| کد خبر: 6598 |

قطار برقی مرند - جلفا؛ بی‌رمق در مسیر حذف

تین نیوز | مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: به دلیل عدم استقبال مردم و مسافران از حمل و نقل ریلی در مسیر مرند – جلفا این مسیر در آستانه حذف از برنامه‌ها و مسیرهای راه‌آهن آذربایجان است.

حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد.
 
حمل و نقل و ترانزیت یکی از اشتغال‌زاترین فعالیت‌های اقتصادی است و هم اکنون میلیون‌ها نفر از این طریق ارتزاق می‌کنند. عدم استفاده از این فرصت بزرگ که به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی برای ما مهیا شده موجب از دست دادن فرصت‌های مناسب توسعه اقتصادی عمق بخشیدن به روابط بین‌المللی و ایجاد صدها هزار شغل مناسب شده است.
 
یکی از گزینه‌های مهم برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی، کسب درآمد از ترانزیت کالا و مسافر است.
 
یکی از علل عمده ایجاد معضلات اجتماعی، وجود معضلات و مشکلات شدید در زمینه مسائل اقتصـادی و رفـاهی ( از جمله بیکـاری، شکـاف طبقاتی، فقر، وضعیت نامطلوب خدماتی و رفاهی) می‌باشد. شبکه جامع و کارآمد حمل و نقل ریلی از مؤثرترین عوامل زمینه‌ساز ارتقای سطح اقتصادی و رفاهی مناطق و در نتیجه بهبود مشکلات امنیتی آن‌ها خواهد بود. همچنین هنگامی که شبکه ریلی تأمین‌کننده منافع سایر کشورهای منطقه نیز بوده و در راستای همکاری‌های مشترک اقتصادی و سیاسی آن‌ها باشد، خود به خود به عاملی مهم در راستای امنیت ملی- منطقه‌ای و حتی جهانی و سایر مسائل مرتبط با آن تبدیل خواهد شد.
 
میرحسن موسوی‌دیزجی با اشاره به میانگین استفاده 10 تا 12 مسافر از خدمات ریلی این مسیر اظهار کرد: این تعداد به هیچ وجه برای یک مسیر ریلی توجیه نداشته و سوق دادن ذهن‌ها به تعطیلی آن را باعث می‌شود.
 
وی اضافه کرد: راندن رام‌های راه‌آهن در این مسیر با پافشاری و مقاومت مدیریت راه آهن آذربایجان تحقق می‌یابد و الا از خیلی وقت پیش باید شاهد توقف رفت و آمد قطار در این مسیر بودیم.
 
موسوی از رایزنی با منطقه آزاد ارس برای چارت و یا فرهنگ‌سازی به منظور استفاده از این وسیله امن مسافرتی خبر داد و گفت: با مدیر عامل منطقه آزاد ارس رایزنی‌هایی صورت گرفته تا فضای لازم را از طریق فرهنگ‌سازی در بین شرکت‌های مسافربری و مردم را برای استفاده از امکانات این مسیر فراهم آورد یا از طریق چارت واگن‌های این مسیر مانع از توقف رفت و آمد قطار در این مسیر شود.
 
این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل ریلی از آمادگی مجموعه تحت مدیریتش برای تنظیم ساعات تردد قطار در این مسیر با خواسته مردم و مسئولان منطقه آزاد خبر داد و گفت: راه‌آهن می‌تواند برنامه ساعات حرکت قطار در این مسیر را براساس خواسته و استقبال مردم تنظیم کند و هر ساعتی که به عنوان ساعت ورود و خروج مورد نیاز مردم،‌ مسئولان، تجار و بازرگانان باشد آن ساعات را برای حرکت قطارهای خود هماهنگ کند.
 
موسوی در پاسخ به تراکم مسافر در روزهای خاص از جمله پنج‌شنبه گفت: صرفا در مقاطع خاصی و آن هم در صورت وجود اردوهای مدارس ایستگاه این مسیر پر تراکم و با مسافر می‌شود که این مشکل با هماهنگی مدارس با راه‌آهن قابل حل است و راه‌آهن آمادگی دارد تا در این مواقع سالن‌ها و رام‌های ویژه را برای مدارس اختصاص دهد
 
رونق و توسعه منطقه آزاد ارس از حمل و نقل ریلی می‌گذرد
در میان بخش های مختلف حمل ونقل راه‌آهن به سمت مزایای خاص آن از جمله قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، ایمنی بسیار بالا و مصرف اندک سوخت نقش ویژه‌ای در ترابری هر کشور دارد. در حال حاضر حجم ترافیک در محور تبریز- مرند- جلفا بالاست و شاخص مصرف انرژی در بخش حمل ونقل ریلی فوق انتظـار است اما استفاده مناسب از خطوط ریلی این مسیر نمی‌شود.
 
ارس گلوگاه حمل و نقل آسیای میانه و قفقاز
در این زمینه منطقه آزاد ارس به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارگیری در مسیر کریدورهای ترانزیتی (مسافر و کالا) در شمال غرب استان آذربایجان‌شرقی از اهمیت حساس سیاسی و ژئوپلتیکی فراوانی برخوردار بوده و به عنوان دروازه های ورودی و خروجی کشورمان با جمهوری‌های ارمنستان و نخجوان مطرح است.
 
