| کد خبر: 80104 |

مدیرعامل شرکت راه آهن

◄ تمام مزیت راه آهن در ایمنی آن است

تین نیوز | پنجمین روز از هفته ایمنی حمل‌ونقل ریلی امروز چهارشنبه 28 بهمن ماه 94 با عنوان ایمنی و گذرگاه‌های هم‌سطح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محسن پورسیدآقایی مدیر عامل راه‌آهن در این همایش گفت: ما باید به دنبال آمار عملکرد خوب در بخش بار و مسافر باشیم اما در کنار این عملکرد توجه به ایمنی برای ما اهمیت بیشتری دارد.

وی ابراز داشت: اگر شرایطی پیش بیاید که بین افزایش عملکرد و مقوله ایمنی قرار برانتخاب باشد، ایمنی انتخاب اول است.
مدیر عامل راه آهن عنوان کرد: فعالیت‌های راه‌آهن اگر بدون ایمنی صورت گیرد ارزش ندارد. ایمنی باید اصل اساسی همه تصمیمات قرار گیرد.

پورسیدآقایی درخصوص نام‌گذاری بورس‌های هفته ایمنی گفت: در یک روش مدیریتی در دنیا روزی را به اسم روز بدون نقص نام‌گذاری می‌کنند، لذا ما فردا را روز بدون حادثه نام‌گذاری کرده‌ایم. روزی برای ما ارزشمند است که هیچ حادثه یا سانحه‌ای آن هم با علم و آگاهی در آن رخ ندهد. من تاکید می‌کنم ما باید به سمت روز بدون حادثه برویم.

پورسیدآقایی ضمن اعلام این خبر که تمامی مسیرهای راه‌آهن در سال 95 به سیستم کنترل اتوماتیک و هوشمند (abc) مجهز می‌شوند، گفت: اصولا ما در ایران روحیه ریسک‌پذیری داریم. این موردی است که باید در استخدام و گزینش‌های خود به آن توجه کنیم و به دنبال افراد جسور و شجاع نرویم چرا که باید دقت شود که فرهنگ ایمنی یعنی فرهنگ کاهش ریسک. لوکوموتیوران شجاع و جسور اصلا به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، این مقوله در سایر مدهای حمل‌ونقل نیز وجودارد. در هواپیمایی نیز برای بخش مسافری از خلبان جسور و ریسک‌پذیر استفاده نمی‌شود.

به گفته پورسیدآقایی تجربه دنیا این است که در مشاغلی که با جان انسان سروکار دارد پرسنل باید آموزش ببینند تا ریسک نکنند.

مدیرعامل راه‌آهن در خصوص حذف تقاطع‌های هم‌سطح نیز گفت: این منطق که تمام تقاطع‌ها را حذف و غیر هم‌سطح کنیم، منسوخ است. من فکر می‌کنم باید تقاطع‌های هم‌سطح افزایش بیابند. ماباید در راه‌آهن با مردم آشتی ایجاد کنیم، مردم روستاهای حواشی خطوط ریلی نیاز دارند از خطوط عبور کنند و ما نمی‌توانیم برای آنها ممنوعیت ایجاد کنیم. لذا ماباید در خطوط هم سطح با رعایت کلیه مسایل ایمنی و انتخاب جای مناسب و نصب علایم مناسب و فرهنگ‌سازی مشکلات را حل کنیم.

او ادامه داد: می‌توانیم در بسیاری از تقاطع‌ها از مقوله هوشمند کردن تقاطع استفاده کنیم. شاید اگر هزینه‌ای که امروز برای غیر هم‌سطح کردن تقاطع‌ها انجام شده، می‌توانست با هوشمندسازی، بهره‌وری بالاتری بیشتری حاصل کند. البته این بدان معنا نیست که در همه تقاطع‌ها ما ملزم به استفاده از تقاطع هم‌سطح هستیم؛ مثلا در خط راه آهن مشهد-تهران چنین امکانی اصلا وجود ندارد.

در پایان پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در حالی قراراست در سال 94 به رشد 2 تا 5/2 درصد دست یابیم که رشد ناخالص خارجی در این زمینه بیش از 5/3 درصد است.

