| کد خبر: 92478 |

دانستنی ها

◄نظرها و خبرها / درباره فاصله ریل‌های قطار


تین‌نیوز| چرا فاصله ریل‌های قطار بیشتر از 4 فوت و کمتر از 5 فوت است؟

به گزارش تین‌نیوز، یکی از کاربران در یکی از پیام‌های عنوان شده در شبکه‌های اجتماعی پرسشی تخصصی را مطرح کرده که بر مبنای آن عنوان شده چرا فاصله ریل‌های قطار 143.5 سانتی‌متر یا 4فوت و 8 و نیم اینچ است؟ و اساسا چرا یک عدد صحیح مثلا 150 یا 144 سانتی‌متر یا 5 فوت نیست؟

به نظر می‌رسد پاسخ به این سوال نیازمند شناخت تخصصی در حوزه ریلی است که پاسخ به آن نیازمند توضیح متخصصان این حوزه است.

«تین‌نیوز» در راستای رسالت حرفه‌ای خود، خرسند و مشتاق خواهد بود اگر متخصصان در این حوزه آرا و نظرهای خود را اعلام کنند. با این وجود برخی از کاربران نسبت به این پرسش پاسخ‌داده‌اند که مهم‌ترین بخش‌های آن در این‌باره منتشر شده است؛

در توضیح سوال مزبور، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاسخی عنوان کرده: در ساخت اولین قطارها از معیاری استفاده شده که در کالسکه‌ها به کار می‌رفته است؛ فاصله‌ی چرخ‌های کالسکه‌ها 143.5 سانتی‌متر بود زیرا فقط با رعایت این فاصله می‌توانستند در عرض خیابان‌ها رفت و آمد کنند.

به گفته این کاربر که نظرهای جالبی ابرازکرده: در سالیانی دور مهندسان راهسازی روم باستان به دلیل ارابه‌های جنگی (با دو اسب) در اختیار داشتند، شروع به ساخت و ساز ارابه‌ها کردند و این در حالی بود که با ابعاد اسب‌های آن دوره تاریخی، فضایی معادل 143.5 سانتیمتر اشغال می‌شد.

این در حالی است که پیشینه این سخن مربوط به داستانی است که پائلوکوئیلو آن را در سفرنامه‌های تاریخی بیان کرده، به همین دلیل ممکن است از صبغه‌ی علمی نیز برخوردار باشد.

یکی از بینندگان سایت خبری صنعت حمل و نقل ایران نیز در پیام دیگری عنوان کرده: در بدو شكل گیری راه‌آهن و طراحی مسیر ریلی، عرض خط از آكس تا آكس ریل یک هزار و 500 میلی‌متر انتخاب و اجرا شده بود و بعدها چون تنوع در ریل شكل گرفت، معیار عرض خط تغییر كرد واندازه‌گیری به‌جای آكس ریل به لبه داخلی ریل‌ها رسید.

بنابراین با كم كردن عرض تاج ریل (٦٥ میلی‌متر) از یک هزار و 500 میلی‌متر، عدد یک هزار و 435 میلی‌متر بدست آمده است.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.