منطقه آزاد ارس در نقطه اتصال و گلوگاه خطوط مواصلاتی راه آهن و شوسه ایران و کشورهای قفقاز و ماورای قفقاز قرارگرفته و از اهمیت ارتباطی و ترانزیتی ویژه ای برخوردار بوده و در طول تاریخ با عنایت به نقش گذرگاهی و اتصال مرکز ایران به قفقازیه و اروپا نقش مهمی را ایفا نموده است. بالاخص در طول دهه‌های پنجاه و شصت میزان مبادلات مرزی و بین‌المللی با کشور شمالی و کشورهای اروپایی و متعاقب آن شکل‌گیری زیرساخت‌های اقتصادی و خدماتی و در دهه‌های هفتاد و هشتاد تفویض نقش‌های جدید اعم از آزاد تجاری و صنعتی، کشاورزی و دانشگاهی، رونق‌گیری تجارت چمدانی، رشد و توسعه منطقه را رقم زده و نقش آن را در سطوح ملی و فراملی گسترش داده است.
 
منطقه آزاد ارس نیز در همین راستا با برخورداری از امکانات زیربنایی حمل و نقل کالا و همچنین بهره‌گیری از اولین خط آهن برقی کشور از موقعیت ویژه‌ای جهت انجام امور مربوط به حمل و نقل کالا و خدمات برخوردار بوده و فرصت مغتنمی برای سرمایه گذاری در این بخش به شمار می‌رود. وجود توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فراوان چون موقعیت جغرافیایی، امنیتی و مهمتر از همه نیاز کشورهای همجوار جهت توسعه از جمله فرصت‌هایی است که می‌تواند موجبات توسعه و احیای صنعت حمل و نقل در این منطقه شود.
 
سازمان منطقه آزاد ارس با همکاری راه آهن جموری اسلامی ایران می‌تواند با اصلاح فنی مسیر جلفا ـ تبریز با کاهش زمان حمل و نقل کالا و مسافر (مسافربری و باری) در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای توسعه‌ای و حمایت از سرمایه‌گذاران و گردشگران انجام شده است.
 
برقی کردن راه آهن (در ایران)، یکی از مراحل ارتقاء راه آهن برای حمل و نقل بیشتر و سریعتر بار و مسافر به صورت اقتصادی‌تر است.
 
در سفر دوم ناصرالدین شاه به فرنگ قرارداد واگذاری امتیاز راه‌های ایران و راه آهن از آذربایجان روسیه به تبریز بسته شد ولی به علت سیاست‌های روسیه اینکار عملی نگردیده و به اقدامی دست نزدند تا اینکه در تاریخ 28 صفر 1331 هجری قمری مطابق با 24 ژانویه 1913 میلادی حسن وثوق الدوله وزیر خارجه وقت ایران قرارداد امتیاز ساختمان راه آهن آذربایجان را طی 19 ماده با بانک استقراضی روسیه امضاء نمود و موافقت شد که راه آهن آذربایجان دنباله راه آهن روسیه با همان عرض و فاصله دو ریل به اندازه 1534 میلیمتر احداث گردد. پس از انعقاد قرارداد بانک استقراضی ایران امتیاز خود را به شرکت راه شوسه جلفا ـ تبریز واگذار کرده و بدین جهت عنوان شرکت این قرارداد به شرکت راه آهن تبریز به جلفا مبدل شد.
 
اولین قرارداد برقی کردن راه آهن در ایران در مسیر تبریز و در شهرستان جلفا در سال 1354 با روسیه منعقد گردید و بهره‌برداری از آن در سال 61 انجام شد. این راه آهن در مسیر خود از صوفیان، بخش یامچی، خوی، مرند، زنوز عبور می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افندی زاده 0 0

    اگر قطار تبریز _ جلفا _ نخجوان _ ایروان و تبریز _ جلفا _ باکو برقرار شود خیل عظیم مسافر و گردشگر بین این ۳ کشور که زمانی در یک کشور بودند به همراه خواهد داشت. ما آذریها با ارمنی ها قرنها در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی کرده ایم باورم نمی شود که اینگونه به دشمن درجه یک هم تبدیل شده ایم. وقت آن است که نسبت به یکدیگر گذشت و احترام پیشه کنیم و بقیه اش را به خداوند توکل نماییم آنگاه خواهیم دید مانند گذشته دوست و برادر هم گشته ایم. دو کشور ارمنستان و آذربایجان حکم دو فرزند بزرگ شده ایران را برای ما دارند که اکنون مستقل شده و روی دو پای خود ایستاده اند. وظیفه ما ایرانی ها(مخصوصاً آذریهای ایران) ست تا لحظه ای قهر و دشمنی دو فرزند خود را برنتابیم و آنها را با هم آشتی دهیم. پیشرفت در صلح و دوستی ست. آذریها و ارمنی های ایران شمالی منتظر تلنگری از طرف پدر عزیزشان(ایران) هستند تا آنها را با هم آشتی دهد.

  • مرندی 0 0

    با سلام / مسیر ۱/۵ساعته زمینی تبریز - مرند - جلفا با قطار های عهد بوق ۳/۵ساعت طول میکشد واین یعنی اتلاف ۲ساعت زمان با تنظیم ساعت حرکت قطار بر اساس خواست مردم وبا توجه به اینکه مرند دومین شهر بزرگ وپرجمعیت استان پس از تبریز است وحجم نیروی کاری زیادی عازم تبریز وجلفا میشود با اصلاح وتغییر خطوط ریلی وبهسازی قطارها وزیاد کردن سرعت انها وهمچنین در اینده دور گسترش متروی تبریز از طریق این خط به مرند وجلفا میتوان نقش عمده ای در حمل ونقل و سوددهی متصور شد