| کد خبر: 74346 |

زمان تحویل ریل ملی با نرخ‌های وارداتی / پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تولید ریل ملی

تین نیوز | معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن ضمن اعلام پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تولید ریل ملی٬ از تحویل اولین سری از این محصول در دهه فجر خبر داد.
 

منصور یزدی‌زاده  درباره آخرین وضعیت روند تولید ریل ملی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان گفت: روند تولید ریل با وجود مشکلات فراوان از جمله نبود نقدینگی و وضعیت نامطلوب واحد تولید فولاد در حال اجرا است و امیدواریم اولین سری از ریل ملی در دهه فجر آماده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پیشرفت تولید ریل ملی در مرز ۸۵ درصدی است٬ افزود: از ارگان‌های فراوانی برای تأمین نقدینگی این پروژه ملی درخواست کمک داشته‌ایم ولی متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب بازار و رکود حاکم در اقتصاد کشور حمایت جدی از این پروژه صورت نگرفته است.

یزدی‌زاده با یادآوری انعقاد سه‌جانبه تفاهم‌نامه تولید ریل ملی میان سه وزارتخانه راه و شهرسازی٬ تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و صنعت٬ معدن و تجارت ادامه داد: چنانچه این تفاهم‌نامه تبدیل به قراردادی پیش‌فروش می‌شد کمک بزرگی به پروژه می‌کرد چراکه می‌توانست هم بخشی از نقدینگی پروژه را تأمین کند و هم موجب دلگرمی شرکت ذوب‌آهن می‌شد؛ البته مسئولان ریلی کشور از جمله مدیرعامل شرکت راه‌آهن فردی با رویکرد حمایت از صنعت ملی هستند و ما از این بابت دلگرمی داریم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن با بیان اینکه مصرف ریل کشور سالانه بیشتر از ۴۰ هزار تن نیست٬ یادآور شد: با راه‌اندازی خط تولید ریل ملی این ظرفیت وجود دارد که برای فروردین‌‌ماه نیاز سالانه راه‌آهن کشور تأمین شود.

وی وعده داد که شرکت ذوب آهن نیاز ریلی کشور در سال ۹۵ را به طور کامل پوشش می‌دهد و از مسئولان درخواست کرد که با توجه به نیاز ارزی برای تولید ریل ملی٬ مبالغ در نظر گرفته شده برای واردات ریل به شرکت ذوب‌آهن پرداخت شود تا پروژه بهره‌برداری از ریل ملی تسریع شود.

یزدی‌زاده ادامه داد: ظرفیت اسمی شرکت ذوب‌آهن برای تولید ریل ۴۰۰ هزار تن در سال بوده و قطعا اگر این محصول تولید داخلی در داخل کشور امتحانش را پس دهد و استقبال خوبی از آن صورت گیرد می‌توان برنامه صادرات این محصول را نیز برنامه‌ریزی کرد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن در پاسخ به این پرسش که هزینه تولید این محصول در قیاس با محصولات خارجی به چه صورت است٬ گفت: قطعا هزینه تمام شده تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن در مقایسه با شرکت‌های مشابه خارجی که چندین سال ریل تولید می‌کنند٬ بیشتر است و ما نیز این انتظار را نداریم که محصول تولیدی شرکت ذوب آهن با هزینه تمام شده خریداری شود بلکه ریل ملی را با همان مبلغ ریل‌های وارداتی تحویل شرکت راه‌آهن می‌دهیم.

وی درباره میزان اشتغال ایجاد شده در این خط تولید٬ گفت: به ازای هر یک میلیون تن فولاد هزار نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

یزدی‌زاده اظهار کرد: این محصول می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و در شرایط تحریم و گرانفروشی نیز قابل اتکا است و ابعاد فراوان تجاری و بازرگانی دارد که نقطه اتکایی است که قدرت چانه‌زنی را  نیز افزایش می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن تأکید کرد: روند پیشرفت پروژه روند مطلوبی است و ریل ملی در مقطع کنونی در مرحله نصب و راه‌اندازی است.

طبق گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل و نقل ریلی کشور مجموعا نیاز به ۷۰۰ هزار تن ریل به دلیل عقب افتادگی‌هایی که در گذشته وجود داشت٬ دارد و به محض آماده شدن ریل ملی قابل استفاده از تولیدات شرکت ذوب آهن٬ از این محصول استفاده خواهد شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.