| کد خبر: 5890 |

یک‌هفتم سنگ‌ آهن کشور از طریق ریل جابه‌جا می‌شود / پیش‌‌شرط رشد حمل ریلی سنگ ‌آهن‌

تین نیوز | مدیرعامل یکی از شرکت‌های ریلی حمل بار با بیان اینکه ۷۰ درصد بار حمل‌شده توسط راه‌آهن مربوط به مواد معدنی است، گفت: ایجاد پایانه‌های تخلیه و بارگیری مناسب، افزایش ظرفیت مسیرهای ریلی و توسعه ناوگان، اصلی‌ترین راهکارهای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در حمل سنگ ‌آهن است.

محمد ساطعی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 70 درصد بار حمل شده توسط راه‌آهن مربوط به مواد معدنی بوده که بخشی از آن را سنگ‌آهن تشکیل می دهد.
 
وی ادامه داد: سنگ آهن از پرمصرف ترین مواد اولیه در جهان است که در حدود یک درصد از سنگ‌آهن قابل استخراج دنیا، یعنی در حدود 2/2 میلیارد تن، در ایران است.
 
ساطعی بیان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده، استخراج سالیانه سنگ‌آهن در ایران حدود 29 میلیون تن است‌، از طرفی در صنعت سنگ‌آهن هزینه حمل و نقل رقم قابل ملاحظه ای از قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: در این میان از دیرباز و بدو شکل گیری راه‌آهن که یکی از دلایل عمده آن حمل مواد معدنی بوده است، حمل و نقل ریلی امکان حمل انبوه با قیمت مناسب را برای این صنعت فراهم کرده است، حمل و نقل ریلی سنگ‌آهن به دلیل حجم انبوه آن، از مبدأ بار گیری شده و به مقصد به صورت مستقیم تحویل داده می‌شود و بنابراین نیاز به انجام عملیات مانور و توقف‌های طولانی در ایستگاه‌ها ندارد به همین خاطر معمولا طولانی‌ترین قطارها به منظور حمل سنگ‌آهن و زغال سنگ در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.
 
ساطعی بیان کرد: با وجود این مزایای عمده تنها 4 میلیون تن سنگ آهن از طریق ریل در ایران جابه‌جا شده است، به منظور افزایش سهم حمل و نقل ریلی با توجه به برنامه راه‌آهن برای افزایش حمل بار از 33 میلیون تن به حداقل 70 میلیون تن در چهار سال آینده، فراهم کردن زیرساخت مناسب امری انکارناپذیر است.
 
مدیرعامل شرکت ریلی سینا ریل پارس اظهار داشت: ایجاد پایانه‌های تخلیه و بارگیری مناسب، افزایش ظرفیت مسیرهای ریلی و توسعه ناوگان از عمده ترین راهکارهای اساسی به منظور افزایش سهم حمل و نقل ریلی در این صنعت است. در این میان، توسعه ناوگان اصلی‌ترین راهکار افزایش حمل بار شرکت‌های خصوصی است.
 
وی اظهار داشت: در همین راستا شرکت حمل و نقل سیناریل پارس طرح کانتینرهای بدون سقف (Open Top) را به منظور افزایش حمل مواد معدنی ارائه کرده است. این کانتینرها بر روی کفی واگن‌های مسطح می‌تواند جهت حمل انواع معدنی از جمله سنگ‌آهن و گندله مورد استفاده قرار گیرد.
 
ساطعی بیان کرد: مهمترین مزایای این تکنولوژی را می‌توان، دوره ساخت کوتاه‌تر نسبت به واگن‌های لبه بلند، هزینه پایین‌تر نسبت به واگن‌های لبه بلند، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری از طریق نیاز نداشتن به واگن برگردان، عدم نیاز به تعمیرات دوره‌ای و امکان جابه‌جایی بین ریل و جاده برشمرد.
 
وی یادآور شد: امید است با سرمایه‌گذاری لازم در راه‌آهن، بتوان میزان حمل و نقل ریلی مواد معدنی به‌خصوص سنگ‌آهن را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.