| کد خبر: 7926 |

نقش راه آهن چابهار - زاهدان در توسعه محور شرق مورد تاکید قرار گرفت

تین نیوز | نقش مهم پروژه خط راه آهن چابهار - زاهدان در توسعه محور شرق طی نشست مسوولان اجرایی این پروژه، مدیران منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و نمایندگان شرکتهای پتروشیمی مورد تاکید قرار گرفت.
 
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در این نشست بر لزوم شتاب دادن به اجرای پروژه خط راه آهن چابهار - زاهدان تاکید و بیان کرد: راه اندازی این خط آهن سبب فعالسازی طرح توسعه محور شرق و کریدور بین المللی شمال و جنوب می شود.
 
ˈشاهرخ انصاریˈ با اشاره به نیازمندیهای خاص منطقه ای در اجرای این پروژه ملی افزود: اجرای این پروژه حلقه اصلی و تکمیل کننده فعالیتهای توسعه ای در منطقه آزاد چابهار و اسکله شهید بهشتی است که اجرای آن با وجود مصوبات و اعتبار در دولتهای قبلی به سرانجام نرسیده است.
 
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم به استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه راهبردی چابهار به عنوان نگین توسعه محور شرق گفت: با تکمیل این پروژه شاهد شکوفایی و نقش آفرینی منطقه آزاد چابهار و این منطقه حساس و همچنین شهرستانها و استانهای همجوار در محور شرق کشور خواهیم بود.
 
او افزود: نیازمندیها و انتظارات منطقه آزاد و شرکتهای فعال در پیکره های مختلف از جمله شرکتهای پتروشیمی، فولاد و پالایشگاهها در جا نمایی ایستگاهها و نحوه برخورداری منطقه آزاد و سرمایه گذاران بخش خصوصی از پتانسیل راه آهن باید مد نظر و بررسی قرار گیرد.
 
معاون منطقه آزاد چابهار گفت: بهره برداری از خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد که مراحل اجرایی آن در دولت یازدهم رسما آغاز شده علاوه بر تامین نیازهای منطقه و نیازهای فرامنطقه ای کشورهای همسایه از جمله افغانستان و کشورهای آسیای میانه موجب فعال شدن کریدور بین المللی شمال و جنوب خواهد شد.
 
ˈموافقتنامه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوبˈ شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضاء وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
 
کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر است.
 
کریدور شمال - جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده ها، پایانه ها و مسیرهای ریلی خود می پردازند.
 
کریدور شمال - جنوب(NOSTRAC) در سال 1993 متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا، وزیران حمل و نقل کشورهای این اتحادیه علاوه بر کریدورهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به کریدور ترانزیتی شمال - جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند.
 
این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می سازد.
 
در ابتدا محور ترانزیتی شمال - جنوب در مسیر هلسینکی - جلفا واقع شده بود که پس از وقوع جنگ در قره باغ این محور عملاُ متروکه شد و ایران محور سرخس - مسکو - بندر مافاچ قلعه در داغستان را به عنوان مسیر ترانزیت پیشنهاد کرد. مدتی به علت نا امنی و تشنج در محور مافاچ قلعه و فقدان توجیه اقتصادی برای استفاده ار محور سرخس - مسکو، محور بنادر آستاراخان و لاگان در شمال دریای خزر، بنادر امیرآباد و انزلی در جنوب دریای خزر و بندرعباس پیشنهاد شد.
 
این مسیر که بخش مهم آن از خاک ایران می گذرد بسیار سریعتر و ارزانتر از مسیرهای سنتی حمل کالا بوده و حدود 30 درصد برای صاحب کالا صرفه جویی مالی و زمانی به همراه دارد. برخورداری از تقاطع های متعدد و انشعابات مختلف بین آسیای میانه از جمله محاسن این کریدور است که در نهایت موجبات توزیع کالاهای مبادلاتی شمال - جنوب را در حوزه شرق و غرب فراهم می سازد و در این میان اتصال بندر و منطقه آزاد چابهار به عنوان منطقه راهبردی به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه و فعال شدن کریدور شمال - جنوب و همچنین شرق - غرب نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
 
در صورت فعال شدن تمام حلقه های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی خواهد داشت.
 
همچنین درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار در سال برای کشورهای واقع در این محور ترانزیتی، کاهش وابستگی تجارت و ترانزیت کشورهای جنوب آسیا به کانال سوئز و ایجاد قطبهای خارجی جدید تولیدی، اقتصادی و تجاری در منطقه از دیگر مزایای فعال شدن این کریدور بین المللی هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.