| کد خبر: 105568 |

ایجاد کریدور ریلی جدید در چابهار

وبلاگ تین‌نیوز، عباس آخوندی| ایران با داشتن حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی، جزو کشورهایی است که طولانی‌ترین سواحل در منطقه پراهمیت خلیج‌فارس را دارد. سواحل عمان از سواحل مهمی به شمار می‌روند و براین اساس یکی از اهداف مهم این است که در دریای عمان خارج از تنگه هرمز، صاحب امکانات بندری بزرگ باشیم.

در ۳ سال گذشته اقدامات مناسبی در این سواحل انجام شده و موفق شدیم ظرفیت بندر چابهار را از ۲/۵میلیون تن به ۸/۵میلیون تن در سال افزایش دهیم که بر همین اساس در بهار سال آینده یک بندر جدید در چابهار موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین اتصال ریلی بندر چابهار به بندر زاهدان نیز در دستور کار است. اجرای ریل بین چابهار و ایرانشهر پیشرفت خوبی دارد و پیشرفت زیرسازی این خط ریلی در چابهار و ایرانشهر که حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، در بخش انجام زیرسازی ریل به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

گام نخست تلاش برای اتصال ریلی چابهار به زاهدان و ایجاد یک کریدور جدید ریلی از جنوب به شمال از منطقه چابهار است. نکته بعدی توسعه شهر چابهار است که برای این هدف، احداث شهر جدید تیس در برنامه قرار دارد که این موضوع در جلسه شورای شهرسازی و معماری به تصویب رسیده است.
همچنین کریدور جدیدی به نام کریدور شماره یک حمل‌ونقل ایران نیز تعریف کرده‌ایم که از چابهار آغاز می‌شود و تا بندر امام ادامه دارد و این مسئله در بودجه سال ۹۶ نیز تعریف شده است. این کریدور در حال حاضر با سطح سرویس‌های مختلف وجود دارد اما به دنبال ارتقای سطح سرویس‌های آن به ۷ تُن هستیم. در مجموع با اقدامات انجام شده در بندر چابهار به ۸۴میلیون تن ظرفیت کالا در سال‌های آینده در این بندر می‌رسیم. همچنین به دنبال این هستیم که کریدور چهارجانبه بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان را فعال کنیم.

در بندر چابهار سرمایه‌گذاران هندی نیز وارد شده‌اند و برای توسعه این بندر حدود ۴۳۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت شده و برای تجهیز بندر چابهار با هندی‌ها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری به امضا رسانده‌ایم و همچنین برای توسعه این بندر ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار از هندی‌ها گرفته‌ایم.
مطالعات گسترده‌ای نیز برای پیشرفت بندر جاسک داشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر برنامه‌های‌مان در بندر جاسک عملیاتی شود.

اتفاق‌های بسیار خوبی نیز در بندرعباس در حال رخ دادن است و سکوی دوم توسعه یعنی فاز دوم بندر شهیدرجایی اجرایی شده اما مسئله اصلی تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی نیاز به بیش از ۱۱۷ میلیون دلار تجهیزات دارد. خوشبختانه در شرایط پسابرجام مناقصه‌ای بین‌المللی برگزار و برنده مناقصه اعلام، قرارداد امضا و ال‌سی‌ها شد. به این ترتیب در ۱۸ ماه آینده، فاز دوم بندر شهید رجایی به طور کامل تجهیز می‌شود. در فاز سوم نیز به دنبال افزایش عمق آبخور بندر تا ۲ متر هستیم که منجر به پهلوگیری کشتی‌هایی بسیار بزرگتر می‌شود ضمن اینکه مناقصه بین‌المللی فاز سوم به زودی اعلام عمومی خواهد شد.

همچنین برنامه نوسازی فاز یک بندر شهید رجایی که یک بندر قدیمی است نیز در دستور کار قرار دارد که زمان مناقصه آن اعلام می‌شود و به‌تدریج برنده‌ها مشخص خواهند شد. تلاش این است که بندرعباس بتواند به عنوان یک بندر بسیار بزرگ رقیب بنادر کشورهای جنوب خلیج‌فارس شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.