◄ تاثیر شرایط جهانی در دو تصمیم متناقض برقی کردن راه آهن
وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | راه آهن بافق – بندرعباس که طرح اولیه آن به قبل از انقلاب باز می گردد به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی به عنوان بزرگترین طرح توسعه راه آهن مورد توجه مسئولین وقت قرار گرفته و با توجه به طرح اولیه ( به صورت دو خطه و برقی ) در سال 73 شبکه راه آهن کشور را به بندر شهید رجایی بندرعباس با طول 630 کیلومتر متصل نمود.
با توجه به مشکلات پس از جنگ تحمیلی به ویژه کمبود منابع و نیز تجربیات حاصل از تحلیل و تخفیفات حاصله در کاهش خرابی های لکوموتیو از یک سو و آثار مثبت افزایش کشش لکوموتیوهای جی ام ( به میزان 50 درصد) و در لکوموتیوهای جی ای ( سری اول به میزان 100 و سری دوم به میزان 185 درصد ) از سوی دیگر، مطالعاتی در مورد ضرورت برقی کردن این مسیر به عمل آمد که نتایج اولیه از اقتصادی نبودن این اقدام حکایت داشت. ( در مقایسه با سال 86 )
ردیف | شاخص های اصلی | 1371 | 1368 | واحد |
1 | تقاضای بار 5 سال بعد از ساخت | 3 | 30 | میلیون تن سالانه |
2 | قیمت نفت | 20 | 70 | دلار بر بشکه |
3 | قیمت تولید برق | 5 | 6 | سنت بر کیلو وات |
4 | کمبود تولید برق | 15 | 1 | درصد ، حدود |
5 | قیمت لکوموتیو دیزلی | 5/1 | 4 | میلیون دلار |
6 | قیمت لکوموتیو برقی | 5/4 | 5 | میلیون دلار |
7 | مازاد سرمایه گذاری لکوموتیو برقی بر میلیارد واحد حمل | 36 | 9 | میلیون دلار |
8 | هزینه برقی کردن | 500 | 200 | هزار دلار بر کیلومتر |
9 | نسبت کشش برقی به دیزلی | 65 | 90 | درصد |
10 | خوکفایی صنعت برقی | 20 | 97 | درصد |
با شرایط ذکر شده برقی کردن این مسیر نه از بعد ملی و نه از بعد شرکتی توجیه نداشت و به همین دلیل با ارسال گزارش اولیه نیروی کشش، گزارش معاونت طرح و بررسی ها در مهر ماه 71 به وزیر محترم وقت راه و ترابری، جناب آقای مهندس سعیدی کیا تقدیم و بنا به دستور ایشان طرح مذکور در مرحله مناقصه متوقف گردید.
این در حالی است که در خصوص طرح برقی کردن راه آهن تهران – مشهد که از سال 82 پیشنهاد شد می توان به صراحت اعلام کرد که نه تنها از بعد ملی در زمینه انرژی، محیط زیست و ایمنی بلکه از حیث شرکتی راه آهن نیز اقدام کاملا اقتصادی است که به عنوان مثال میزان تاثیر این امر برای حمل 20 میلیون مسافر در کاهش تعداد 150 دستگاه لکوموتیو مورد نیاز و کاهش تعداد واگن مسافری مورد نیاز به حدود یک سوم و ... اشاره نمود.
همچنین به دلیل تغییرات ترافیکی، قیمت نفت و قیمت لکوموتیو، مسیر بافق – بندرعباس نیز اولویت دوم برقی کردن را یافته و حتی نظر شرکت های با تجربه و توانمند سرمایه گذاری به صورت BOT در سال 86 به این طرح جلب گردید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.