| کد خبر: 59571 |

◄ چگونه خودروی خود را با قطار به سفر ببریم؟ + جدول هزینه حمل

تین نیوز | با توجه به محدود بودن ظرفیت پروازهای داخلی و ناوگان هوایی در بخشی از مسیرهای پرتردد، یکی از اصلی ترین برنامه‌های سفری به جزایر جنوبی کشور از طریق سفر با قطار و حمل خودروی شخصی با قطارهای مخصوص به آن است.

به گزارش تین نیوز با توجه به بالا بودن تقاضا برای سفرهای ریلی در ایام تابستان یکی از عمده ترین حوزه‌هایی که از چند ماه قبل مورد توجه مسافران قرار می گیرد بحث حمل خودرو با قطارهای مخصوص است.

مرتضی جعفری مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن در این باره می گوید:به منظور کاهش مصرف سوخت و بنزین و همچنین کاهش ترافیک جاده‌ای برای بسیاری از مسیرها قطارهای با ظرفیت حمل خودروی مسافر در نظر گرفته شده است.

باید گفت این ظرفیت با اقدام شرکت راه آهن در جهت  خرید و افزودن واگن‌های خودرو بر دوطبقه با قابلیت اتصال به قطارهای مسافری امكان انتقال و استفاده خودرو برای مسافرانی كه به خود‌رو خود در مقصد نیاز دارند، فراهم شده است.

در توضیح مسیرهای قابل استفاده از این واگن ها باید گفت این واگن ها در كلیه محورهای راه آهن ( به غیر از محور شمال) قابل سیر و بهره برداری است و با ظرفیت ۱۰ الی ۱۲ خودرو ( با توجه به ابعاد خودرو ) در حال حاضر در مسیر تهران به مشهد، بندرعباس، كرمان، اهواز، تبریز همچنین اصفهان به بندرعباس و مشهد- بندرعباس و بالعكس راه‌اندازی شده است.

در این رابطه به منظور آشنایی مسافرانی که می خواهند از این خدمت ارائه شده از سوی شرکت راه آهن استفاده کنند در زیر چند نکته ضروری و جدول هزینه ارائه شده است:

۱- پذیرش خودرو برای اعزام از مبدأ حركت از ۸ صبح تا حداكثر ۳ ساعت مانده به حركت قطار است.
۲- هنگام تهیه‌ بلیت برای مسیرهای بلند(مانند مشهد- اهواز) پیش بینی زمانی لازم برای تأخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) و رعایت بند ۱ صورت گیرد.
۳- خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداكثر یك چهارم ظرفیت باك خودرو باشد.
۴- برای رعایت ایمنی خودروها، سر باتری در مبدأ جدا و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.
۵- امكان حمل خودرو با ارتفاع بیش از ۱۵۸ سانتی متر وجود ندارد. همچنین این محدودیت شامل خودروهایی مانند پاترول، پاجیرو، جیپ و ...است.
۶- برای رفع مشكلات در مقصد، قبل از بارگیری كلیه‌ی نواقص یا آسیب دیدگی قبلی خودرو و كسری لوازم به مسؤولان اعزام اظهار شود.
۷- به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارك مثبته (كارت ماشین ، كارت شناسایی معتبر) اقدام در غیر این صورت بعد از ۲۴ ساعت اولیه تا ۶ روز ،روزانه ۱۵۰۰۰ریال و از روز هفتم به بعد روزانه ۳۰۰۰۰ ریال بابت حق توقف و هزینه انبارداری محاسبه و دریافت خواهد شد.
۸- برای تحویل خودرو كارت شناسایی یا شناسنامه خودرو معتبر و منطبق با مندرجات در بلیت ضرورت دارد وخودرو به كسی تحویل خواهد شد كه بلیت حمل خودرو به نام او صادر شده است. و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارك مثبته خودداری خواهد شد.
۹- در صورت تأخیر در تحویل خودرو در مقصد تا ۲۴ ساعت تاخیر در تحویل خودرو ۵۰درصد كرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد ۱۰۰درصد كرایه برگشت داده می‌شود.
۱۰- برای دریافت خسارت تاخیر متقاضیان محترم می‌توانند با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و كارت شناسایی معتبر با مراجعه به آژانس‌های سراسر كشور نسبت به دریافت خسارت اقدام كنند.
۱۱- درصورت مفقود شدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات بلیت المثنی صادر می‌شود.
۱۲- اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار اعم از: تاریخ و ساعت حركت ، شماره قطار ، زمان و شرایط تحویل خودرو و... جهت اطلاع آنها برروی برگه بلیت حمل خودرو درج می‌شود.

جدول زیر هزینه حمل خودرو به وسیله قطار در اصلی ترین محورهای فعال در کشور را از تاریخ اول شهریور 1393 نشان می دهد:

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.