| کد خبر: 64523 |

انتقاد از کندی ساخت خط آهن خرمشهر – بندر بصره

تین نیوز | مدیرکل راه آهن جنوب از روند کند عملیات اجرایی خط آهن خرمشهر- بصره انتقاد کرد.
 

عبدالکریم درویش زاده افزود: طبق آخرین توافقات طرف ایرانی و عراقی قرار بود این مسیر ریلی با تکمیل همزمان پل بر روی اروندرود و خطوط ریلی در عراق تا پیش از اربعین 1395 به بهره برداری برسد که با روند کند تزریق اعتبارات از سوی طرف عراقی این توافق در موعد مقرر اجرایی نخواهد شد.

وی مشکلات امنیتی ناشی از حضور داعش در عراق و تزریق اعتبار از سوی این کشور برای مبارزه با داعش را در عدم تخصیص اعتبار لازم برای این پروژه موثر ذکر کرد  و افزود: کاهش قیمت نفت و درآمدهای ارزی عراق سبب شده پروژه های نیمه تمام در عراق رها شوند.

وی با اشاره به ضرورت پروژه اتصال راه آهن ایران به عراق و منافعی که برای دو کشور خواهد داشت گفت: این خط ریلی که از طریق مرز شلمچه به بصره متصل می شود از دیرباز مطرح بوده ولی پیشرفتی نداشت اما پس از سفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به عراق کلیات موضوع به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن شتاب گرفت.

مدیر کل راه آهن جنوب افزود: پس از این سفر مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با همتای عراقی خود دیدار کرد و توافقاتی برای شتاب بخشی به پروژه خط آهن خرمشهر – بصره صورت گرفت ولی عملا" این توافقات عملی نشد.

وی با بیان اینکه خط راه آهن خرمشهر – بصره با هدف گشودن مسیری جدید جهت اتصال خط آهن ایران به کشورهای شرق مدیترانه در حال ساخت است یادآور شد: مسیر ریلی 12 کیلومتری از خرمشهر به مرز شلمچه تکمیل و به بهره برداری رسیده درحالی که از سمت عراق تکمیل این مسیر ریلی نیازمند احداث 34 کیلومترخط آهن از شلمچه تا بصره است.

درویش زاده با یادآوری اینکه احداث پل خط آهن بر آبراه اروندرود شرایط پیچیده مهندسی دارد افزود: به علت عبور کشتی ها در این رودخانه دهانه پل باید بصورت بازشو طراحی شود ضمن اینکه این پل بطول 700 متر و عرض 12 متر بر رودخانه اروند رود باید استحکام لازم را داشته باشد.

این مقام مسوول در شرکت راه آهن با بیان اینکه احداث پل خط آهن بر روی اروندرود با اعتباری بالغ بر یک هزار و 500میلیارد ریال توسط مهندسان ایران در مدت دو سال ساخته خواهد شد ابراز امیدواری کرد این پل همزمان با تکمیل خط آهن شلمچه به بصره به اتمام برسد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.