| کد خبر: 59881 |

آخوندی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان خواستار شد:

حمل ۱۰ میلیون تن بار از طریق راه‌آهن ایران - ترکمنستان

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان ضمن تاکید بر تسهیل صدور روادید برای ایرانیان، تعدیل مقررات برای تبادلات تجاری دو کشور و بازارچه‌های مرزی را خواستار شد و گفت: طی سه سال آینده ترافیک بار عبوری دو کشور از طریق ریل به 10 میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان امروز یکشنبه چهارم مردادماه به میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.عباس آخوندی که ریاست این اجلاس را بر عهده داشت ضمن خیرمقدم به هیئت ترکمنستانی از جمله وزیر امور خارجه این کشور گفت: امیدواریم گام بزرگی در جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور برداریم.وی ادامه داد: شخصاَ به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور طی دو سال گذشته حدود سه بار به ترکمنستان سفر کردم و با پیشرفت‌های این کشور آشنا شدم.

سال گذشته روسای جمهور ایران و ترکمنستان چهار بار با یکدیگر ملاقات داشتند که این امر نشان از عمق روابط میان دو کشور دارد.آخوندی ضمن ارائه گزارشی درباره روابط اقتصادی دو کشور افزود: نمایشگاه ارائه ظرفیت‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور در ایران نشان داد که ضروری است رفت و آمدها و همکاری‌های دو کشور افزایش یابد. ایرانیان زیادی علاقمند به بازدید از کشور ترکمنستان هستند بنابراین صدور روادید موضوع قابل تاملی است و درخواست دارم در این زمینه رویه‌های صدور روادید را تسهیل کنیم.رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان ادامه داد: قاعدتاَ وقتی تردد میان دو کشور افزایش یابد خطاهایی رخ می‌دهد که قابل گذشت و اغماض است اما تسهیل روابط و تعمیق روابط دو کشور می‌تواند برای توسعه همکاری‌های تجاری موثر باشد.

آخوندی با بیان اینکه البته مناسبات اقتصادی دو طرف در کمیته مشترک کنسولی و مرزی بررسی می‌شود، ادامه داد: این موضوعات نیز در اجلاس قابل طرح است.وزیر راه و شهرسازی تعدیل مقررات برای تبادلات تجاری دو کشور و بازارچه‌های مرزی را خواستار شد و گفت: با توجه به ارتباط زیرساختی موجود بین ایران و ترکمنستان می‌توان در جهت کاهش موانع تجاری گام برداشت که در این زمینه کمیته‌ای برای شناسایی و رفع این موانع باید تشکیل شود. آخوندی به راه آهن گرگان-اینچه‌برون اشاره کرد و گفت: همچنان که در جریان افتتاح راه آهن اینچه‌برون-برکت توسط روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان تاکید شد علاقه‌مندیم کریدور شمال جنوب در شرق دریای خزر بیش از گذشته فعال شود.

وی با بیان اینکه این کریدور ظرفیت تبدیل به یک گذرگاه بین‌المللی را دارد، اضافه کرد: برای تبدیل این کریدور به گذرگاه بین‌المللی و همچنین افزایش رقابت با سایر گذرگاه‌ها نیاز به اقدامات گسترده‌ای از سوی دو کشور همچنین سایر کشورهای مرتبط برای تبادل کالا و کاهش موانع تجاری وجود دارد. این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: پیش از این کریدور، گذرگاه سرخس تا بندرعباس که یک گذرگاه استراتژیک در کریدور جنوب شمال است، وجود داشت اما باید بیش از پیش فعال شود.

آخوندی خطاب به رشید مردوف وزیر امورخارجه ترکمنستان تاکید کرد: همانطور که مستحضر هستید با توجه به اتفاقات منطقه و نقش بسیار مهم ایران در توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای و نقش استراتژیک جمهوری اسلامی در جهان، دو کریدور مذکور در آینده می‌توانند برای توسعه تجارت میان دو کشور نقش مهمی ایفا کنند.وزیر راه و شهرسازی افزود: ما همواره به مسئولیت منطقه‌ای خود آگاه بودیم و علاقمند هستیم در جهت توسعه امنیت تلاش کنیم تا تمام کشورها از این منطقه حداکثر استفاده را ببرند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان به مذاکرات اخیر ایران و 5+1 اشاره کرد و گفت: با توجه به توافقات اخیر، این منطقه می‌تواند ظرفیت بیش از گذشته داشته باشد.آخوندی ادامه داد: در جریان سفر دکتر روحانی به ترکمنستان دو رئیس جمهور توافقات بسیار مهمی انجام دادند که مسئولیت دو کشور را برای تعمیق روابط بیشتر می‌کند.وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس توافق روسای جمهور دو کشور روزانه باید هزار کامیون از مرزهای زمینی دو کشور عبور کند که از این هدف فاصله داریم.

حجم تجارت بین‌المللی بین دو كشور باید به ۶۰ میلیارد دلار برسد
در ادامه رشید مردوف وزیر خارجه تركمنستان با اشاره به اینكه ۱۸ سند همكاری با مشاركت روسای جمهور دو كشور به تصویب رسیده است، گفت: برای عملی‌سازی به تاكیدات روسای جمهور دو كشور و تحقق مفاد آن اسناد، مذاكراتی را در ایران داشته‌ایم كه امیدواریم ثمربخش باشد.وی با اشاره به اینكه مبادله تجاری در سال جاری بین ایران و تركمنستان به ۴ میلیارد دلار رسیده است، گفت: در ملاقاتی كه بین روسای جمهور دو كشور در ۱۱ مارس در عشق‌آباد داشتیم، بر این تاكید شد كه حجم تجارت بین‌المللی بین دو كشور باید به ۶۰ میلیارد دلار برسد.وزیر خارجه تركمنستان با بیان اینكه از چهار نقطه مرزی روزانه ۵۰۰ كامیون رد می‌شد، گفت: با توسعه همكاری‌‌های دو كشور تعداد كامیون‌ها به ۶۰۰ دستگاه رسیده است.

وی با اشاره به اینكه پل سرخس نیاز به توسعه و نوسازی دارد، ادامه دارد: در حال حاضر روزانه ۲۲۰ دستگاه كامیون از این پل عبور می‌كند كه با نوسازی آن، این تعداد به ۴۵۰ دستگاه می‌رسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.