| کد خبر: 91902 |

تاکید ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه برای تکمیل دالان شمال - جنوب

تین نیوز | مسئولان نهادهای حمل و نقل ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در چهل و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها در باکو، عزم سه کشور برای تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب را به نمایش گذاشتند .

چهل و چهارمین اجلاس دو روزه سازمان بین‌المللی همکاری راه آهن ها روز پنجشنبه با حضور مسئولان راه آهن 27 کشور عضو این سازمان از جمله محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز به کار کرد .

عابد شریف اف معاون اول نخست وزیر جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این جلسه با اشاره به پیوستن این کشور در سال 2005 میلادی به توافقنامه تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب گفت: دولت جمهوری آذربایجان برای توسعه این دالان حمل و نقل اهمیت خاصی قائل است .

وی در این رابطه به توافق جمهوری آذربایجان و ایران در اوایل سال جاری در باره ساخت خط ریلی برای اتصال راه آهن دو کشور در قالب دالان حمل و نقل شمال – جنوب اشاره کرد .

جاوید قربان اف رئیس اداره راه آهن جمهوری آذربایجان هم با اشاره به دیدار های مرتب مسئولان راه آهن این کشور، ایران و روسیه و مذاکرات برای تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب گفت: در دیدارهای صورت گرفته در باکو ، تهران و مسکو قابلیت رقابت حمل و نقل کانتینرها از بندر ناوا شوا هند از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به فنلاند بررسی و طراحی شده است .

وی همچنین با اشاره به دیدار اخیر مسئولان راه آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در قالب یک همایش بین المللی راه آهن‌ها، افزود: در این دیدار همچنین مسئول راه آهن فنلاند حضور داشت و توافق شد یک قطار کانتینری نمایشی از هند و از طریق دالان حمل و نقل شمال – جنوب به مقصد روسیه حرکت کند .

ماکسیم سوکولوف وزیر راه روسیه هم دالان حمل و نقل شمال‌–جنوب را یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی در منطقه عنوان کرد و گفت: روسیه ، جمهوری آذربایجان و ایران در قالب این دالان بین المللی سازه های حمل و نقل از جمله خطوط ریلی خود را بطور فعال توسعه می دهند .

وی بخش خط ریلی رشت – آستارا را یکی از پروژه های مهم در زمینه تکمیل دالان شمال – جنوب و اتصال خطوط ریلی سه کشور خواند و افزود: تکمیل این دالان بین المللی موجب افزایش حمل و نقل محموله ها از طریق منطقه به بنادر دریای بالتیک و نقاط دیگر قاره اروپا خواهد شد .

وزیر راه روسیه اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن ها در باکو را فرصت مناسبی برای بررسی چشم انداز همکاری در قالب این چنین طرح ها عنوان کرد .

محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب کشورمان برای توسعه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه، گفت: امیدوار هستیم در آینده ای نزدیک شبکه حمل و نقل ریلی ایران بتواند از بندرعباس به شهر آستارای جمهوری آذربایجان وصل شود .

وی افزود: بر اثر تکمیل دالان حمل و نقل شمال - جنوب انتقال محموله ها از هند و از طریق دریای عمان، خلیج فارس، جمهوری آذربایجان و روسیه به هلسینکی امکان پذیر خواهد بود و این در واقع می تواند مزایایی بسیار زیادی برای تمام کشورها در طول این مسیر به وجود بیاورد و همه کشورهای عضو تلاش بسیار زیادی دارند تا این خط بزودی به بهره برداری برسد .

چهل و چهارمین اجلاس سازمان بین المللی همکاری راه آهن‌ها بمناسبت شصتمین سالگرد تاسیس این نهاد بین المللی در باکو برگزار می‌شود .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.