش کنند.
امام جمعه دیلم خاطرنشان کرد: رفع مشکلات مردم یکی از مهمترین وظایف مسئولان است و وقتی که موضوعی با زندگی و امرار و معاش مردم مرتباط باشد، باید به صورت ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.



 لایروبی و توسعه پسکرانه بندری دیلم
استاندار بوشهر نیز در ارتباط با تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات بخش دریا در شهرستان دیلم اظهار داشت: تجارت دریایی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان بوشهر است که نیاز است حمایت لازم از فعالیان این بخش صورت گیرد.
مصطفی سالاری از توجه جدی به تجار و بازرگانان استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در همه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود نگاه ویژه‌ای را به فعالان این عرصه داریم.

وی با اشاره به اینکه امرار معاش بیشتر مردم شهرستان دیلم از طریق تجارت و حمل و نقل دریایی انجام می‌شود، تصریح کرد: توجه به زیرساخت‌های بندری و گمرکی دیلم را به صورت ویژه در دستور کار داریم.
استاندار بوشهر از تامین تسهیلات لازم برای امور تجارت دریایی و اسکله سازی در دیلم خبر داد و افزود: لایروبی و توسعه پسکرانه بندری دیلم از برنامه‌های اولویت‌دار در این شهرستان است.
فعالان عرصه بنادر و تجارت دریایی شهرستان دیلم چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولان برای رفع مشکلات خود هستند و امیدواریم که با عملی‌شدن این قول‌ها یعنی بهبود اسکله و بنادر دیلم و لایروبی خور، سختی‌های کار در دریا برای آنها آسان‌تر شود.
 
 
 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.