| کد خبر: 64490 |

نوسازی ۹ میلیارد دلاری صنعت ریلی ویتنام

تین نیوز | سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ویتنام طی 15 سال آینده به کل نوسازی خواهد شد. این هدف در قالب طرحی به اجرا در می‌آید که برای اجرای آن در مجموع 11/ 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. 

این طرح عظیم شامل دو پروژه خواهد بود. ویتنام ریل ویز، شرکت دولتی حمل‌و‌نقل ریلی این کشور ضمن اعلام این خبر افزود: خط ریلی شمال به جنوب که از شهر هانوی، پایتخت ویتنام، تا شهر هو‌شی مینه به طول 1726 کیلومتر کشیده شده است در دو فاز جداگانه به ترتیب تا سال 2020 و 2030 مدرن‌سازی خواهد شد. کل طول خطوط ریلی ویتنام بالغ بر 2600 کیلومتر است. شهر هانوی به‌عنوان مرکز سیاسی و فرهنگی کشور در منطقه شمالی ویتنام قرار دارد. این شهر جزو هیچ‌یک از استان‌های کشور به حساب نمی‌آید و دارای شهرداری مستقل است.

شهر هوشی مینه یا بندر سابق سایگون مرکز حکومت ویتنام جنوبی بوده‌است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به‌نام رهبرفقید این کشور نام‌گذاری شده‌است. شهر هوشی مینه در حال حاضر قطب اصلی اقتصاد ویتنام محسوب می‌شود. این شهر بیش از ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام را به‌خود اختصاص داده‌است. فاز نخست طرح نوسازی ناوگان ریلی ویتنام با نام «طرح به روزرسانی پایه‌ای» شامل بهبود معضلات سیستم حمل‌و‌نقل ریلی، جابه‌جا‌یی ایستگاه قطار از شهر مرکزی دانانگ به حومه، ساخت مجدد پل‌های ضعیف و تعمیر 91 بخش ریلی خواهد بود.

در فاز دوم این طرح که «طرح به روزرسانی پیشرفته» نام دارد، این سیستم ریلی بیش از پیش تجهیز می‌شود و شرکت ویتنام ریل‌ویز 14 قطار مسافربری و 24 قطار باری جدید خریداری می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد طرح پایه‌ای هزینه‌ای بالغ بر 96/ 3 میلیارد دلار در بر داشته باشد و هزینه طرح پیشرفته نیز به 15/ 5 میلیارد دلارسرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت.
افزایش سرعت قطارها نیز یکی از اولویت‌های هر دو طرح به شمار می‌رود. در حال حاضر قطارهای مسافربری ویتنام در مسیر داخلی شمال به جنوب با سرعت 60 تا 70 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. انتظار می‌رود تا سال 2030 سرعت این قطارها به 7/ 95 کیلومتر بر ساعت برسد.

وزارت حمل‌و‌نقل ویتنام که مدیریت شرکت «ویتنام ریل ویز» را بر عهده دارد اعلام کرده است بودجه مورد نیاز برای این طرح عظیم از محل بودجه‌های دولت، اوراق قرضه دولتی، کمک‌های رسمی توسعه‌ای، یا سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی حمل‌و‌نقل تامین خواهد شد. 

علاوه بر این طرح که مربوط به مسیرهای داخلی است، ماه گذشته بود که این وزارتخانه اعلام کرد ساخت و ساز یک سیستم حمل‌و‌نقل ریلی پرسرعت از شمال به جنوب در قالب یک طرح جامع در دستور کار قرار گرفته است تا ظرف 15 سال آینده سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ویتنام را توسعه دهد. بر اساس اعلام دولت ویتنام که این طرح‌ها را به تازگی به تصویب رسانده است، این طرح که به دو مسیر خارجی مربوط می‌شود قطارها را قادر خواهد ساخت که در مرحله نخست طرح سرعت خود را به 160 تا 200 کیلومتر در ساعت برسانند و در مرحله بعد با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. بر اساس مفاد مندرج در این طرح، توجیه اقتصادی ساخت قطار پرسرعت در ویتنام از هم اکنون تا سال 2020 در دستور کار قرار گرفته است به نحوی که ساخت و‌سازهای لازم برای تحقق این طرح در سال 2030 کلید خواهد خورد. اما دولت ویتنام این طرح قطارهای پر‌سرعت را که به مسیرهای خارجی نیز متصل است، خارج از طرح 9 میلیارد دلاری مسیرهای داخلی دانسته و هنوز بودجه مربوط به آن را اعلام نکرده است.

این کشور جنوب شرقی آسیا 331 هزار و690کیلومتر مربع وسعت دارد و در آخرین سرشماری جمعیت آن حدود 86 میلیون و 117 هزار نفر برآورد شده است. حکومت ویتنام جمهوری سوسیالیستی است و اقتصادی کمونیستی دارد که در سال‌های اخیر و به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش موثری برای آزاد‌سازی اقتصاد خود به خرج داده و پس از حدود ۱۱ سال گفت‌وگوی سخت با اعضای سازمان جهانی تجارت، از سال ۲۰۰۷ به این سازمان پیوسته ‌است.

به این ترتیب با باز شدن درهای این اقتصاد سوسیالیستی به روی جهان، این اقتصاد توانست به مدد توافقنامه‌هایی که با دیگر اقتصادهای جهان به امضا رساند، پیشرفت و به روزرسانی خود را آغاز کند. گر چه صدای سوت نخستین قطار ویتنامی در دهه 1880 شنیده شد، اما پیشرفت قطارهای ویتنامی از زمان آزادسازی اقتصاد این کشور رقم خورد. در سال 2009 ویتنام و ژاپن موافقت‌نامه‌ای را به امضا رساندند که بر اساس آن با استفاده از تکنولوژی ژاپنی قطار پرسرعت در این کشور راه‌اندازی شود. در راستای همین توافق بسیاری از مهندسان ویتنامی به ژاپن اعزام شدند تا آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. بر اساس این طرح تا پایان سال 2015 باید مسیر 1630 کیلومتری قطارهای پرسرعت ریل‌گذاری شود و از سال 2020 ساخت و سازهای مربوط به ایستگاه‌ها آغاز خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.