| کد خبر: 88488 |

۸۵ درصد ترانزیت ریلی کشور از ایستگاه راه آهن سرخس انجام می‌شود

تین نیوز | با تحقق 85 درصد ترانزیت ریلی کل کشور از طریق ایستگاه راه آهن ‌سرخس و نیز فعالیت کریدور سرخس - بندرعباس به عنوان فعال‌ترین کریدور ایران، این مسیر ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.
 
ایستگاه راه آهن سرخس که بیستمین سال تاسیس خود را می‌گذراند، تاثیر بسزایی در ایجاد روابط تجاری مطلوب با کشورهای آسیای میانه داشته است و در همین راستا رکورد مبادله کالا به تعداد570 واگن در شبانه روز از طریق راه آهن ترکمنستان به ثبت رسیده که شامل پذیرش سالانه 7میلیون تن بارمی شود.
 
در این سالها طول خطوط ریلی از 25 کیلومتر به 75 کیلومتر رسیده است.
 
جمعی از اصحاب رسانه استان خراسان رضوی در بازدید ازاین فعالترین مسیر ترانزیت کشور؛ زیر ساخت‌های شبکه ریلی سرخس، تعویض بوژی در ایستگاه بین المللی سرخس و اهمیت و نقش راه آهن در تحقق اقتصاد مقاومتی را ارزیابی کردند.
 
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی در بازدید از مسیر ریلی راه آهن در نقطه صفر مرزی سرخس و ترکمنستان بر نقش تاثیر گذار مسیر ترانزیتی سرخس در
 
درآمد زایی و توسعه صادرات ریلی و تثبیت جایگاه ایران به عنوان یک گذرگاه شاخص منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: 15 میلیون دلار به نفع صادرات کشور در سال‌های 93 و 94 فعالیت اقتصادی انجام شده است.
 
به گفته محمدهادی ضیایی مهر 7بند از 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص راه آهن ابلاغ شده و در یکی از بندها بر توسعه ترانزیت تاکید شده است که در همین راستا ظرفیت راه آهن سرخس دو برابر شد.
 
وی افزود:این ظرفیت در سال‌های گذشته 3میلیون و 500 تن بود که در حال حاضر با افزایش دو برابری به 7میلیون تن رسیده است.
 
ضیایی با تاکید بر ایجاد روابط تجاری مطلوب با دیگر کشورها از طریق این محور؛ گفت: این روابط علاوه بر حمل و نقل بین المللی شامل محورهای اقتصادی، مناسبات و مسائل سیاسی کشورها نیز می‌شود.
 
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی افزود: در راستای ایجاد روابط مطلوب با راه آهن کشورهای آسیای میانه، با اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای، تخفیف‌های 15 تا 50 درصدی برای عبور کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه در نظر گرفته شد.
 
وی با اشاره به این که از طریق تخفیف تعرفه‌ها توانستیم کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور را از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه حمل کنیم؛ افزود: این صادرات شامل 20 درصد مصالح ساختمانی و 27 درصد مواد غذایی است.
 
ضیایی مهر در ادامه از حركت قطارهای برنامه‌ای سرخس - بندرعباس به عنوان اقدامی شایسته یاد کرد و افزود: به این شیوه زمان یک هفته‌ای به 53 ساعت کاهش یافت.
 
وی با اشاره به دیگر مزیت‌های شبکه خطوط ریلی یاد آورشد: مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی یك هفتم حمل و نقل جاده‌ای است لذا توسعه ترانزیت از طریق ریل ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. ‏
 
او همچنین امنیت تجارت و سفر با خطوط ریلی، کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در زمان و نیز کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی را از دلایل اهمیت توسعه شبکه راه آهن بر شمرد واعلام کرد: پارسال یک میلیون و 200 هزار تن حمل و نقل کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیانه میانه از طریق سرخس انجام شده است که رشد 150 درصدی را نسبت به سال 93 نشان می‌دهد.
 
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با تاکید بر این که ایستگاه راه آهن سرخس 85 درصد ترانزیت ریلی کل کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: 15 درصد باقی مانده از دیگر مبادی ریلی کشور انجام شده است.
 
او با اشاره به رشد 16 درصدی حمل و نقل کالاهای ترانزیتی در فروردین ماه امسال،گفت: محصولات مختلفی پارسال توسط کریدور سرخس به بندرعباس حمل شدند که با 92 درصد فعالیت به فعال‌ترین کریدورها تبدیل شده است.
 
سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن خراسان رضوی
در ادامه این بازدید خبری «قطار فدک» در ایستگاه راه آهن شهید مطهری ایستاد. مساحت این ایستگاه 189 هكتار و فاصله آن تا مشهد 35 کیلومتر است. ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری دارای خطوط ریلی تخلیه و بارگیری است و مشخصه آن نیز سرمایه گذاری100 میلیارد تومانی بخش خصوصی است.
 
تخلیه سالانه حدود یک میلیون تُن نفت کوره مصرفی استان خراسان که تقریبا صددرصد با ریل حمل می‌شود با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این ایستگاه انجام می‌گیرد. همچنین حدود یک‌میلیون تُن واردات و صادرات دارد. ‏
 
‏ مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی در بازدید از ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری سرخس اعلام كرد: این ایستگاه با 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری توسعه می‌یابد.
 
وی افزود: ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری بعد از ایستگاه راه آهن سرخس، بزرگترین ایستگاه باری است که ازآن برای عملیات تخلیه بارگیری و واردات صادرات و ترانزیت و حمل و نقل استفاده می‌شود. به گفته ضیایی مهر فاصله ایستگاه شهید مطهری تا ایستگاه سرخس 153 کیلومتر است و با توجه به موقعیت ایستگاه که هم به سرخس نزدیک است و هم به مرز دوغارون و افغانستان، باید از این پتانسیل استفاده بیشتری شود.
 
وی گفت: از این ایستگاه خطی نیز به سمت دو غارون منشعب می‌شود كه در حال ساخت است و فاز نخست آن از ایستگاه فریمان تا شهید مطهری خواهد بود.‏
 
‏ ضیایی‌مهر تاکید کرد: توسعه این ایستگاه با افزایش سکوها در دستور کار است تا واردات و صادرات را از ایستگاه مشهد به شهید مطهری انتقال دهیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.