مدیرعامل راه‌آهن در تشریح این مساله گفت: اگر تصادفات در کشور از بین رفته بود یعنی اگر هیچ اقدامی را انجام نمی‌دادیم و فقط ایمنی را رعایت می‌کردیم، وضعیت کشور از شرایط فعلی بسیار بهتر بود. لذا امیدواریم با اقدامات رخ داده به روزی برسیم که هیچ‌گونه سانحه و معلولیت ناشی از تصادف در کشور نداشته باشیم.

در خاتمه این همایش از تمبر یادبود هفته ایمنی و کتاب تحلیل حوادث ریلی با رویکرد پیشگیری، رونمایی شد و شش نفر از پرسنل راه‌آهن کشور که توانسته‌اند در ایمنی ریلی نقش تاثیرگذاری داشته باشند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین اداره کل راه‌آهن اراک و شمال وآذربایجان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم عملکردهای ایمنی حمل‌ونقل را به خود اختصاص دادند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خوشنودی 0 0

    با درود جدال دائمی بین دو فاکتور اساسی در سیر و حرکت یعنی " ایمنی " وافزایش سرعت و ظرفیت سیر، امروزه با تکنولوژی های نوین در حیطه ی signalling و علائم الکتریکی(بعنوان چشم بینای ایمنی در سیر و حرکت و در سرعت های بالا ی سیر) پایان یافته تلقی می گردد، سیستمهای CBTC باین تناقض بین ایمنی و افزایش سرعت و ظرفیت در سیر و حرکت پایان داده اند، زمانی مجبور به انتخاب بین ایمنی بیشتر و یا سرعت و ظرفیت سیر و حرکت بیشتر بودیم، بالاخص در سیستمهای علائمی مبتنی بر تراک سرکوییت ها، افزایش هریک، به کاهش چشمگیر دیگری منجر می شد، اما امروزه، حتا در ساعتها ۳۰۰کیلومتر در ساعت، هر دوفاکتور را به موازات هم و متناسب با هم(و نه در رابطه معکوس با هم) در اختیار داریم. سیستمهای مانیتورینگ و کنترل قطارها، در سیستم " بلاک متحرک " اجازه ی این پیشرفت در ایمنی و سرعت را همراه با افزایش ظرفیت در سیر و حرکت به ما داده است. در مورد سیستم " بلاک متحرک " و سیستم ایمنی علایمی CBTC، به صفحه ی زیر مراجعه گردد: https: / / ir. linkedin. com / in / khoshnoodiiust

  • خوشنود 0 0

    مدیریت سیستمهای ایمنی در سیر و حرکت، در گذشته، همواره بر سر دو راهی افزایش ایمنی یا افزایش ظرفیت های سیر و حرکت و سرعت آن، به یک دو راهی و یک انتخاب می رسیدند! افزایش ایمنی، در ماهیت خود، با افزایش ظرفیت و ترافیک و همچنین " سرعت " سیر، در یک تناقض ماهیتی بسر می بردند اکنون اما، با روش های جدید مانیتورینگ و کنترل قطارهای پر سرعت، این تناقض، معنای خود را از دست داده است، سیستمهای علائمی مستقل از " تراک سرکوئییت " ها(هر نوع تراک) و سیستم بلاک متحرک، نگرانی ها را از تضاد بین " افزایش ایمنی " و " افزایش ظرفیت سیر و حرکت و بالاخص افزایش سرعت " از بین برده است، شواهد این ادعا در ساختار و زیر ساختهای مدرن سیستمCBTCموجود است. در عمل نیز وقتی رنج سرعت قطارهای سریع السیر دنیا را حتا با " هواپیما " مقایسه می کنیم، خواهیم دید که با توجه به مزایای بی شمار حمل و نقل ریلی، گزینه ی سفر های ریلیف در ارجحیت قرار دارند، در سرعت های اکنون حمل و نقل ریلی، سیستمهای کنترل ترافیک و مانیتورینگ علائمی مبتنی بر cbtcمی توانند پاسخگوی نیازهای روز افزون سیستمهای ریلی به امنیت سیر به موازات افزایش ظرفیت و سرعت آن باشند. شرح کاملی از سیستمهای بلاک متحرک و CBTC درhttps: / / ir. linkedin. com / in / khoshnoodiiust