| کد خبر: 8167 |

مدل سازی وضعیت ایمنی گذرگاه همسطح به کمک مهندسی ریسک

تین نیوز |  ایمنی یكی از اصلی ترین وجوه عملكرد در كلیه صنایع و بخش های خدماتی است كه به رغم اولویت بسیار بالا تاكنون یك الگوی جامع برای ارزیابی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر آن در داخل كشور مورد قبول و اجرا قرار نگرفته است. در این مقاله، با توجه به این مهم ابتدا یک مدل سیستماتیک ارزیابی ریسک با نام «مهندسی ایمنی» ارایه و تشریح شده است و سپس در یک گذرگاه همسطح راه آهن به شكل عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته است تا اولویت و اهمیت كار به شكل عینی و عملیاتی قابل لمس شده و مورد مقایسه قرار گیرد. پیاده سازی مدل بیانگر وجود ریشه های گوناگون برای مشكلات ایمنی و تنوع ماهیت و جنس آنها بوده و الزام همسان سازی این متغیرها با جنس های متفاوت، از جمله موارد فنی، مسایل ارگونومیكی، خطاهای انسانی و... به كمك شاخص ریسك را به عنوان مبنای عملكرد در مهندسی ایمنی نشان می دهد. بر اساس نتایج به دست آمده محاسبات ریسك به خوبی توانسته است پوشش مناسبی را برای همسان سازی آثار هر یك از مولفه ها در یك قالب منسجم فراهم آورد و همچنین به كمك آن امكان ارزیابی اثر هر یك از مولفه ها بر ریسك كل و سنجش تغییر در میزان آن بر كاهش ریسك نیز فراهم شود. در پایان به كمك این الگو ایده ها و پیشنهاداتی برای رفع معایب پیشنهاد شده و بر اساس سنجش و تحلیل های اقتصادی گزینه بهینه پیشنهاد شده است.

پورسیدآقایی محسن*,مهدوی ایرج,عدالت حقی میرنصر
  * دانشكده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
  جهت مطالعه این مقاله اینجا کلیک نمائید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.