| کد خبر: 60090 |

مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه آهن اعلام کرد:

راه آهن ایران هاب منطقه خاورمیانه

تین نیوز | امروزه توسعه راه‌آهن یكی از اولویت های مهم اكثر كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و باتوجه به سرعت بالای توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه؛ راه آهن ایران می تواند نقش هاب منطقه خاورمیانه را ایفا كند.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مرتضی علی احمدی مدیركل بازرگانی و بازاریابی راه آهن با ارایه گزارشی ازتوانمندی های شركت راه آهن واعلام این نكته كه راه آهن ایران می تواند نقش هاب منطقه خاورمیانه را ایفا كند گفت: امروزه توسعه راه‌آهن یكی از اولویت های مهم اكثر كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه با سرعت بالایی در حال انجام است.

وی افزود: بر همین اساس ایران نیز توسعه راه آهن را جزو برنامه های مهم و اولویت دار خود قرار داده و شخص رئیس جمهور نیز تاكید ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل ریلی چه در داخل كشور و چه در اتصال با همسایگان دارند.

احمدی تصریح كرد: در شرایط سخت تحریم نیز كارهای بزرگی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی انجام شده است و اكنون پس از لغو تحریم ها نیز با توجه به زیرساختهای اجرا شده فرصت خوبی برای سرمایه گذاران جهت حضور در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم است.

مدیركل بازرگانی راه آهن ضمن تشریح فعالیت های زیر بنایی و پروژه های گسترش خطوط راه آهن گفت : با توجه به موقعیت استراتژیك ایران و عبور كریدورهای مهم بین المللی از خاك این كشور ، پروژه های ریلی مهمی در دست اجرا است.

احمدی به خط آهن ایران-تركمنستان- قزاقستان بطول ۹۲۰ كیلومتر ، با قابلیت جابجایی ۳ میلیون تن كالا و امكان افزایش این میزان تا ۱۰ میلیون تن در آینده ، اشاره كرد و افزود:این خط آهن موجبات گسترش ارتباطات شبكه ریلی از قفقاز تا چین و كشورهای CIS و نیزاتصال آنها به آبهای آزاد و اقیانوس هند در جنوب و كریدورهای شرق و غرب را فراهم می آورد.

وی اتصال شبكه ریلی راه آهن ایران به عراق ، با احداث خط شلمچه به بصره و نیزاجرای عملیات ساخت راه آهن اراك‌ ـ كرمانشاه ـ خسروی‌ را به عنوان بخشی از كریدور ترانزیتی شرق به غرب بر شمرد.

احمدی در ادامه سخنان خود احداث راه آهن قزوین- رشت-انزلی- آستارا ، را مسیر مفقوده در تكمیل كریدور شمال – جنوب تشریح كرد و گفت : كشور ایران در حوزه ترانزیت به علت دارا بودن موقعیت ممتاز جغرافیایی، منابع انرژی، ذخایر معدنی و منابع انسانی جایگاه ویژهای داشته و عملا كوتاهترین مسیراتصال كشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد بین‌المللی و مساعدترین مسیر برای ترانزیت كالا است.
به گفته وی در این میان راه آهن ایران به دلیل گستردگی، امنیت، حمل انبوه بار، مصرف سوخت كمتر، كاهش زمان انتقال و مقرون به صرفه بودن آن می تواند نقش عمدهای در این زمینه ایفا كند.
وی با تشریح تخفیفات ارائه شده توسط راه آهن ایران در حمل و نقل ترانزیت ریلی تصریح كرد: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن بار ترانزیت توسط شبكه ریلی جابه جا شده است كه هدف ما در سال ۹۴ رسیدن به میزان ۲ میلیون است و امیدواریم‌ با پیگیری‌های انجام شده با كشورهای همسایه و صاحبان بار بتوانیم به اهداف برنامه‌ریزی شده دست یابیم.

براساس این گزارش همایش حمل و نقل منطقه جنوب دریای خزر ۷ و ۶ مرداد با رویكرد بررسی فرصت های سرمایه گذاری وبهره گیری ازبستر مناسب برای توسعه صنعت حمل و نقل و جدیدترین امكانات و تجهیزات روز دنیا درتركیه برگزار شد كه از موضوعات این همایش در بخش ریلی می توان به اقدامات مهم راه آهن ایران در خصوص تسهیل ترانزیت از خاك ایران از طریق تعاملات و رایزنی با صاحبان كالا و راه آهن های منطقه، راه اندازی قطارهای برنامه ای ، تخفیف تعرفه، تقویت بازاریابی ،مقابله با كریدورهای رقیب و بررسی كاهش آثار تحریمها بر ترانزیت و افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی بار و مسافری برای دوران پس از تحریم اشاره كرد.

گفتنی است این همایش به دعوت شركت مطالعات و پژوهش های حمل و نقلی با حضور نمایندگانی از بخش های مختلف صنعت حمل و نقل داخلی و بین المللی اعم از ریلی ، دریایی ، هوایی و جاده ای و نیز نمایندگان شركت ها نفتی ، گازی و معدنی ، اتاق بازرگانی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار گردید.

از سایر اعضای شركت كننده در این همایش می توان به نمایندگان سیاسی سفارت ایران در تركیه، مشاورعالی صدر اعظم كشورآلمان، نمایندگان راه آهن روسیه ، نماینده كشور آلمان( مدیر اتاق بازرگانی)، نمایندگان كشور ایتالیا، NGO های كشورهای تركیه- آلمان- انگلیس- آمریكا- ایران، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی ،مشاور حقوقی QC قطر ، دكتر میر محمد صادقی رییس آموزش و پژوهش ایران اشاره كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.